کارشناس مسائل استراتژیک:

اگر توان موشکی نداشته باشیم باید دست‌های‌مان را بالا ببریم/ با افزایش توان موشکی، میزان آسیب‌پذیری کاهش می‌یابد/ فلسفه وجودی نیروهای نظامی برای جنگیدن صِرف نیست

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۲:۱۰:۱۸
کد خبر: ۱۰۵۸۵۶۱
اگر توان موشکی نداشته باشیم باید دست‌های‌مان را بالا ببریم/ با افزایش توان موشکی، میزان آسیب‌پذیری کاهش می‌یابد/ فلسفه وجودی نیروهای نظامی برای جنگیدن صِرف نیست
کارشناس مسائل استراتژیک گفت: هر اندازه توان موشکی ایران را بالاتر برود به موازات آن میزان بازدارندگی هم افزایش می‌یابد و در مقابل، میزان آسیب‌پذیری در شرایط تهدید کاهش می‌یابد.

«معصوم سلیمی نازلو»، کارشناس مسائل استراتژیک، در ارزیابی اینکه افزایش توان موشکی تا چه اندازه می‌تواند به عنوان عامل بازدارنده در عرصه بین‌الملل عمل کند، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اساساً فلسفه وجودی نیروهای نظامی برای جنگیدن صِرف نیست، بلکه مواردی نظیر ایجاد توازن قوا نیز از جمله اهداف تقویت توان نظامی است چراکه بازدارندگی ایجاد می‌کند. در حقیقت در هر کشوری جهت مقابله با تهدیدهای پیرامونی باید توازن قوا به وجود بیاید.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: نکته حائز اهمیت این است که با پیشرفت در تعداد نیروهای نظامی، توسعه تجهیزات و  ارتقاء در تاکتیک، آموزش و شایستگی رزمی نیروهای نظامی آن حالت بازدارندگی واقعی، تحقق پیدا می‌کند.

سلیمی با اشاره به تون دفاعی ایران در برهه زمانی 8 سال دفاع مقدس و نقش بازدارندگی کشور در آن زمان تصریح کرد: زمان جنگ در معرض شدیدترین حملات موشکی و بمباران های هوایی قرار داشتیم و به دلیل اینکه، امکان دفاع وجود نداشت، در برابر دشمن بسیار آسیب‌پذیر بودیم همچنان که بسیاری از مردم بی‌گناه به دلیل نبود امکانات دفاعی شهید و زخمی می‌شدند.

این سرهنگ بازنشسته ادامه داد: بنابراین قرارگرفتن توسعه و پیشرفت تجهیزات نظامی در دستور کار حوزه نظامی، منجر به ایجاد بازدارندگی در داخل کشور می‌شود و برای امثال ما که در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشتیم، خوشحالی و اطمینان خاطر  به وجود می‌آید. البته وجود این تجهیزات به معنای این نیست که لاجرم از آنها استفاده شود، بلکه به این منظور است که از طریق این ابزار، می توانیم با تهدید مقابله کنیم و دشمن متخاصمی که می‌خواهد ضربه بزند و از طریق تشدید تخاصم بر ما اثر بگذارد، را منصرف کنیم، این بازدارندگی واقعی است.

سلیمی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه نظامی اظهار کرد: در حال حاضر به تجهیزات بازدارنده هوشمند دست پیدا کردیم. به عبارت دیگر از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه موشکی توانستیم هر تهدیدی در حوزه زمین، هوا و دریا را رهگیری و ردگیری کنیم و مورد هدف قرار بدهیم.

این کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه خاطرنشان کرد: پیشرفت‌ها در صنعت موشکی منجر به فشار حداکثری روی ایران شده و بر همین اساس است که می‌گویند ایران نباید صنعت موشکی داشته باشد. در واقع پیشرفت در صنعت موشکی و دفاعی تبدیل به نقطه قوت ایران برای مقابله با تهدید شده است، که اگر این توانایی‌ها را نداشته باشیم باید دست‌هایمان را بالا ببریم و هر دستوری که آنها دادند را اجرا کنیم.

سلیمی در پایان یادآور شد: بنابراین هر اندازه توان موشکی ایران را بالاتر برود به موازات آن میزان بازدارندگی هم افزایش می‌یابد و در مقابل، میزان آسیب‌پذیری در شرایط تهدید کاهش می‌یابد. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز