پمپئو در اظهاراتی مضحک مدعی شد؛

ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه است!

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۹:۴۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۵۹۱۵۵
ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه است!
وزیر خارجه آمریکا مدعی شده که عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه نه درگیری میان اسرائیل و فلسطین بلکه ایران بوده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه در نشستی در اندیشکده شورای آتلانتیک مدعی شد که درگیری میان اسرائیل و فلسطین عامل بی‌ثباتی در منطقه نبوده است.

پامپئو مدعی شد: «اصلی‌ترین نیروی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نبود، بلکه تهدید ناشی از برنامه‌های برون‌مرزی رژیم ایران بود.»

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان آمریکا را عامل اصلی دامن زدن به تنش‌ها در منطقه غرب آسیا می‌دانند.

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

آمریکا علاوه بر این، در اقدامی که با مخالفت گروه‌های فلسطینی روبه‌رو شده در راستای پیشبرد طرح موسوم به «معامله قرن»، دولت‌های عربی را برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار داده است.

در همین راستا واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو در بیانیه‌ای مشترک روز۲۳ مرداد (۱۳ اوت) اعلام کردند به توافقی برای عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل دست پیدا کرده‌اند.

آمریکا همچنین روز ۲۱ شهریور اعلام کرد بحرین هم تصمیم گرفته روابط خود با رژیم اسرائیل را علنی کند.

قرار است توافق میان امارات و رژیم صهیونیستی که نام «توافق صلح ابراهیم» برای آن انتخاب شده امروز طی مراسمی در کاخ سفید، مورد امضا قرار بگیرد. وزیر خارجه بحرین نیز در این مراسم حضور خواهد یافت.

نظر شما