تشدید تنش میان آتن و آنکارا با آغاز رزمایش ترکیه در مدیترانه

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۱۶:۳۱:۲۰
کد خبر: ۱۰۵۵۰۶۹
تنش‌ها بین ترکیه و یونان بر سر منافع دو کشور در آب‌های شرق مدیترانه بالا گرفته است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش ترکیه رزمایش سالانه خود را در جمهوری قبرس شمالی آغاز کرد.
این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که تنش‌ها بین ترکیه و یونان بر سر منافع دو کشور در آب‌های شرق مدیترانه بالا گرفته است.
عملیات ترکیه برای یافتن نفت و گاز در آب‌هایی که یونان از آنِ خود می‌داند مناسبات بین این دو عضو ناتو را با چالش زیادی روبه‌رو کرده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز شنبه، به یونان هشدار داد و گفت: «آنها یا زبان سیاست و دیپلماسی را خواهند فهمید یا در صحنه از طریق تجربیات تلخ به درک موضوع می‌رسند.»
پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، پیشتر خبر داده بود که گفت‌وگوهای فنی بین دو کشور برای اجتناب از برخورد و رخداد بین نیروی دریایی ترکیه و یونان قرار است آغاز شود.
اما آتن می‌گوید با انجام گفت‌وگو موافق نیست و آنکارا نیز از این واکنش اظهار ناخرسندی کرده است.
رزمایش ارتش ترکیه در منطقه «توفان مدیترانه» نام گرفته و وزیر دفاع ترکیه گفته است این تمرین نظامی «موفقیت‌آمیز» بوده و قرار است تا روز پنج‌شنبه ادامه یابد.
فؤاد اکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه، در این باره گفت: «اولویت‌های امنیتی کشور ما و جمهوری قبرس شمالی یگانه و جدایی‌ناپذیرند.»
جزیره قبرس بین دو بخش قبرس یونانی‌نشین که عضو اتحادیه اروپا است و بخش شمالی ترک‌نشین که تنها ترکیه آن را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته تقسیم شده است.
ترکیه از زمان تهاجم ۱۹۷۴ به شمال این جزیره ده‌ها هزار سرباز خود را در قبرس شمالی مستقر کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز