رئیس اطلاعات ارتش آلمان برکنار شد

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۲۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۴۴۴
رئیس اطلاعات ارتش آلمان برکنار شد
رئیس سازمان اطلاعات ارتش آلمان در پی گسترش راستگرایی افراطی برکنار و وزارت دفاع این کشور خواستار مقابله پیگیر با راست‌گرایی در ارتش شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بنابر گزارش رسانه های آلمان، کریستوف گرام، رئیس سازمان اطلاعات ارتش از کار خود برکنار شد. قرار است فرد دیگری در ماه اکتبر ( مهر ) سکان هدایت این نهاد امنیتی را برعهده گیرد.

رسانه‌های آلمان گفته‌اند که جانشین کریستوف گرام روشن شده است، اما وزارت دفاع آلمان ترجیح داده است اعلام موضوع را به پس از پایان رسمی کار گرام موکول کند.

به گزارش دویچه وله از "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان، هنوز روشن نیست چه کسی قرار است به جای کریستف گرام عهده‌دار این پست شود. اما در عین حال گفته شده است که ظاهرا وزارت دفاع آلمان فردی غیرنظامی از صفوف این وزارتخانه را برای تصدی این مقام در نظر گرفته است.

آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان بر آن است تا این وظیفه مهم را برعهده فردی مورد اعتماد خود قرار دهد. تاکید بر آن است که این پست کلیدی در ارتش آلمان باید هر چه زودتر با فرد دیگری اشغال شود. آن هم در شرایطی که رشد پدیده راست‌گرایی افراطی در صفوف ارتش آلمان تبدیل به چالشی برای دولت این کشور شده است.

گرایش‌های راست‌گرایانه در ارتش آلمان پدیده جدیدی نیست. اما می‌توان گفت که این پدیده طی سال‌های گذشته به طرز نگران کننده‌ای در آلمان گسترش یافته است.

وزیر دفاع آلمان از این رو، برای موضوع مقابله با راست‌گرایی افراطی در ارتش اولویت خاصی قائل شده و آن را یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس سازمان اطلاعات ارتش می‌داند.

آنگرت کرامپ-کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان خواستار تسریع و تشدید مقابله با راست‌گرایی در ارتش آلمان شده است. گرچه وزیر دفاع آلمان طی سخنانی از فعالیت و عملکرد کریستوف گرام، ابراز قدردانی کرده است، اما رسانه‌ها آشکارا در انتخاب کلمات و نحوه طرح موضوع، عدم رضایت او را از فعالیت و کارنامه کریستوف گرام مشاهده کرده‌اند.

وزیر دفاع آلمان خواستار ارتباط تنگاتنگ سازمان اطلاعات ارتش با آژانس اطلاعات آلمان و نهاد حفاظت از قانون اساسی این کشور شده است. به عبارت دیگر، کرامپ-کارن‌باوئر بر این باور است که مقابله با پدیده راست‌گرایی در آلمان نیازمند تعامل هر سه سازمان امنیتی و اطلاعاتی این کشور است.

چالش بزرگ

لزوم مقابله با راست‌گرایی افراطی در ارتش آلمان از ماه مه سال جاری ابعاد جدیدی یافت. نیروهای امنیتی ارتش آلمان در این ماه موفق شدند که در زمین خانه یکی از سربازان وابسته به یگان ویژه ارتش آلمان انبار مخفی سلاح پیدا کنند.

در آن هنگام، کشف این انبار توسط سازمان اطلاعات ارتش آلمان به‌مثابه موفقیت این نهاد و شخص کریستوف گرام ارزیابی شد. اما گفته می‌شود که تلاشی درخور از سوی این سازمان برای پیگیری این موضوع صورت نگرفت. همین موضوع به گمانه‌زنی‌های درباره جابه‌جایی گرام در سازمان اطلاعات ارتش دامن زد.

از سوی دیگر منتقدین می‌گویند که گرچه کریستوف گرام، برنامه اصلاحات جامعی در ارتش را از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ آغاز کرده بود، اما این برنامه را آن گونه که باید و شاید، دنبال نکرد و فعالیت‌های او منجر به تصمیمات پرسنلی نشد.

اکنون وزارت دفاع تصمیم گرفته است بخش مربوط به کنترل ارتش آلمان و اعضای یگان ویژه را تقویت کند. قرار است ۵۰ نفر دیگر به کادر پرسنلی این بخش افزوده شود.

پدیده راست‌گرایی در ساختار قدرت سیاسی آلمان تنها به ارتش این کشور محدود نمی‌شود. طی ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره مشاهده راست‌گرایی در بین ماموران پلیس آلمان و از جمله در ایالت نوردراین-وستفالن منتشر شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز