در حاشیه جلسه هیات دولت مطرح شد؛

پالس‌های مثبت وزیر اقتصاد به بورس/ ستاره خلیج فارس به بورس می‌آید

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۱۰:۵۱:۱۷
کد خبر: ۱۰۶۹۹۴۳
پالس‌های مثبت وزیر اقتصاد به بورس/ ستاره خلیج فارس به بورس می‌آید
وزیر اقتصاد گفت: طبق مصوبه شورای عالی بورس، مقرر شد که همه بنگاه ها یا خودشان امر بازار گردانی انجام دهند یا بازار گردان حرفه ای داشته باشند این کار به ثبات در بازار کمک می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «فرهاد دژپسند»، وزیر اقتصاد، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: ستاره خلیج فارس به بورس می‌آید. حمایتی که دولت از بازار سرمایه و در باز سرمایه از بازار سهام به عمل می آورد، حمایت های بنیادین است مانند مدرن سازی بورس و افزایش عمق بورس. یکی از حلقه های مفقوده بورس ایران این است که بازار گردانی توسط بنگاه ها به طور جدی خیلی، مورد توجه نبوده است. طبق مصوبه شورای عالی بورس، مقرر شد که همه بنگاه ها یا خودشان امر بازار گردانی انجام دهند یا بازار گردان حرفه ای داشته باشند این کار به ثبات در بازار کمک می کند. فروش اوراق تبعی هم این کار را می‌کند که ارزش سهام با نرخ مشخص، تعیین می‌شود.

او تاکید کرد: ترغیب بازار از طریق ارز اولیه و شناور باید صورت گیرد. بنگاه های بزرگ باید بیایند و بحث ستاره خلیج فارس مطرح است. همچنین دارا سوم با حضور بانک‌های تجارت، ملت و صادرات قطعی است. حمایت های ما از بازار این موارد است تا انشاالله، بازار باثبات و رو به رشدی داشته باشیم.

وزیر اقتصاد گفت: دیروز و امروز شاخص بورس مثبت بود ولی خواهش می کنم، بازار را فقط به شاخص نبینید، بازار ابعاد متعددی دارد، این شاخص برآیند خیلی چیزها است این اتفاقات ناشی از حیات بازار سرمایه است که تحلیلگران، همواره در حال آنالیز و انتخاب هستند. کسی که در بازار سرمایه ورود پیدا می کند باید عقل محاسبه گری اش بی وقفه کار کند. در مورد نگه داشتن سهام، در مورد خرید سهام و فروش سهام اصلا جنس بازار سرمایه جنس عقلانیت، محاسبه گری، پویایی و در واقع حضور مستمر است.

او در رابطه با معافیت صادرکنندگان از مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: یکی دغدغه ای صادرکنندگان این بود که معافیت صادرات از مالیات بر ارزش افزوده، باید به طور کامل باشد به این معنا که اگر صادرکننده ما ارز را در فاصله کوتاهی برگرداند به محض اینکه بانک مرکزی به ما اعلام کرد، حداکثر ظرف دو هفته سازمان مالیاتی تصویب و مستند کند. سوال این است آیا صادرکننده صد در صد ارز را باید برگرداند تا بتواند از آن مزایا برخوردار شود؟ نه، این ها مقرر شد که اگر 30 درصد را برگرداند به اندازه 30 درصد مالیاتش مستعد شود، اگر به به اندازه 70 درصد بود 70 درصد شود و این، یکی از مزایا و فرصت هایی بود که برای صادرکنندگان ایجاد شد.

دژپسند در رابطه با برنامه های وزارت اقتصاد برای جهش تولید در شش ماهه دوم سال گفت: یک برنامه جامع وجود دارد، کارگروه رفع موانع جهش تولید تشکیل شده است، وزارتخانه های مختلف عمدتا برنامه های جامع، برای تأمین مالی تدوین کرده اند.

او در رابطه با اینکه بازگشت ارز صادرکنندگان چقدر به ثبات بازار و کاهش نرخ ارز کمک می کند، گفت:  کمک می کند تا بازار ارز یک روند باثباتی پیدا کند، چون این ارز در نیما عرضه می شود و نیازمندی های متقاضیان، تأمین می شود و از آن طرف هم،  تأمین مواد اولیه قطعات یدکی و خط تولید را تقویت می کند و عرضه، افزایش پیدا می کند همه این ها دست به دست هم می دهند که ثبات ایجاد شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز