یک تحلیل‌گر مسائل منطقه:

عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل نتیجه سیاست‌های ایران هراسی آمریکا است/ احزاب آمریکایی در خصوص روابط اعراب و اسرائیل اختلاف نظر ندارند

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۲۳:۳۱:۴۸
کد خبر: ۱۰۵۹۶۸۱
عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل نتیجه سیاست‌های ایران هراسی آمریکا است/ احزاب آمریکایی در خصوص روابط اعراب و اسرائیل اختلاف نظر ندارند
یک تحلیل‌گر مسائل منطقه تاکید کرد که عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل نتیجه سیاست‌های ایران هراسی آمریکا است.

«قاسم محبعلی»، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، در ارزیابی علل آشکارسازی روابط پنهانی اعراب و اسرائیل به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی از مدت‌ها قبل آغاز شده بود اما مواردی نظیر افزایش تخاصمات میان ایران و عربستان و نیاز ترامپ به موفقیت در سیاست‌های خاورمیانه‌ای، منجر به رسمی شدن این روابط شد.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه ضمن اشاره به نگرانی ترامپ و طرفدارانش در خصوص نتیجه انتخابات آینده این کشور افزود: با توجه به اینکه طرح معامله قرن در عمل موفقیت‌ آمیز نبود، ترامپ نیاز داشت که در سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود، به موفقیت دست پیدا کند، لذا طرفداران او و یهودیان در آمریکا با تلاش جهت رسمی کردن روابط اسرائیل و اعراب سعی کردند، سبد رأی ترامپ را در انتخابات آینده افزایش دهند و از این طریق او به پیروزی نزدیک‌تر شود و به دور دوم ریاست جمهوری، راه یابد.

محبعلی در پاسخ به اینکه در صورت شکست خوردن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امکان تعلیق روابط اعراب و اسرائیل و بازگشت به حالت اولیه وجود دارد؟ تصریح کرد: احزاب آمریکایی در خصوص روابط اعراب و اسرائیل اختلاف نظر ندارند. از آنجایی که آمریکا ذاتاً و ماهیتاً با اسرائیل متحد است، رئیس‌جمهور آینده آمریکا از هر جناحی که باشد، از بهبود و تحکیم روابط این کشور با سایر کشورها که منجر به افزایش امنیت اسرائیل در منطقه می‌شود، حمایت می‌کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: البته اختلافاتی در سیاست‌ خارجی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود دارد و دموکرات‌ها در برابر اعراب و اسرائیل، متفاوت از جمهوری‌خواهان موضع‌گیری می‌کنند اما در نهایت عملاً از افزایش و گسترش روابط اعراب و اسرائیل، حمایت می‌کنند.

محبعلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه ممکن است غیر از امارات و بحرین سایر کشورهای عربی نیز به سمت رسمی کردن روابط خود با اسرائیل حرکت کنند؟ خاطرنشان کرد: عادی‌سازی رسمی سایر کشورهای عربی با اسرائیل بستگی به شرایط دارد، البته این روندی است که از 4 دهه پیش شروع شده که به مرور زمان به این مرحله، رسیده است.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه در توضیح شرایط فراهم کننده گسترش روابط اعراب و اسرائیل افزود: در واقع مناسبات ایران با کشورهای عربی در این زمینه بسیار موثر است به نحوی که اگر مناسبات ایران با کشورهای عربی دچار تغییر شود و از این حالت، خارج شود و ایران هراسی از بین برود، ممکن است روند عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل متوقف شود.

محبعلی در ادامه تصریح کرد: در واقع روابط ایران با کشورهای عربی و روابط اسرائیل با کشورهای عربی در تناسب معکوس قرار دارند به این ترتیب که هر اندازه روابط ایران با کشورهای عربی بهبود پیدا کند، مناسبات کشورهای عربی با اسرائیل دچار مشکل می‌شود و بالعکس. لذا این یک معادله معکوس است و ایران باید به این توجه داشته باشد که هر اندازه کشورهای عربی را تحت فشار قرار دهیم، منافع اسرائیل را تقویت کردیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان تاکید کرد که عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل نتیجه سیاست‌های ایران هراسی آمریکا است.3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز