گزارش هفته؛

دوئل خشمناک/ شب سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رقم خورد

۱۳۹۹/۰۷/۱۰ - ۰۵:۰۴:۲۰
کد خبر: ۱۰۶۶۷۹۵
دوئل خشمناک/ شب سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست‌جمهوری  آمریکا رقم خورد
شب سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بالاخره فرا رسید و میلیون‌ها مخاطب از سراسر جهان منتظر بودند تا نظاره‌گر نخستین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جوبایدن باشند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ شب سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا بالاخره فرا رسید و میلیون‌ها مخاطب از سراسر جهان منتظر بودند تا نظاره‌گر نخستین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جوبایدن باشند؛ مناظره‌ای که طی یک نظرسنجی توسط شبکه خبری سی ان ان، آن هم به فاصله یک ساعت پس از پایان مناظره منتشر شد، حاکی از برتری 60 درصدی جوبایدن، نامزد دموکرات‌ها از ترامپ با 28 درصد آراء بود. به بیانی دیگر آغاز این مناظره در ساعت 4 و نیم بامداد به وقت تهران، در شهر کلیولند ایالت اوهایو در حالی برگزار شد که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری مستقر از حزب جمهوری خواه و جو بایدن، معاون سابق ریاست‌جمهوری، پس از چندماه کرُی‌خوانی‌های انتخاباتی روبروی هم قرار گرفتند؛ عناوینی چون «جو خوابالو» و «ترامپ دروغگو» عناوین پرکاربردی بودند که قبل از مناظره، از سوی این دو کاندیدای دموکرات و جمهوریخواه مطرح می‌شد.

این مناظره که 90 دقیقه به طول انجامید به باور بسیاری حاوی اظهاراتی بود که به نوعی به دوئل خشمناک تعبیر شد؛ کریس والاس مجری مشهور شبکه خبری فاکس نیوز، نیز که به عنوان برگزارکننده اولین مناظره انتخابات 2020 آمریکا حضور پیدا کرد، به مسائل متعددی از جمله پر کردن کرسی خالی دیوان عالی، اقتصاد، بحران همه‌‎گیری کرونا، تغییر اقلیم و نتیجه انتخابات پرداخت.

در حالی که این مجری در شبکه خبری فاکس نیوز به عنوان اصلی‌ترین شبکه حامی دونالد ترامپ کار می‌کند  اما در چهار سال گذشته، نشان داده که همچون بسیاری از نام های بزرگ این شبکه حامی «بی قید و شرط» ترامپ نیست و بارها او را در تنگنای سوالات سخت خود قرار داده است.

این مجری در سال ۲۰۱۶ هم مجری یکی از مناظره های تلویزیونی میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ بود و توانست، ستایش عمومی را در اداره منصفانه آن مناظره کسب کند.

دو نامزد در ابتدای این مناظره درباره نامزدی قاضی ایمی برت در دیوان عالی در آستانه انتخابات بحث کردند. با درگذشت قاضی روت بیدر گینزبرگ اکنون یک کرسی این دیوان که نقش مهمی در تعیین سرنوشت سیاست های دولتی دارد، خالی است.

پس از آن بحث‌های انتخاباتی به اوباماکر یا همان برنامه بیمه درمانی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شده بود، کشید. از این رو بایدن دونالد ترامپ را متهم کرد که اگر در دیوان عالی موفق به لغو این قانون شود، میلیون ها نفر را از بیمه درمانی محروم خواهد کرد در مقابل ترامپ گفت اگر جو بایدن روی کار بیاید نظام درمانی سوسیالیستی خواهد شد.

بحثهای انتخاباتی این دو کاندیدا به بحث کرونا هم رسید و بایدن در پاسخ به این سوال که چرا مردم باید برای مدیریت این بحران به او اعتماد کنند، گفت که بیش از ۲۰۰ هزار نفر تاکنون در آمریکا در اثر ویروس کرونا درگذشته اند.

او گفت که دونالد ترامپ هیچ برنامه ای برای مدیریت این بحران ندارد و با اینکه از ابتدا می دانست کووید-۱۹ مرگبار است آن را پنهان کرد. در مقابل ترامپ هم مثل همیشه نه تنها زیر بار نرفت بلکه باز به اتهام زنی علیه بایدن و دموکراتها اقدام کرد و گفت: اگر بایدن رئیس جمهور بود میلیون ها نفر جان خود را از دست می دادند تا جایی که عملکرد دولت خود در مهار بحران را ستود.

این مناظره بین جو بایدن و ترامپ به نوعی جنجالی تر شد تا جایی که همواره ترامپ سخنان بایدن را قطع می‌کرد اما جو بایدن هم، این اقدام ترامپ را بی پاسخ نمی‎گذاشت و به نوعی مقابله به مثل می‌کرد و با دلقک خواندن ترامپ،  به او می‎گفت که "ساکت می شوی".

این مناظره به نوعی بحث‌های مالیاتی و خروج ترامپ از توافقنامه‌های بین المللی و همچنین بحث آراء انتخاباتی را پوشش داد و هر دو کاندیدا تلاش کردند، با متهم کردن یکدیگر، خودشان را به مردم بقبولانند در حالی که باید منتظر مناظرات، انتخاباتی بعدی بود که چگونه یکی در نهایت بر دیگری، پیروز شده و کلید کاخ سفید را به دست خواهند آورد.  

در این ارتباط، «مرتضی مکی»، تحلیلگر مسائل آمریکا، درباره تحلیل اولین مناظره انتخاباتی آمریکا بین بایدن و ترامپ به خبرنگار سیاسی برنا گفت:  نظرسنجی‌ها نشان داد، بایدن بهتر از ترامپ در مناظره ظاهر شده و با این نتیجه به احتمال زیاد، دور دوم و سوم مناظره ترامپ و بایدن نباید تأثیر و تغییر جدی در افکار عمومی آمریکا و پایگاه اجتماعی ترامپ و بایدن، ایجاد کند. اولین مناظره همچنان شانس بایدن را بیشتر نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه اولین مناظره نقش مهمی دارد، تصریح کرد:  اولی مناظره نشان می‌دهد دو طرف می‌خواهند خودشان را در معرض افکار عمومی قرار دهند و توانایی‌های خودشان را به ظهور رساندند. بایدن با توجه به 46 سال کار سیاسی نشان داد که بسیار پخته تر از ترامپ است و ترامپ نتوانست از سیاست جنگندگی و تهاجمی‌اش در تخریب چهره بایدن، استفاده لازم را ببرد.

مکی به قطع کردن سخنان بایدن از سوی ترامپ و واکنش جو بایدن اشاره و ادامه داد: ترامپ تلاش بسیاری کرد با قطع سخنان بایدن، او را وادار کند که کنترل خود را ازد دست بدهد و با واکنش‌هایی که جو بایدن به اظهارات ترامپ، نشان می‌دهد نقاط ضعفش را آشکار کند و این سیاست و شیوه هجومی و جنگندگی ترامپ در اولین مبارزه برای تخریب چهره بایدن، آنگونه که او انتظار داشت تحقق پیدا نکرد.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز