رئیس دفتر رئیس جمهور:

ظریف به چین سفر می‌کند/ وضعیت ترامپ در انتخابات پیش‌رو خوب نیست

۱۳۹۹/۰۷/۰۲ - ۱۱:۳۰:۵۵
کد خبر: ۱۰۶۲۸۴۹
ظریف به چین سفر می‌کند/ وضعیت ترامپ در انتخابات پیش‌رو خوب نیست
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا گفت: سلامتی مردم از هر چیزی مهم‌تر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به شیوع کرونا بیان کرد: خوشبختانه کمیته‌های زیرمجموعه ستاد ملی در تهران و در استان‌ها این مهارت و آمادگی را پیدا کردند که در صورت مواجه با موضوعی، سریعا عکس‌العمل نشان دهند.

او ادامه داد: برای برخی فعالیت‌ها در شرایط سخت، باید تصمیماتی اتخاذ کنیم و دفعات قبل هم این کار را انجام دادیم. از آنجاییکه در حدود 3 یا 4 هفته قبل، سفرهایی انجام شده یا فعالیت‌هایی که خلاف دستورالعمل‌های ابلاغی عمل کردند، این موضوعات منجر به افزایش تعداد مبتلایان شده و متاسفانه امروز تعداد فوتی‌ها در حال افزایش است. ما باید در ارتباط با موضوع کرونا از اول، فکر یک ماه بعد باشیم. برای مثال اگر در حال حاضر تعداد فوتی ها در حال افزایش است، ماحصل اقداماتی است که در یک ماه قبل و یا در 20 روز گذشته انجام شده است. آقای رحمانی فضلی و نمکی از افزایش تعداد مبتلایان و فوتی ها نگران هستند.

او تاکید کرد: سلامتی مردم از هر چیزی مهم‌تر است. فردا ساعت 11  آقای رئیس  جمهور جلسه کمیته‌ها را دارند و روز شنبه ساعت 9 صبح ستاد ملی کرونا تشکیل می‌شود و برای همه این موارد، تصمیم‌گیری می‌شود.

ریس دفتر رییس جمهور درباره اهمیت سند راهبردی ایران و چین گفت: سند ۲۵ ساله روابط ایران و چین بسیار مهم است، روابط ایران و چین در بخش های مختلف سیاسی و اقتصادی گسترش پیدا کرده و تعمیق شده است؛ این سند منجر می‌شود به طور هدفمند برای فعالیت دستگاه‌های مختلف و در زمینه های مختلف، برنامه‌ریزی کنیم. سند ۲۵ ساله هم بر روی روابط ایران و چین و هم در ارتباط مسائل منطقه، تاثیر گذار است. در دولت و همچنین محافل دیگر در این زمینه بحث و گفتگو کردیم و امیدواریم، این سند در دولت دوازدهم به امضا برسد.  

واعظی گفت: ظریف در آینده‌ای نزدیک به چین سفر و در این سفر به صورت حضوری، درباره برخی موضوعات مذاکره می‌کند. این سفر فرصت مغتنمی است و تیم اقتصادی هم همراه وی هستند که امیدواریم، این موضوعات نهایی شود.

او در خصوص تحریم‌های اخیر آمریکا بر ضد ملت ایران گفت: آمریکایی‌ها در این ۳۲ روز تلاش کردند. اگر الفبای سیاسی و اقتصادی را می دانستند وارد قماری نمی شدند که از ابتدا هم، معلوم بود در آن بازنده هستند. کارشناسان و دیپلمات‌های ایران و هم دیپلمات‌ها و حقوقدانان آمریکا، بارها گفتند نمی‌دانیم دولت ترامپ بر اساس چه مبنایی از توافقی که خارج شده و به این کار، افتخار هم می‌کند.

واعظی مطرح کرد: رییس جمهوری آمریکا روز گذشته هم گفت که «از یک توافق بد خارج شده‌ام» مشخص نیست وی چگونه به همان توافق استناد می‌کند و قصد دارد، یکی از بندهای همان توافق را اجرا کند که البته این کار، هیچ مبنایی ندارد. از جامعه بین الملل، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا برای عدم همراهی با اقدامات یکجانبه آمریکا تشکر می کنم به ویژه از چین و روسیه دو کشور دوست ایران که انصافا در این یک ماه گدشته، مواضع صریح و روشن در مقابل آمریکا گرفتند.

او اظهار کرد: روز گذشته هم امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه در سخنرانی مجمع عمومی باز هم  اقدامات بدون مبنای آمریکا بر ضد ایران را، محکوم کرد. از طرفی «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم به صراحت این مواضع را اعلام و تکرار کرد. امروز همه چیز مشخص است آن ماشه‌ای که ترامپ و پمپئو به دنبال آن بودند و تبلیغات زیادی هم در این زمینه کردند، به هیچ وجه نه طرفدار پیدا کرد و نه عملیاتی شد.

واعظی در خصوص وضعیت ترامپ در رقابت انتخابات ۲۰۲۰ گفت: هدف پنهان آنها از طرح تبلیغاتی مکانیسم ماشه و تحریم، برای انتخابات آمریکا بود، وضعیت ترامپ در انتخابات پیش‌رو خوب نیست، و به دنبال ابزارهایی است که بتواند فضای انتخابات را به نفع خود تغییر دهد، که البته این اقدامات برای انتخابات داخلی هم، کارساز نبوده و اثری نداشته است. مواضع جامعه جهانی باید برای دولت آمریکا درس عبرت شود تا مسائل تبلیغاتی را با مسائل سیاسی، گره نزنند.

او در پایان افزود: جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل به درخواست‌های آمریکا پشت کردند و یکبار دیگر از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و اینکه در حال حاضر در منطقه سندی بهتر از برجام برای مساله هسته ای ایران وجود ندارد، قاطعانه حمایت کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز