با تاکید بر تشکیل ائتلاف جهانی مقابله با فساد برهم صالح:

پیام اخیر مرجعیت نشان داد که برای اصلاحات چه مسؤولیت‌هایی داریم

۱۳۹۹/۰۷/۰۲ - ۲۰:۲۹:۲۳
کد خبر: ۱۰۶۳۱۹۰
پیام اخیر مرجعیت نشان داد که برای اصلاحات چه مسؤولیت‌هایی داریم
برهم صالح گفت که بیانیه اخیر مرجعیت عالی شیعه به روشنی نشان می‌دهد که برای اصلاح روند سیاسی کشور چه مسؤولیت‌هایی در پیش است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا،  برهم صالح، رئیس جمهور عراق در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، تأکید کرد که صرف برگزاری اینچنینی نشست مجمع عمومی نشان می‌دهد که جهان دربرابر ویروس کووید- ۱۹ دربرابر چه چالش بزرگی است و این ویروس تا چه حد زندگی و اقتصاد و جوامع بشری را تهدید کرده است.

او تأکید کرد که این وضعیت تأکیدی است بر ضرورت اصل همبستگی و تلاش مشترک جوامع کشورها برای نابودی این وبای عالمگیر و کاهش پیامدهای آن و نیز ضرورت همکاری همه کشورها برای تبادل تجارب و اطلاعات مربوط به این ویروس و کمک کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه برای رویارویی با این وبای عالمگیر.

به نقل از میدل ایست نیوز، رئیس جمهوری عراق همچنین بر ضرورت مبارزه با اخبار دروغین درباره این ویروس و ضرورت برنامه‌ریزی برای تضمین عدالت در توزیع واکسن آن و کاهش ابعاد تجاری در فروش آن به کشورهای فقیر تأکید کرد.

او افزود که عراق در حد توانایی‌های خود تلاش بسیاری برای کاهش پیامدهای این ویروس و مهار آن کرده و با وجود محدودیت توانایی‌هایش در زیرساخت‌های بهداشتی چالش‌های بزرگی در این زمینه در پیش دارد.

برهم صالح تأکید کرد که پیش و پس از شیوع کرونا عراق با چالشی مواجه بود که خطر آن از ویروس کرونا کمتر نبود، یعنی چالش تروریسم و فساد و افزود که عراق توانست با اراده ملت و با فداکاری فرزندانش از ارتش و حشد شعبی و نیروهای پیشمرگ و با کمک ائتلاف بین‌المللی و همسایگان خود آفت تروریسم را به لحاظ نظامی شکست دهد.

وی افزود که با وجود این، تروریسم و افراط‌گرایی در مرزهای عراق و در هسته‌هایی خفته در صحراهای کشور حضور دارد و نمی‌توان خطر آن و نگرانی از بازگشت آن را نادیده گرفت و تأکید کرد که هرگونه کوتاهی و سهل‌انگاری یا درگیر شدن به نزاع‌های منطقه‌ای فرصتی برای ازسرگیری فعالیت گروه‌های سیاه‌اندیش است.

صالح تأکید کرد که همچنین کوتاهی در مبارزه با فساد و دخالت‌هایی که نقض حاکمیت ارضی عراق است نیز موجب ضعف در مبارزه با تروریسم خواهد شد.

او در همین راستا از دوستان عراق در جامعه بین‌المللی خواست که در شناسایی و ردیابی اموال قاچاق‌شده و پول‌های کثیف و افراد فاسدی که از این اموال برای تأمین مالی قانون‌شکنان و افراط‌گرایان استفاده می‌کنند به عراق کمک کنند.

رئیس جمهوری عراق گفت که فساد آفتی است که بسیاری کشورها درگیر آن‌اند و عراق مردم عراق را از استفاده از ثروت‌های خدادادی‌شان محروم کرده و سال‌ها موجب ویرانی عراق شده و باعث شده که مردم عراق از حکومتشان خشمگین باشند.

او گفت که سال گذشته نیز خواستار تشکیل ائتلافی بین‌المللی از نوع ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم برای مبارزه با فساد و بازگشت اموال به یغما رفته شده است و امسال نیز این درخواست را تکرار می‌کند و آن را عاملی مهم در خشک کردن ریشه‌های تروریسم می‌داند.

برهم صالح همچنین بر ضرورت پیگیری جنایات انجام شده درحق شهروندان ایزدی و ترکمان و شبک که قربانی توحش تروریست‌ها شدند و رنج‌های آنان هنوز هم ادامه دارد و نیز تلاش برای بازگشت آوارگان به سکونت‌گاه‌های اصلی‌شان تأکید کرد و خواستار حمایت دوستان عاق و جامعه بین‌الملل از تلاش‌های عراق در این عرصه شد.

رئیس جمهوری عراق با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا یادآور شد که عراق سال گذشته شاهد تحرکی مردمی و برآمده از اراده تغییرات و اصلاحات گسترده در کشور متناسب با آمال ملت بود که موجب بحث‌هایی پربار درباره بنیان‌های حکومت و نحوه اداره آن و حقوق ملت شده است.

او گفت که مسیر اصلاحات در عراق آغاز شده اما این مسیر نیازمند حمایت و پیگیری است و افزود که گام‌هایی که تاکنون در این مسیر برداشته شده نشان می‌دهد که می‌توان از روش‌های مسالمت‌آمیز و قانونی و به دور از خشونت تغییر ایجاد کرد.

صالح افزود که عراق شاهد تشکیل دولتی تازه به ریاست «مصطفی الکاظمی» بوده که در راستای مطالبه اصلاحات از جانب ملت تشکیل شده است.

وی گفت که تجربه دوران پس از دیکتاتوری در عراق نشان می‌دهد که ادامه وضع موجود ممکن نیست و ملت عراق خواستار قرارداد سیاسی تازه‌ای هستند که اختلال ساختاری در نظام حکومتداری پس از ۲۰۰۳ را برطرف کند.

رئیس جمهوری عراق تأکید کرد که دولت مسؤولیت‌های سنگینی بر دوش دارد که بخش اصلی آن به اصلاحات ساختاری سیاسی و اقتصادی و اداری و مبارزه با فساد که روی دیگر سکه تروریسم است مربوط می‌شود.

او یک مسؤولیت دیگر دولت را برگزاری انتخابات پیش از موعد براساس قانونی جدید با هدف تثبیت دموکراسی و تحقق مطالبات مشروع ملت و اینکه دولت برآمده از اراده راستین ملت باشد و منافع آنان را پیگیری کند، دانست.

برهم صالح تأکید کرد که در همین راستا دولت مسؤولیت بزرگ دیگری نیز بر دوش دارد که همانا انحصار سلاح به دست حکومت و جلوگیری از حمل سلاح یا استفاده از آن در خارج از چارچوب نهادهای حکومتی و نیز تحقیق درباره جنایت کشتار تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی است و افزود که رویارویی با گروه‌های قانون شکن به معنای نزاع حکومت با هرج و مرج و افراط‌گرایی است و بی‌تردید مأموریت آسانی نخواهد بود هرچند تحقق آن ضرورت تام دارد.

او افزود که بیانیه اخیر مرجعیت عالی شیعه در دیدار با نماینده سازمان ملل به روشنی نشان می‌دهد که این برای اصلاح روند سیاسی کشور و پالایش آن از فساد و ضعف چه مسؤولیت‌هایی در پیش است.

رئیس جمهوری عراق افزود که در این راستا عراق در پی کمک‌های سازمان ملل به کمیساریای مستقل انتخابات جهت تضمین شفافیت انتخابات و جلوگیری از تقلب در آن است.

او پروژه ملی عراق را تثبیت حکومت مقتدر و توانمند در اعمال قانون و تحقق مطالبات شهروندان دانست و گفت: نمی‌خواهیم عراق میدان تسویه حساب‌های دیگران باشد و جنگ‌ها و تحریم و تروریسم و نقض حاکمیت‌هایی که پشت سر گذاشته کافی است.

او گفت که عراق مستقل دارای تمامیت ارضی نقطه تلاقی ملت‌ها و کشورهای منطقه و عزیمتگاه نظام منطقه‌ای مبتنی بر همکاری اقتصادی و امنیت مشترک خواهد بود و افزود که عراق در پی همکاری با همسایگان و جامعه بین‌الملل برای تحقق این نظام است که پیامدهای بسیاری برای عراق و منطقه و جهان خواهد داشت.

برهم صالح همچنین بر ضرورت حل مساله فلسطین و دستیابی مردم فلسطین به حقوقشان در کشوری مستقل تأکید کرد.

او در پایان سخنان خود یاد کسانی را که در راه آزادی عراق و مبارزه با تروریسم شهید شدند را گرامی داشت و به جوانانی که هر روز عزم خود برای دستیابی به زندگی آزاد و کریمانه را ثابت می‌کنند، درود فرستاد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز