جهانگیری:

درآمدهای گردشگری می‌تواند بخشی از نیازهای ارزی و اشتغال را مرتفع کند

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۱۸:۴۴:۵۹
کد خبر: ۱۰۵۷۵۱۳
درآمدهای گردشگری می‌تواند بخشی از نیازهای ارزی و اشتغال را مرتفع کند
معاون اول رییس جمهوری با بیان این که صنعت گردشگری امروز در یکی از سخت‌ترین شرایط قرار گرفته است، گفت: درآمدهای حاصل از گردشگری می‌تواند بخشی از نیازهای ارزی و اشتغال را مرتفع کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه دیدار وزیر و تعدادی از مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ویژگی‌ها و جاذبه‌های متعدد گردشگری ایران گفت: ایران از ویژگی‌های منحصر به فرد تمدنی و تاریخی برخوردار است و بسیاری از گردشگران جهان علاقه مند هستند از طبیعت، جنگل‌ها، سواحل و سایر جاذبه‌های مذهبی، تاریخی وتمدنی ایران بازدید کنند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به آثار و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری خاطر نشان کرد: امروز در دوره ای خاص از نظر گردشگری قرار گرفته‌ایم و صنعت گردشگری در یکی از سخت ترین شرایط قرار گرفته است و توصیه‌های پزشکی در کشورها مبنی بر در خانه ماندن و به مسافرت نرفتن باعث شده تا صنعت گردشگری و فعالان این عرصه دچار آسیب ها و خسارات مالی فراوانی شوند.

جهانگیری با تأکید بر اهمیت توسعه صنعت گردشگری در ایران تصریح کرد: امروز که کشور با محدودیت درآمدهای ارزی و تحریم فروش نفت مواجه است، توسعه گردشگری و درآمدهای حاصل از این صنعت می‌تواند بخشی از نیازهای ارزی را مرتفع کرده و ضمن ایجاد فرصت های شغلی، درآمدهای مردم را نیز افزایش دهد.

معاون اول رییس جمهوری با قدردانی از دیدگاه مقام معظم رهبری نسبت به صنعت گردشگری و ترسیم هدفگذاری جذب سالانه ۲۰ میلیون گردشگر به کشور بر اساس سند چشم انداز، خاطرنشان کرد: دیدگاه حمایتی مقام معظم رهبری به صنعت گردشگری می‌تواند تا حد زیادی مسیر توسعه گردشگری را هموار ساخته و موانع را از پیش روی بردارد.

جهانگیری با اشاره به اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر در راستای توسعه صنعت گردشگری سلامت و نیز گردشگری زیارت، افزود: خوشبختانه بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران در کشور فراهم شده است و امروز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید به دنبال تحقق اهداف بزرگتر باشد و بتواند سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با قدردانی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خاطر تصویب سند راهبردی توسعه گردشگری ایران در دولت، افزود: برای اجرایی شدن این سند باید برنامه‌های اجرایی هرچه سریعتر تدوین و اجرا شود.

وی تاکید کرد: تدوین پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان می‌دهد که این وزارتخانه برای آینده گردشگری کشور طرح و برنامه دارد که این تلاش جای قدردانی دارد.

جهانگیری افزود: پس از تصویب پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران لازم است برنامه ریزی دقیقی برای ارائه و معرفی مناسب آن به جامعه انجام شود تا بازخوردها و تأثیرات آن در سطح داخلی و بین المللی مثبت و گسترده باشد.

معاون اول رییس جمهوری از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست امروز که تقریباً همه کسب و کارها در سایه رعایت پروتکل های بهداشتی فعال شده‌اند، از طریق هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعمل‌های بهداشتی لازم برای استمرار فعالیت بخش گردشگری را نیز تدوین کنند تا هر چه سریعتر شاهد فعال شدن مجدد صنعت گردشگری و نیز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت توأمان در کشور باشیم.

در این جلسه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری در کشور و آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا بر اقتصاد این صنعت ارائه کرد و گفت: بر اساس ارزیابی و برآوردهای انجام شده میزان خسارت صنعت گردشگری در کشور تا پایان مردادماه ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

علی اصغر مونسان افزود: با توجه به اینکه بسیاری از استان‌های کشور جزو مقاصد گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شوند، پیامدهای ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی صنعت گردشگری در کشور، آسیب‌های جدی به معیشت و سفره مردم در این استان‌ها وارد کرده و آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و واحدهای بوم گردی متحمل خسارات جدی شده‌اند.

وزیر گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی همچنین با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۸ تعداد هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده است، گفت: این در شرایطی است که متوسط رشد جهانی گردشگری پنج درصد بوده و ایران رشد ۵۲ درصد را تجربه کرده است، از این رو با توجه به استمرار تعطیلی های اجباری ناشی از شیوع کرونا امروز نیازمند حمایت ویژه دولت از صنعت گردشگری هستیم تا زحمات و دستاوردهای گذشته از بین نرود.

وی همچنین با اشاره به تدوین پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران، تصریح کرد: برای تدوین این سند با تعداد زیادی از اساتید، صاحبنظران و متخصصین عرصه فرهنگی، ادبی و تاریخی کشور مشورت شده و تلاش شده است که سندی جامع و مناسب برای معرفی مناسب گردشگری ایران تدوین شود تا به عنوان برند گردشگری ایران در ذهن مخاطبان جای گیرد.

علی اصغر مونسان همچنین از تدوین برنامه اقدام ملی گردشگری ذیل سند راهبردی توسعه گردشگری کشور به صورت مشترک با سازمان جهانی گردشگری و یونسکو برای افق ده سال آتی خبر داد.

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص مسایل و مشکلات صنعت گردشگری در کشور و نیز پیش نویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارشی جامع از این سند را در یکی از جلسات هیئت دولت برای تصمیم گیری مطرح کند.

 

نظر شما