یک تحلیلگر مسائل منطقه:

نقش محوری عربستان در عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل/ در حال حاضر شاهد آشکارسازی روابط هستیم

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۲۳:۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۰۵۹۱۳۹
نقش محوری عربستان در عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل/ در حال حاضر شاهد آشکارسازی روابط هستیم
یک تحلیلگر مسائل منطقه گفت: عربستان بازیگر اصلی صلح اعراب و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود هرچند بنا به ملاحظاتی، خودش این ارتباط را علنی نکرده است.

«حنیف غفاری»، تحلیلگر مسائل منطقه، درباره احتمال عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی و اینکه آیا این اتفاق در دوره بن سلمان رخ خواهد داد یا خیر؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: نخست اینکه، بحث عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی یک مسئله مسبوق به سابقه به لحاظ بُعد پنهانی آن بوده است به بیانی دیگر، این روابط سالها است که وجود دارد. از این رو این گونه نیست که ما شاهد عادی شدن روابط باشیم بلکه در حال حاضر شاهد آشکارسازی روابط هستیم.

او افزود: عربستان در این ارتباط، نقش محوری دارد؛ اینکه ما تصور کنیم توافق بن زاید یا حتی موافقت خاندان آل خلیفه در بحرین بدون اجازه خاندان سعودی بوده، ساده‌انگارانه است چراکه عربستان بازیگر اصلی صلح اعراب و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود هرچند بنا به ملاحظاتی، خودش این ارتباط را علنی نکرده است.

غفاری در پاسخ به این سوال که آیا عربستان در آینده نزدیک ارتباط با رژیم صهیونیستی را آشکار خواهد کرد یا خیر؟ تصریح کرد: بله، آشکار خواهد کرد به این دلیل که بن سلمان، بقای خودش را در مسند ولیعهدی عربستان و پادشاهی کشور در گرو بقای ترامپ و داماد ترامپ می‌داند. از این رو ولیعهد عربستان یقینا سعی خواهد کرد هر گونه اقدامی را که ترامپ و جمهوریخواهان در خصوص بقای آنها در قدرت به او دستور دهند، انجام دهد. 

این تحلیلگر مسائل منطقه اضافه کرد: اگرچه دموکرات‌ها با خاندان سعودی مشکلی ندارند اما ممکن است با شخص بن سلمان مشکل داشته باشند و همین مسئله باعث می‌شود که در صورت سقوط ترامپ، دموکراتها بخواهند روی گزینه دیگری غیر از بن سلمان در داخل خاندان سعودی سرمایه گذاری کنند. مجموع این عوامل موجب شده که محمدبن سلمان گوش به زنگ مقامات آمریکایی باقی بماند و ببیند طی هفته‌های باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توصیه جمهوریخواهان و شخص ترامپ در خصوص عادی سازی روابط با اسرائیل، به او چه خواهد بود. 

او در پایان اظهار کرد: همانطور که در قضیه بحرین هم مشاهده کردیم به عنوان مثال در خصوص عادی سازی روابط بحرین با اسرائیل، قرار بود به زمان پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول شود اما پس از اعلام این عادی سازی ها، آراء ترامپ در نظرسنجی‌ها تغییری نکرد و همین مسئله باعث شد که بحرین را هم در یک پروسه سریع، به پروسه عادی سازی روابط با اسرائیل پس از امارات، اضافه کنند. به هر حال تصمیم گیر در خصوص پیوستن یا نپیوستن عربستان به صورت آشکار به این روند، شخص بن سلمان نیست بلکه دونالد ترامپ و دیگر مقامات است. ۳ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز