پس از ۶ سال صورت گرفت؛

تعیین سفیر جدید تونس در لیبی

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۱۵:۰۱:۵۲
کد خبر: ۱۰۷۱۱۹۲
تعیین سفیر جدید تونس در لیبی
تونس پس از گذشت شش سال از خالی بودن منصب سفیر این کشور در لیبی، «الأسعد عجیلی» را به عنوان سفیر جدید تعیین کرد.

به گزارش گروه خبر گزاری برنا، «الأسعد عجیلی» به عنوان سفیر جدید و فوق‌العاده تونس در لیبی تعیین شد.

ریاست‌جمهوری تونس اعلام کرد که عجیلی مقابل «قیس سعیّد» رئیس‌جمهور تونس و «عثمان الجرندی» وزیر امور خارجه این کشور سوگند یاد.

طبق گزارش وبگاه «العربی الجدید»، تحلیلگران تعیین سفیر جدید تونس در لیبی را نشانه تحولی در اوضاع امنیتی و سیاسی این کشور گامی در جهت فعال شدن روابط دیپلماتیک دو کشور می‌دانند.

با توجه به اینکه سفارت تونس در طرابلس پایتخت تونس از اکتبر ۲۰۱۴ تعطیل بوده است، اکنون سفیر جدید با مأموریت‌های دشوار مواجه است.

کنسولگری تونس در بنغازی نیز جولای ۲۰۱۵ به دنبال نابسامانی اوضاع امنیتی و ربودن شده ۲۰ دیپلمات تونسی، تعطیل شد.

روابط اقتصادی تونس با لیبی از ۲۰۱۱ به دلیل نابسامانی اوضاع امنیتی و درگیری در لیبی دچار کاهش شدید شد و در دوره اخیر نیز در سایه شیوع ویروس کرونا نابسامانی در مبادلات تجاری دو کشور شدت گرفته است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر پیشین این کشور با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ یکی از این دولت‌ها، دولت وفاق ملی به ریاست السراج است که در طرابلس قرار دارد و از حمایت ترکیه برخوردار است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند و از حمایت امارات و مصر برخوردار است.

به رغم اینکه دولت وفاق ملی لیبی در سال ۲۰۱۵ بر اساس توافق و زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت پارلمان دولت طبرق است، این دولت را به رسمیت نمی‌شناسند و از ۱۵ فروردین ۱۳۹۸، عملیاتی را با هدف اشغال شهر طرابلس آغاز کردند که با حمایت‌های ترکیه از دولت وفاق، این حملات به شکست انجامید.

نظر شما