چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

۱۴۰ روز بلاتکلیفی تمام شد/ کَل کَل نمایندگان در فضای مجازی

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۰۵:۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۰۶۳۹۷۳
۱۴۰ روز بلاتکلیفی تمام شد/ کَل کَل نمایندگان در فضای مجازی
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رزم حسینی

علیرضا رزم‌حسینی که تا همین چند سال پیش به عنوان استاندار در کرمان و خراسان‌ رضوی مشغول فعالیت بود، این بار در قامت وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای تصدی مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت روز سه شنبه با همراهی «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهور، به مجلس رفت تا از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.

پیش از جسله گمانه زنی ها نشان می داد که غیبت رییس جمهور در جلسه رای اعتماد برای رزم حسینی حاشیه ایجاد می کند. چنانکه علیرضا سلیمی، عضو هیات‌ رییسه مجلس، در تذکری، غیبت دکتر روحانی را در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی‌اش، «استنکاف» او از قانون اعلام کرد. اما در ادامه این اعتراض «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس، به دفاع از روحانی پرداخت و علت غیبت رئیس جمهور را مخالفت ستادملی مقابله با کرونا اعلام کرد.

کاظم دلخوش، نماینده‌ اصولگرا مجلس، هم در تذکری دیگر، غیبت دکتر روحانی را بی‌احترامی او به وزرای پیشنهادی‌اش توصیف کرد ولی قالیباف این اظهارات را نپذیرفت.

اما این پایان حاشیه های برای رزم حسینی نبود چون برخی از دوتابعیتی بودن او انتقاد می کردند که پیش از معاونت پارلمانی رئیس جمهور هرگونه دوتابعیتی بودن او را تکذیب کرده بود و او نیز در مجلس چنین ادعایی را رد کرد.

در نهایت رزم‌حسینی پس از 140 روز بلاتکلیفی وزارت صمت، با 175 رای موافق مقابل 80 مخالف، نظر مثبت اکثریت نمایندگان مجلس را جلب کرد و با حکم رییس‌جمهور، رسما ردای وزارت صمت را به تن کرد.

چهره هفته؛ محمود صادقی

هفته جاری 1500 عدد واکسن آنفلوآنزا را نمایندگان مجلس دهم، در شرایطی دریافت کردند که مطابق گفته‌های مقامات رسمی، این محموله هنوز در همه داروخانه‌های ایران توزیع نشده و در دسترس عموم جامعه قرار نگرفته بود که این مسئله با واکنش زیادی در شبکه های اجتماعی همراه شد.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب دهمین دوره مجلس، در صفحه توییتر خود تقدیم واکسن به نمایندگان در شرایط نایابی آن برای گروه‌های پرخطر، نوشت که «اختصاص اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به مجلس فقط نشانگر توخالی بودن شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم نیست؛ بلکه نشانه‌ای از فاصله نهادینه‌‌ شده حاکمیت از مردم است. محموله قرص‌های فاوپیراویر را هم محرمانه از چین وارد و عمده‌اش را صرف درمان مقامات و از ما بهتران کردند.»

این توییت صادقی مطابق انتظار با واکنش‌های تند و تیز نمایندگان مجلس یازدهم و البته دیگر اصولگرایان فعال در توییتر مواجه شد. سید نظام‌الدین موسوی، نماینده اصولگرای تهران در همین زمینه صادقی را مخاطب قرار داد و نوشت که «بنده به عمرم واکسن آنفلوآنزا نزده‌ام، قرص فاوپیراویر را هم حقیقتا نمی‌دانم چه مصرفی دارد. ظاهرا این موارد در مجلس قبل روال بوده، لذا از آقای محمودصادقی به عنوان صاحب تجربه خواهش می‌کنم لیستی از واکسن و قرص‌هایی که در مجلس قبل مصرف می‌کرده‌اند را اعلام کنند تا در مجلس جدید ممنوع شود.»

علاوه بر او، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات‌ رییسه مجلس، در توییتر خود خطاب به صادقی نوشت «شما که دوره قبل بودی میدانی مجلس ۸۰۰۰ کارمند و بازنشسته داره حدود ۲۰۰نفر صعب‌العلاج و نیازمند واکسن، داروخانه مجلس مثل همه داروخانه‌ها طبق روال هرسال درخواست داده و این واکسن برای نماینده‌ها نیست، ضمنا مجلس واکسن‌ها را برگردانده درحالی که نمایندگان دوره قبل اکثرا استفاده می‌کردند. تو که دوره قبل جزو مقامات بودی و هرچه مجلس تعارف می‌زد نه نمی‌گفتی؛ تو دیگه چرا؟!! بذار اونایی که مجلسی نیستن، اعتراض کنند؛ اگر اجازه بدی به معاون اجرایی بگم تمام دریافتی‌ها و خدماتی که گرفتی حتی واکسن آنفلوآنزا را اعلام عمومی کنند.»

حاشیه هفته؛ تخلیه روستا‌های مرزی استان آذربایجان غربی

فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی، به سخنان نماینده سردشت و پیراندشت در مجلس واکنش نشان داد و صدور ابلاغیه برای تخلیه روستا‌های مرزی استان آذربایجان غربی را تکذیب کرد.

«کمال حسین‌پور»،  نماینده سردشت و پیراندشت در مجلس، در نامه‌ای خطاب به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور، نوشته بود: «اخیرا هنگ مرزی شهرستان سردشت به اهالی شش روستای واقع در نوار مرزی این شهرستان ابلاغ کرده که به‌ دلیل واقع‌شدن این روستاها در حریم قرمز مرز، بنا بر مصوبه شورای عالی امنیت ملی، همه اهالی مکلف‌اند هر‌چه سریع‌تر نسبت به تخلیه روستاها اقدام کنند».

او در ادامه این نامه که آن را در صفحه اینستاگرام خود باز نشر کرده، نوشته: «نمی‌توان با عنوان‌هایی مانند دستورالعمل‌های امنیت مرزی، امنیت روحی و روانی این خانواده‌های مستضعف را نادیده گرفت. برای جابه‌جایی ساکنان این روستاها و تجمیع آنان با روستاهای مجاور، جلب رضایت قلبی امری بسیار مهم و حیاتی است».

در ادامه سردار یحیی حسین‌خانی، فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی، نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان صدور ‌چنین ابلاغیه‌ای را رد کرد.

جنجال هفته؛ ادعا خبرگزاری رویترز

اخیرا خبرگزاری رویترز مدعی شد که ایران کشتی «فورچون» حامل محموله بنزین را به سمت ونزوئلا ارسال کرده که از جبل‌الطارق عبور کرده است. مقامات امریکایی پس از آن اعلام کردند که 5 کشتی حامل بنزین و گازوئیل ایران در راه ونزوئلا بوده و واشنگتن اقداماتی را برای مقابله با آن انجام خواهد داد. پس از 6 ماه از این اتفاق دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا جمهوری اسلامی توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

سرلشکر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا جمهوری اسلامی، در حاشیه مراسم «تداوم دفاع مقدس در جبهه مقاومت» که در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، در اظهاراتی که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرد، گفت: «امروز ونزوئلایی‌ها کمونیست هستند اما در مقابل امریکایی‌ها ایستاده‌اند و ما هم به آنها کمک می‌کنیم، کمک‌های نرم‌افزاری به آنها می‌کنیم و ایده می‌دهیم، مثلا می‌گوییم چگونه بسیج مردمی را شکل دهید و چگونه حملات سایبری را دفع کنند. هر کشور مسلمان و غیرمسلمان که از ما کمک بخواهد، کمک‌شان می‌کنیم اما از آنها پول می‌گیریم. ما به ونزوئلا بنزین دادیم و شمش طلا گرفتیم و طلاها را هم با هواپیما به ایران آوردیم تا در راه اتفاقی برایش نیفتد.»

سوژه هفته؛ حسین شریعتمداری

چندی پیش آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق، با جینین هینیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل، دیداری داشت.

۲۳ شهریورماه متن کامل این دیدار منتشر شد و در بخشی از آن‌که مربوط به انتخابات بود، به نقل از آیت‌الله سیستانی آمد که «باید در مراحل مختلف برگزاری آن، روند شفافیت مراعات شود و نظارت و کنترل بر آن به صورت جدی و با هماهنگی بخش مربوطه در هیات سازمان ملل متحد صورت گیرد.» این گزاره اما چندان به مذاق «حسین شریعتمداری»، مدیر مسئول روزنامه کیهان، خوش نیامد و در یادداشتی در این روزنامه نوشت که این جملات «دور شأن و جایگاه» آیت‌الله سیستانی است و البته با «جایگاه و منزلت عراق به عنوان کشوری مستقل» نیز هم‌خوانی ندارد که از سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات دعوت شود.

در ادامه اغلب رسانه‌ها سرمقاله شریعتمداری را نوعی تعیین‌تکلیف برای عراق و مرجع تقلید شیعیان توصیف کردند و صدای اعتراض مقامات داخلی عراق هم، بلند شد.

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در واکنش به اظهارات شریعتمداری در توییتر خود نوشت: «مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی، قلعه استوار عراق، دروازه امنیت منطقه و سرمایه‌ای برای کل جهان اسلام است. ایران از نقش والای ایشان در برقراری امنیت و ثبات در عراق، حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی آن، خلاص شدن از شر نیروهای اشغالگر و ساختن یک عراق جدید با توجه به نیازهای مردم برادر خود قدردانی می‌کند.»

در ادامه این جنجال خبرگزاری شفقنا که به عنوان پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی شیعیان شناخته می‌شود، نوشت که «منظور آیت‌الله سیستانی هماهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل بوده نه اینکه سازمان ملل به عنوان ناظر در این انتخابات حضور داشته باشد.»

حسین شریعتمداری پس از واکنش‌های متعدد داخلی و خارجی، بالاخره بعد از چند روز عذرخواهی کرد و در یادداشتی نوشت: «برداشت نگارنده از بیانیه یاد شده آن بود که حضرت ایشان خواستار نظارت مستقیم سازمان ملل بر انتخابات آینده عراق شده‌اند. خوشبختانه دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی (دام عزّه) در پی انتشار یادداشت کیهان توضیحی ارایه کرد که نشان می‌داد برداشت اینجانب با واقعیت فاصله داشته است و حضرت ایشان آن‌گونه که در بیانیه دفتر معظم له آمده است خطاب به نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل فرموده‌اند «باید در مراحل مختلف برگزاری آن (انتخابات) روند شفافیت مراعات شود و نظارت بر آن به صورت جدی و با هماهنگی بخش مربوطه در هیات سازمان ملل متحد صورت پذیرد»

دروغ هفته؛ تکذیب مداخله معاونت حقوقی رییس‌جمهور در ترخیص کالا

روابط عمومی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری گفت: درپی انتشار خبری در رسانه‌ها به نقل از رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مبنی بر اینکه معاون حقوقی رییس‌جمهور پیگیر از مناطق آزاد هستند به اطلاع می‌رساند معاونت حقوقی رییس‌جمهوری مطابق صلاحیت قانونی خود، در زمینه مورد اشاره ایشان نفیا یا اثباتا ورود و مداخله نداشته و اعلام نظر و اقدامی نکرده است همچون گذشته صرفا در مواردی که نظر حقوقی و تخصصی این معاونت خواسته شود یا مشکل حقوقی برای دستگاه‌های اجرایی در این زمینه ایجاد شود نظر خود را اعلام می‌کند.

خبر مهم هفته؛ حسن روحانی

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، روز سه شنبه استوارنامه سفرای جدید جمهوری چک، عمان، اسپانیا، پرتغال، آلمان، نروژ، دانمارک و عراق را دریافت کرد و با سفرای جدید مکزیک و قطر دیدار کرد.

او در دیدار با سفیر جدید چک از گسترش ارتباط با این کشور استقبال کرد. دکتر روحانی هنگام دریافت سفیر جدید عمان بر روابط بانکی و مالی در راستای گسترش روابط اقتصادی تاکید کرد. او در گفت‌وگویی که با سفیر جدید اسپانیا داشت، بیان کرد که روابط این دو کشور باید بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها تعمیق و گسترش یابد.

دکتر روحانی برای تعمیق روابط تهران-لیسبون هم در نظر نگرفتن تحریم‌های امریکا از سوی پرتغال را راهگشا دانست.

همچنین دکتر روحانی استوارنامه نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر جدید عراق در تهران، را دریافت و طی دیداری بر اینکه آیت‌الله سیستانی همواره نزد مردم و دولت ایران مورد احترام بوده، تاکید کرد و گفت: «نقش مرجعیت ایشان در ثبات و امنیت عراق بی‌بدیل است.»

نظر شما