بایدن سیاست خود در قبال ایران را تشریح کرد

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۴:۳۷:۵۰
کد خبر: ۱۰۵۹۰۱۵
بایدن سیاست خود در قبال ایران را تشریح کرد
نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از رویکرد ترامپ به ایران که به گفته او با شکست روبه رو شده، سیاست خود در قبال ایران را در صورت پیروزی تشریح کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات آمریکا یکشنبه شب در یادداشتی که در تارنمای رسمی شبکه خبری سی‌ان‌ان منتشر شد، سیاست دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده در قبال ایران را شکست خورده توصیف کرده و نوشت که او با خروج از برجام دچار اشتباه شده و برخلاف منافع کشورش گام برداشته است.

بایدن در این باره افزود که ترامپ با چنین اقدامی آمریکا را منزوی کرده، به طوری که در دو تلاش اخیر واشنگتن علیه ایران برای تمدید تحریم تسلیحاتی و بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی، نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در اروپا نیز حاضر نشدند با آن همگام شده و علیه ایران موضع بگیرند.

معاون باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا همچنین افزود که ترامپ با ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باعث شد که ایران در اقدامی بی‌سابقه به یک پایگاه آمریکایی حمله کرده و بیش از ۱۰۰ نیروی نظامی واشنگتن را به شدت مصدوم کند.

بایدن با تاکید براینکه در حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی دچار آسیب مغزی شدند، از رویکرد ترامپ انتقاد کرد که پس از این حادثه قصد کوچک جلوه دادن آن را داشته و مصدومیت مغزی نیروهای آمریکایی را «سردرد» توصیف کرده است.

نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است آبان‌ماه امسال برگزار شود، سپس نوشت که در صورت پیروزی در این انتخابات سیاست کشورش در قبال ایران را تغییر خواهد داد؛ به گفته بایدن، سیاست دولت احتمالی او اینگونه خواهد بود که در گام اولا متعهد می‌شود از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

گام دوم در دولت بایدن به گفته او اینگونه خواهد بود که مسیری قابل اعتماد برای رویکرد دیپلماتیک در مقابل ایران خواهد گشود. بایدن نوشت: اگر ایران به پایبندی سختگیرانه به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده دوباره به این توافق به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات دیگر ملحق خواهد شد.

بایدن افزود که در دولت او، واشنگتن به همراه متحدان خود تلاش خواهد کرد که محدودیت‌های توافق هسته‌ای را تشدید کرده و مدت آن‌ها را تمدید کند، و همزمان به دیگر موضوعات مورد نگرانی آمریکا بپردازد که شامل ادعاهای این کشور درباره زندانیان و مسایل حقوق بشری است.

وی همچنین نوشت که اطمینان حاصل خواهد کرد تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران بر مقابله این کشور با شیوع کووید۱۹ تاثیرگذار نیست و در همان روز اول ورود به کاخ سفید، ممنوعیتی را که دولت ترامپ برای ورود شهروندان کشورهای مسلمان از جمله ایران به آمریکا وضع کرده، لغو خواهد کرد.

بایدن در عین حال به عنوان گام سوم سیاست خود در قبال تهران گفت که علیه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران اقدام و امنیت رژیم صهیونیستی را تضمین و از تحریم‌های هدفمند برای آنچه نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی توسط ایران خواند، استفاده می‌کند.

آمریکا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ با تصمیم ترامپ و برخلاف قوانین بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که تایید کننده برجام بود، از این توافق خارج شده و همه تحریم‌ها رفع شده به واسطه آن را علیه ملت ایران بازگرداند.

 

نظر شما