تأکید ایران و روسیه درباره همکاری در اتحادیه اقتصادی اورآسیا

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۲۰:۴۵:۰۶
کد خبر: ۱۰۷۲۳۹۸
تأکید ایران و روسیه درباره همکاری در اتحادیه اقتصادی اورآسیا
"کاظم جلالی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با "الکساندر پانکین" معاون اقتصادی وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد و دو طرف درخصوص همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اورآسیا و همکاری‌های دوجانبه گفت وگو کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، تارنمای رسمی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه گزارشی از این دیدار ارائه کرد و نوشت: در جریان مذاکرات جلالی و پانکین، فرایندهای همگرایی در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز برخی مسائل اقتصادی بین المللی بررسی و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

تأکید بر اهمیت توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه

جلالی در این ملاقات با اشاره به همکاری های خوب دوکشور در عرصه های مختلف بر ضرورت تقویت همکاریهای اقتصادی  بویژه در نهادهای مالی بین المللی تأکید کرد.

معاون اقتصادی وزیر خارجه روسیه نیز ابراز امیدواری کرد: با متوقف شدن روند شیوع کرونا شاهد گسترش بیش از پیش همکاری های اقتصادی ایران و روسیه بویژه در حوزه گردشگری باشیم. الکساندر پانکین همچنین استفاده از ارزهای ملی میان دو کشور و نیز میان اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا را مسیری اجتناب ناپذیر برای  پایان سلطه دلار در تعاملات تجارت خارجی دانست.

همچنین به گزارش بخش رسانه ای سفارت ایران در مسکو، با توجه به مسؤولیت معاون اقتصادی وزیر خارجه روسیه در امور همگرایی اورآسیایی، در این دیدار آخرین روند مذاکرات ایران با اتحادیه اقتصادی اورآسیا از سوی سفیر ایران تشریح و ضرورت توجه به تکمیل زیرساخت های کریدور شمال- جنوب که منجر به افزایش ظرفیت تبادل کالا میان کشورهای عضو اتحادیه مذکور خواهد شد، مورد گفت وگو قرار گرفت.

تاریخچه همکاری ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا 

اتحادیه اقتصادی اورآسیا از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز به کار کرده است و کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس اعضای ان را تشکیل می دهند و مولداوی نیز به عنوان ناظر در آن حضور دارد.

ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا  در اردیبهشت ۱۳۹۷ پس از دو سال مذاکره، موافقت نامه موقت برای تشکیل منطقه تجارت آزاد امضا کردند که پنجم آبان ۱۳۹۸ اجرایی شد. قرار است این موافقت نامه پس از سه سال و با انجام مذاکرات مربوط بین طرفین، به موافقت نامه تجارت آزاد تبدیل شود.

در تیرماه گذشته در نشست ویدئوکنفرانس مشترک ایران با پنج کشور اتحادیه اورآسیا و وزیر تجارت این اتحادیه خاطرنشان شد که آمار تجارت ایران و کشورهای عضو از ابتدای اجرای موافقت نامه تا انتهای خردادماه با رشد ۱۴ درصدی مواجه شده است.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، نخستین نشست کارگروه مشترک موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا از طریق ویدئوکنفرانس بین رؤسای مشترک "حمید زادبوم" معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران و "آندره اسلپنیکوف" وزیر تجارت اورآسیا و مشارکت کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو و نمایندگان اتحادیه اقتصادی اورآسیا و دستگاه‌های ذی‌ربط از ایران در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

وی ادامه داد: با اجرای موافقت نامه و تلاش مقام های مربوطه حجم تجارت کشورهای اتحادیه اورآسیا با ایران به دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است که ۷۲ درصد آن سهم واردات به کشورهای عضو اتحادیه و ۲۸ درصد آن نیز صادرات ایران به این کشورهاست. این آمار نشان می دهد که همکاری های ایران و اورآسیا شروع خوبی داشته است.

نظر شما