نماینده مردم تهران در مجلس:

۱.۵متر بالا رفتن ارزش ندارد که آزادگی خود را از دست دهید!/ هیات رییسه مجلس: گول نمی‌خوریم!

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۱۰:۵۸:۰۱
کد خبر: ۱۰۶۴۶۵۱
۱.۵متر بالا رفتن ارزش ندارد که آزادگی خود را از دست دهید!/ هیات رییسه مجلس: گول نمی‌خوریم!
هیات رییسه امروز از جانب نمایندگان متهم به رفتار خلاف قانون، شد موضوعی که با جنجال و فریاد فضای مجلس را برای دقایقی متشنج کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، نمایندگان عضو کمیسیون اصل 90 امروز انتقاداتی را به هیات رییسه وارد کردند، انتقاداتی که با جنجال و فریاد نمایندگان همراه بود. نمایندگان انتقادشان بر این بود که چرا دستورکار انتخاب 5 نفر برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها که شامل 3 نفر از اعضای کمیسیون شوراها و 2 نفر از اعضای کمیسیون اصل 90 می شود، از دستورکار امروز مجلس، خارج شده است.

نیک بین، نماینده مردم کاشمر، در تذکری خطاب به نایب رییس مجلس که  ریاست جلسه را به عهده داشت، گفت: از محضر آقای رییس تشکر می کنم که جلسه را با آرامش اداره می کند.

در همین حین قاضی زاده هاشمی خطاب به نیک بین گفت: مچکریم ولی گول نمی‌خوریم!

نیک بین در ادامه گفت: هیات رییسه تصمیمات خلع الساعه می گیرد. تذکر من طبق ماده 100 ،99، و 22 آیین نامه داخلی مجلس است. هیات رییسه فقط مسئول اداره جلسه است و نمی تواند، آیین نامه را تغییر دهد. آقای قاضی زاده امروز دستور خاصی داشتیم چرا آن را از دستور کار جلسه خارج کردید، مانند دولت عمل نکنید!

قاضی زاده در جمله ای کوتاه خطاب به نیک بین بیان کرد: آقای نیک از ریل خارج شدید.

سید نظام موسوی،  نماینده مردم تهران، دیگر نماینده ای بود که تذکر خود را طبق ماده 99، 100و 103 آیین نامه داخلی مجلس مطرح کرد. او خطاب به قاضی زاده هاشمی گفت: احتمالا بعد از پایان صحبت ها به راحتی از این حرف ها عبور می کنید اما بر رعایت آیین نامه داخلی مجلس اصرار داریم. در هیچ ماده ای از آیین نامه، بندی را پیدا نکردم که هیات رییسه بتواند، دستوری را از کار خارج کند.

او ادامه داد: قرار نیست بخاطر اینکه برگزاری انتخابات و حاصل شدن نتیجه ای که بر طبق میل شخصی خاص، در کمیسیون نبوده، موضوع را از دستورکار خارج کنید. این رفتار خلاف قانون را کنار بگذارید. خارج کردن دستور کار انتخاب 5 نفر برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها بدعتی است که اگر قرار باشد، همین روال در مجلس انجام شود، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

خضریان دیگر عضو کمیسیون اصل نود نیز در تذکری بیان کرد: اعضای هیئت رییسه شما قسم یاد کردید که به قانون پایبند باشید، دستور هفتگی مجلس چاپ شده ولی هیات رییسه براساس کدام بند دستور چاپ شده را از دستورکار خارج می کند. وقتی هم که به اعضای هیات رییسه رجوع می کنیم در پاسخ می گویند: ما اختیاری نداریم!

او ادامه داد: 1.5متر بالا رفتن ارزش ندارد که آزادگی خود ر ا از دست دهید. شاهد هستیم که در مجلس اتفاق های سیاسی رخ می دهد زیرا نظرات آقایان در انتخاب اعضای کمیسیون اصل ۹۰ برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخاب شوراها، تامین نشده است.

نصرالله پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل 90، نیز بیان کرد: مطلع شدیم که طرحی در یکی از کمیسیون ها در جریان است که بر اساس آن ترکیب 5 نفره مجلس برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها قرار است به 7 نفر تغییر کند. حق نمایندگان ارائه طرح است اما طبق روال، طرح ها باید اعلام وصول شده و سپس در اداره قوانین مجلس بررسی و بعد این مورد در کمیسیون آئین نامه، تصویب و بعد از آن، تبدیل به قانون شود. این بدعت بزرگی در مجلس است که هنوز طرحی اعلام وصول نشده و به اداره قوانین نرفته را مبنای کار قرار می دهند و بر اساس آن، جلوی دستور عضویت نمایندگان در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها را می گیرند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس، که ریاست این جلسه را به عهده داشت در پاسخ به این تذکرات گفت: ماده ۲۲ وظایف و اختیارات هیات رئیسه در تهیه و تنظیم برنامه هفتگی مجلس را مشخص کرده است. در ماده ۱۰۰ هم آمده که هیات رئیسه باید به ترتیب اعلام وصول طرح ها و لوایح از کمیسیون ها را در دستور هفتگی، تنظیم کند. پس موضوع دستورکار عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ذیل آن قرار نمی گیرد.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: انتخاب 5 نفر برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها سومین دستور مجلس بوده که ما قبل از آن تحلیف تعدادی از همکاران را انجام دادیم که این هم خارج از دستور بوده است. از طرف دیگر امروز آقای جوکار رئیس کمیسیون شوراها به آقای قالیباف رئیس مجلس اعلام کرد که طرحی برای اصلاح قانون انتخابات شوراها در کمیسیون در حال بررسی است که بر اساس آن، تعداد و ترتیب اعضای ناظر از طرف مجلس تغییر می کند. جوکار از رئیس مجلس خواست تا قدری تامل کند. رئیس هم به من گفت که فعلا وارد این دستور نمی شویم. اکنون هم زمان بیان نطق هاست. ما این موضوع را از دستور خارج نکردیم. بعد از ظهر امروز جلسه هیات رئیسه تشکیل خواهد شد و بعد از آن، تصمیم گیری صورت می گیرد. 6

نظر شما