سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ خبر داد:

گزارش جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با بذرپاش

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۸:۳۹:۰۸
کد خبر: ۱۰۵۹۱۴۸
گزارش جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با بذرپاش
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ به ارائه گزارش جلسه امروز این کمیسیون با رئیس دیوان محاسبات خبر داد.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز عصر (سه شنبه، ۲۵ شهریورماه) این کمیسیون به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: بعدازظهر امروز جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با حضور مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات و معاونین دیوان محاسبات پیرامون بررسی چشم انداز عملکردی دیوان محاسبات و همچنین هماهنگی و تعامل کمیسیون اصل ۹۰ با دیوان محاسبات کشور در حوزه نظارت، برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی بیان کرد: در ابتدای جلسه، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با تاکید بر اینکه حوزه نظارت، نیازمند بازنگری و کارآمدسازی است، پیرامون اهمیت پیشرفت تکنولوژی به عنوان ظرفیت مهمِ کمک کننده در کارآمدسازی نظارت تاکید کرد و خواستار تغییر رویکرد دیوان محاسبات از نظارت پسینی به نظارت برخط شد.

وی افزود: ضمن اینکه کمیسیون اصل ۹۰ به طراحی و حرکت به سمت نظارت پیشینی جهت جلوگیری از آغاز تخلفات مالی در دستگاه‌ها به عنوان یک راهبرد مهم نظارتی در دیوان محاسبات، تاکید کرد.

خضریان ادامه داد: در این جلسه همچنین رئیس دیوان محاسبات، سرفصل‌هایی از سند برنامه راهبردی میان مدتِ دیوان محاسبات کشور که براساس اسناد بالادستی با رهنمودهای مقام معظم رهبری تهیه شده بود، ارائه کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، گفت: این سند که بر مبنای رویکرد مرکزی دیوانِ فناورانه مردم پایه تنظیم شده بود، "رویکردهای تحولی درون دیوان"و همچنین "رویکردهای تحولی حسابرسی دستگاهی" و همچنین "رویکردهای تحولی در سطح ملی" را شامل می شد.

وی افزود: در حوزه رویکردهای تحولی درون دیوان، در حوزه برخط نمودن دیوان، تاکید بر حسابرسی عملکرد، تمرکز بر موضوعات اولویت دار، هم راستایی ارکان دیوان دیوان، جوان‌سازی ساختار و فرآیندهای دیوان، بهره‌گیری موثر و برخط از داده‌های مالی موجود در کشور، تفریغ بودجه اثربخشِ به موقع، تاکید شده بود و همچنین در حوزه رویکردهای تحولی حسابرسی دستگاه بر توسعه دامنه حسابرسی که البته نیازمند اصلاح قانون به عنوان یک ایجاد ظرفیت برای افزایش دامنه حسابرسی بود، تاکید شد.

خضریان گفت: براساس گزارش رئیس دیوان محاسبات بخش مهمی از گردش مالی کشور در جاهایی صورت می گیرد که خلاء حسابرسی وجود دارد. ضمن اینکه پیگیری اصلاح ساختار بودجه و برنامه‌ریزی عملکرد و گزارشگری و رسیدگی به خسارات ناشی از ترک فعل و کمک به مدیران در شرایط تحریم و حمایت از مدیران ریسک‌پذیر نیز از مهم ترین ارکان تغییر رویکردهای تحولی حسابرسی و دستگاهی بود.

وی افزود: در حوزه رویکردهای تحولی در سطح ملی نیز تاکید بر نظارت مردم پایه به عنوان ظرفیت مردمی برای نظارت در توسعه آن تاکید شد. نقش آفرینی بیشتر دیوان محاسبات در تصمیمات مجلس و همچنین استفاده از ظرفیت دیوان در سطح استان‌ها به عنوان یک ظرفیت برای نمایندگان، مورد تاکید اعضای کمیسیون و رئیس دیوان محاسبات قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پس از ارائه رویکردهای تحولی در کمیسیون، بر زمان‌بندی و نتیجه بخشی تحولات ارائه شده در جلسات بعدی کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان یکی از مراجع ناظر بر عملکرد دیوان محاسبات تاکید شد و مقرر شد زمان‌بندی این رویکردهای تحولی در درون دیوان محسابات کشور توسط رئیس دیوان، تنظیم و ارائه شود.

نظر شما