چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

تبدیل منطقه به انبار باروت/ ماجرای خودروهای پر حاشیه نمایندگان به کجا رسید

۱۳۹۹/۰۷/۰۳ - ۰۵:۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۰۶۲۱۲۶
تبدیل منطقه به انبار باروت/ ماجرای خودروهای پر حاشیه نمایندگان به کجا رسید
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ آیت الله خامنه ای

مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با مراسم تکریم و تجلیل از پیش‌کسوتان دفاع مقدس و مقاومت، با اشاره به پیروزی درخشان و واضح ملت ایران در دفاع مقدس گفتند: این واقعیت، نتیجه رهبری و فرماندهی شگفت‌انگیز امام خمینی، حضور همه‌جانبه قشرهای مختلف مردم و اقدامات و ابتکارات عقلایی مدافعان اسلام و انقلاب در این حماسه تاریخی بود که باید مراقب تلاش دشمنان در تحریف واقعیات این قطعه از هویت برجسته ایرانیان باشیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نقش‌آفرینی مردم و گروه‌های مختلف در پشت جبهه را بخش دیگری از این مدل عظیم مردمی دانستند و گفتند: کمک‌های مالی مردمی، آذوقه‌رسانی به جبهه‌ها، رسیدگی به مجروحان، بدرقه و تشییع باشکوه شهیدان در شهرها، حمایت‌های فرهنگی تبلیغاتی و مقابله با عملیات روانی دشمن، پذیرایی و اسکان جنگ‌زدگان در شهرها و مقاومت مردم در شهرهایی که آماج حملات موشکی رژیم بعث بودند،  نمونه‌هایی از این نقش‌آفرینی‌ها هستند.

مقام معظم رهبری همچنین با ابراز تأسف شدید از جان‌باختن روزانه حدود ۱۵۰ نفر بر اثر کرونا، مردم را به رعایت کامل و مستمر دستورالعمل‌های بهداشتی فراخواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص مساله اربعین نیز گفتند: ملت ایران عاشق امام حسین(ع) و زیارت اربعین هستند اما قضیه راهپیمایی اربعین صرفا متوقف به صلاحدید مسوولان ستاد ملی مقابله با کروناست که تاکنون با انجام آن مخالفت کرده‌اند بنابراین همه باید تابع و تسلیم باشند. ایشان با انتقاد از حضور برخی افراد در مرزها برای اظهار ارادت به امام حسین (ع) گفتند: اظهار ارادت باید از منازل انجام شود؛ همچنانکه در روز اربعین چند زیارت وارد است و مردم می‌توانند با خواندن آنها  به پیشگاه حضرت سیدالشهداء (ع) شکوه کنند که ما آرزوی حضور داشتیم اما با این وضع مقدور نشد تا ان‌شاءالله آن حضرت عنایت و کمکی بفرمایند.

************

چهره هفته؛ حسن روحانی

هشت سال پیش یعنی سوم مهرماه سال ۹۲ برای اولین‌بار حسن روحانی در قامت رئیس جمهور ایران پا به سازمان ملل گذاشت تا در این سازمان جهانی، سخنرانی کند و روز سه شنبه آخرین نطق خود را به صورت ویدئو کنفرانس به دلیل شیوع پاندمی کرونا در سازمان ملل انجام داد.

رئیس جمهور، سه شنبه شب به وقت تهران و در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس در هفتاد و پنجمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، با تاکید بر اینکه "زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است"، اظهار کرد: آزادی سیاسی داخلی برای ما بسیار مهم است و ما به عنوان کهن‌ترین دموکراسی در خاورمیانه، به مردم سالاری خود می‌بالیم و آزادی داخلی را با دخالت خارجی، سودا نخواهیم کرد.

دکتر روحانی با اشاره به فروش صدها میلیارد دلار سلاح به منطقه و تبدیل آن به انبار باروت، گفت: اینها ولی بر خلاف همه قواعد حقوقی و اجماع جهانی، بیهوده می‌کوشند تا ایران را از حداقل نیازهای دفاعی محروم ساخته و محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را به رغم نص صریح قطعنامه 2231، تمدید کنند.

رئیس جمهور با قدردانی از رؤسای دوره‌ای شورای امنیت در ماه‌های اوت و سپتامبر و تشکر از سیزده عضو این نهاد به ویژه کشورهای روسیه و چین، اظهار کرد: دو بار "نه" قاطع شورای امنیت به استفاده ابزاری و غیرقانونی آمریکا از این شورا و قطعنامه ۲۲۳۱، یک پیروزی نه برای ایران که برای دورانِ گذار نظام بین‌الملل در جهان پساغربی است که رژیم مدعی هژمونی، در چنین انزوای خودساخته ای، فرو رود.

حاشیه هفته؛ انتقال پایتخت

 

«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده اصولگرا نجف‌آباد اصفهان، در جریان اظهاراتی که پایگاه خبری «الف» منتشر کرد، خبر از نگارش نامه‌ای از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، وابسته به سپاه پاسداران، به حسن روحانی داد و تاکید کرد که این نهاد برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهرانریال اعلام آمادگی کرده است. او گفته که «جانمایی و همه موارد در زمینه انتقال پایتخت مشخص شده است. قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز نامه‌ای را رسما به رییس‌جمهور ارسال کرده و بدون اینکه پولی از دولت بخواهد، عنوان کرده که ساماندهی تهران را انجام می‌دهد و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را نیز به سرانجام می‌رساند.»

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفته که «رییس‌جمهوری نیز نامه‌ای به دبیر شورای عالی انتقال پایتخت؛ یعنی وزیر راه و شهرسازی داده و منتظریم تا مشخص شود بعد از کرونا این نامه‌نگاری‌ها به کجا می‌رسد. اگر در بحث انتقال پایتخت سیاسی و اداری خوب عمل کنیم، مدیریت جمعیت و ساماندهی تهران به نتیجه می‌رسد.»

این نماینده مجلس همچنین گفته که «خروج پادگان‌ها، خروج دانشگاه‌ها، خروج ایران خودرو و سایپا از جمله اقداماتی است که باید در ساماندهی تهران انجام شود. اگر این موارد درست انجام شود، مشکل مسکن در تهران نیز کاهش می‌یابد.»

این موضوع هنوز از سوی دولت تایید یا تکذیب نشده است.

سوژه هفته؛ دناپلاس 

 

«روح‌الله ایزدخواه»، عضو کمیسیون صنایع و نماینده مردم تهران در مجلس، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از تحویل خودروی دناپلاس اتومات توسط مجلس شورای اسلامی به نمایندگان متقاضی خبر داد و نوشت: «در ابتدای شروع مجلس شورای اسلامی فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت: ١. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در این صورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود.

 

 ٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در این صورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل‌ونقل (حدود پنج میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود. ٣. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود. بنده چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام‌وی‌ام ١١٠ به ارزش فعلی ۵٠ میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دناپلاس اتومات را انتخاب کردم. قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن سه‌ساله است. سند آن‌هم حداقل تا یک سال به نام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد».

در ادامه روح‌الله ایزدخواه، نامه خود به معاون اجرائی مجلس را منتشر کرد که در آن اعلام کرده بود: «علی‌رغم درخواست اولیه انصراف خود را از تحویل خودروی دناپلاس اتومات اعلام می‌دارم، ضمنا درصورتی‌که هزینه‌ای بابت این انصراف متوجه مجلس شورای اسلامی می‌شود، پرداخت خواهم کرد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدسعید لواسانی، امام‌جمعه لواسان، در واکنش به اعطای خودروی دناپلاس به نمایندگان مجلس گفت: اینکه نمایندگان مجلس دناپلاس را قسطی گرفته‌اند، یعنی چه؟ آیا معنایش تضمین تخلفات خودروسازان و چراغ‌سبز برای سرکیسه‌کردن مردم نیست؟ 

 «احمد توکلی»، رییس دیدبان شفافیت و عدالت، نیز در نامه خود تصمیم مجلس در تامین خودرو را اشتباه ارزیابی کرده و از  نمایندگان خواسته از این بابت از ملت پوزش بخواهند.

نماینده پیشین مجلس در این نامه نوشت: مدت زمانی که نماینده برای سرکشی به مردم حوزه انتخابیه یا سرکشی از حوزه های دیگر صرف می کند، ماهی یک بار به مدت ۱۰ روز است و معمولاً مسافت زیادی را طی می‌کند. لذا خودروی نسبتاً ایمن که علی‌القاعده کمتر خسته می‌کند لازم است.  مجلس مکلف است تامین این وسیله را بر عهده بگیرد. ولی چرا خودروی دنا پلاس، با اضافات لوکس حداکثری؟ و چرا نماینده بهای آن را که نصف قیمت بازار است آن هم به صورت قسطی بپردازد و آن را مالک شود که بعضاً سر از بازار درآورد و یا در خدمت فرزند یا همسر قرار گیرد؟

مجلس مکلف است برای نمایندگان شهرستان خانه‌ای تهیه کند این خانه باید در حدی باشد که چند میهمان از مراجعان را جای دهد. این مشکل برای نمایندگانی که از حوزه‌های عشایری به مجلس می‌آیند بیشتر وجود دارد. اما چرا آپارتمان۲۵۰ متری در سعادت آباد؟ امیر المومنین در همان نامه بازخواستش از ابن حنیف می‌فرماید: «فَاتَّقِ اللهَ یا ابْنَ حُنَیفٍ وَ لْتَکْفُفْ أَقْرَاصُکَ لِیکُونَ مِنَ النَّارِ خَلَاصُکَ» ای پسر حنیف از خدا پروا کن و باید با قرص‌های نان خود بسازی تا از آتش جهنم رهایی یابی.

******

خبر هفته؛ دیدار کرباسچی و قوچانی با کروبی

روز دوشنبه یکی از کانال‌های خبری تلگرام از دیدار غلامحسین کرباسچی و محمد قوچانی با حجت الاسلام کروبی خبرداد. در  عکسی که از این دیدار منتشر شد علاوه بر کرباسچی و قوچانی، یکی از پسران کروبی و قدرت الله علیخانی، هم دیده می شوند.

«غلامحسین کرباسچی»، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با این دیدار گفت: در این دیدار کروبی با وجود کسالت جسمی که داشت اما از روحیه و حال خوبی برخوردار بود. 

او ادامه داد: بحث های مختلفی در این دیدار مطرح شد، وضعیت گذشته، حال و آینده را مورد بحث قرار دادیم. او بیش از هر چیزی نگران مشکلات مردم و کشور است و نگرانی هایی را در این خصوص بیان کرد.

کرباسچی در خصوص دغدغه های مطرح شده کروبی در این دیدار گفت: همیشه دغدغه او مردم و انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و منافع کشور بوده است و او همه عمرش را به پای این دغدغه گذاشته است. 

او در پاسخ به این سوال که پیرامون بحث انتخابات چه گفت وگویی با آقای کروبی داشتید بیان کرد: فعلا او در حال بررسی اوضاع، احوال و شرایط انتخابات است.

کرباسچی گفت: امیدوارم شاهد خبرهای خوبی بیش از این باشیم.  

*****

خبر مهم هفته؛ شکست آمریکا در برابر ایران

آمریکا نزدیک دو ماه قبل از شورای امنیت تقاضا کرد که با توجه به آنچه عملکرد تهدیدآمیز جمهوری اسلامی می‌خواند، تحریم معاملات تسلیحاتی ایران که دوره 10ساله آن براساس برجام در مهرماه امسال به پایان می‌رسد، تمدید شود. این تقاضا از سوی شورای امنیت تأیید نشد و حتی کشورهای غربی حامی آمریکا به آن رأی ندادند. آمریکا یک ماه قبل اجراشدن مکانیسم ماشه مندرج در قرارداد برجام را اعلام کرد، این تقاضا از سوی اعضای شورای امنیت تأیید نشد، زیرا آمریکا از برجام خارج شده است و منطقا نمی‌تواند به ابزارهای الزام‌آور آن استناد کند. آمریکا به‌همین‌دلیل برای پایان یک‌ماهه آغاز مکانیسم ماشه که در آستانه آن هستیم خط‌و‌نشان کشیده و اعلام کرده به‌طور یک‌جانبه آن تحریم‌ها را اجرا می‌کند و کشورها و شرکت‌هایی را هم که برخلاف آن عمل کنند، تحریم خواهد کرد.

در حالی که ایالات متحده می‌گوید تعلیق تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران روز 20 سپتامبر به پایان می‌رسد اما در نامه سه کشور اروپایی به شورای امنیت به صراحت تاکید شده که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت و هر تصمیم یا اقدام برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران «فاقد اثر قانونی خواهد بود.»

در ادامه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در بیانیه ای به مناسبت صدور فرمان تحریم اشخاص و نهادهای مرتبط با برنامه های هسته ای و موشکی ایران گفت که "این فرمان اجرایی در اعمال تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران بسیار مهم است."

او در این راستا تعدادی از افراد و شرکت ها را به لیست جدید تحریمی آمریکا اضافه کرد.

************

دروغ هفته؛ دوتابعیتی بودن وزیر پیشنهادی صمت

روح الله متفکرآزاد، عضو هیات رئیس مجلس، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، نامه رئیس جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.

با توجه به این که نامه معرفی وزیر پیشنهادی صمت روز چهارشنبه اعلام وصول شد، طبق آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون صنایع یک هفته فرصت بررسی برنامه های رزم حسینی، دارد. بنابراین روز سه شنبه هفته آینده جلسه رای اعتماد برگزار می شود.

پس از انتخاب رزم حسینی به عنوان گزینه پیشنهادی برخی رسانه ها با اهداف خاص موضوع دوتابعیتی بودن رزم حسینی را مطرح کردند. در این راستا حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شایعات مطرح شده درباره دوتابعیتی بودن وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بنده در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، عضو گروه تحقیق و تفحص از دوتابعیتی ها بودم و ریاست این گروه هم برعهده آقای کریمی قدوسی بود.

وی افزود: به عنوان عضو گروه تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها در مجلس دهم و اکنون به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنم که طبق بررسی‌های انجام گرفته در هیأت تحقیق و تفحص و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دوتابعیتی بودن وزیر پیشنهادی صمت کذب محض است.

نظر شما