هند:

روابط تجاری تهران-پکن تاثیری در روابط دهلی نو-تهران ندارد

۱۳۹۹/۰۶/۲۷ - ۱۱:۵۶:۲۷
کد خبر: ۱۰۵۹۹۲۲
روابط تجاری تهران-پکن تاثیری در روابط دهلی نو-تهران ندارد
یک مقام ارشد هندی اظهار کرد که روابط تجاری ایران با چین طی قرارداد همکاری تجاری و اقتصادی 25 ساله تاثیری بر روابط ایران و هند نخواهد گذاشت؛ چراکه هند روابطی مستقل با ایران دارد.

به گزارش گروه سیاسی برنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هند به وضوح اعلام کرده است گمانه زنی ها پیرامون تاثیر منفی احتمالی شراکت راهبردی میان ایران و چین را رفع کرده و اظهار کرده است که روابط هند با تهران  «بر موقعیت خودشان استوار بوده و مستقل از روابطش با کشورهای طرف سوم است». 
والامولی مورالیدهاران وزیر اتحاد کشور و امور پارلمانی هند در این باره گفت: ایران و هند روابط تاریخی و ارتباط های نزدیک در تمدن های شان دارند. روابط ما با ایران بر اساس موقعیت خودشان بوده و مستقل از روابط با کشورهای طرف سوم است. هند اولویت بالایی برای روابطش با کشورهای آسیای غربی قائل بوده و دارای روابط گسترده در زمینه فرهنگ،  تحصیلات،  تجارت و سرمایه گذاری است. 

پیش از این در ماه میلادی جاری، سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند و رنجات سینگ وزیر دفاع این کشور به ایران سفر کردند اما نیو دهلی توضیحی درباره هدف سفرشان ارائه نداد.

مقامات وزارت اموز خارجه این کشور به اسپوتنیک گفتند که وزرای دو کشور درباره جزئیات سرمایه گذاری چین و چشم انداز آتی برنامه زیرساختی هند در ایران از جمله بند چابهار گفت و گو کردند. 
 

نظر شما