عضو کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد؛

چرا در قرارداد ترکمنستان به عمان سهم خود را نگرفتیم؟/ حسین زاده: ایران در بازار جهانی گاز به اندازه ۱.۵ درصد نقش ایفا می‌کند

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۰:۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۰۵۸۷۶۲
چرا در قرارداد ترکمنستان به عمان سهم خود را نگرفتیم؟/ حسین زاده: ایران در بازار جهانی گاز به اندازه ۱.۵ درصد نقش ایفا می‌کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با 15 کشور همسایه هستیم چرا در قرارداد ترکمنستان به عمان که کشتی‌های ما به سمت روسیه در حال لوله‌گذاری در سطح آب‌های عمیق هستند، نتوانستیم سهم خود را از این قرارداد بگیریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «حسین حسین زاده»، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در جلسه علنی امروز مجلس گفت: وزارت نفت باید در مورد اجرای پالایشگاه‌ها توضیح دهد و  اقداماتی که در این زمینه انجام شده است را بگوید. همچنین باید در بحث فشارافزایی، جبران کاهش فشار میادین گازی و پارس جنوبی و زاگرس توضیح بدهد. همچنین باید بگوید که چرا ایستگاه تقویت فشار میادین گازی هما راه اندازی نمی‌شود. اگر فکری به حال افت فشار پارس جنوبی نکنید طی 5 تا 10 سال آینده بین 30 تا 50 میلیارد دلار باید هزینه کنیم. با 15 کشور همسایه هستیم چرا در قرارداد ترکمنستان به عمان که کشتی‌های ما به سمت روسیه در حال لوله‌گذاری در سطح آب‌های عمیق هستند، نتوانستیم سهم خود را از این قرارداد بگیریم. در خصوص صنایع پایین‌دستی نفت باید بگوییم این موضوع هم منجر به اشتغال می‌شود و هم، ارزش افزوده را به همراه دارد و مانع خام فروشی است. آقای وزیر چرا خط پروپیلن سراسری عسلویه به مرودشت - شمال راه نمی‌افتد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: در خصوص LNG و LPG، وزارت نفت باید توضیحاتی را ارائه دهد که تاکنون چه کارهایی در این زمینه انجام شده است. 27 میلیون خودرو در دنیا از LPG استفاده می‌کنند، چرا ما بهینه‌سازی حمل و نقل را انجام نمی‌دهیم.

وی با اشاره به وضعیت ایران در حوزه LNG افزود: ایران در بازار جهانی گاز به اندازه 1.5 درصد نقش ایفا می‌کند و تا رسیدن به سهم 10 درصد که در برنامه ششم توسعه تعیین شده، راه زیادی داریم. قرارگاه بیش از 40 هزار میلیارد دلار از دولت طلب دارد و می‌تواند در این چارچوب، دولت بدهی‌های خود را جبران کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به وضعیت معیشت پرسنل وزارت نفت بیان کرد: به کارگران مدت موقت باید بهای بیشتری بدهند، ساماندهی که در سال 97 انجام گرفت ناقص است.

نظر شما