جایزه برگزیده جشنواره بین المللی فارابی به ایرانشناس ژاپنی تعلق گرفت

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۱۸:۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۰۷۲۸۸۱
جایزه برگزیده جشنواره بین المللی فارابی به ایرانشناس ژاپنی تعلق گرفت
جایزه برگزیده یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو طی مراسمی به پرفسور "نو بو آکی کندو" ایرانشناس برجسته ژاپنی اهداء شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، این مراسم که با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان ایرانی و ژاپنی در توکیو برگزار و جایزه برگزیده بخش بین الملل یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی به پروفسور نوبو آکی کندو پژوهشگر و ایرانشناس برجسته ژاپنی اهداء شد.

در این مراسم ابتدا مرتضی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن طی سخنانی با اشاره به تلاش ها و همکاری های موفق و مستمر علمی و پژوهشی میان اساتید و محققین برجسته ایران و ژاپن، مشارکت و فعالیت های ایرانشناسان ژاپنی در معرفی ابعاد و آثار گوناگون فرهنگی و تاریخی ایران را ارزشمند و اثر گذار دانسته و از این خدمات به عنوان بخش لاینفک میراث هزار ساله تبادلات مردمی ایران و ژاپن یاد کرد.
کاظم سجاد پور معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی نیز در ارتباطی آنلاین ضمن حضور در این مراسم ضمن تبریک به (آقای) کندو، فعالیت های ایرانشناسان ژاپنی را در این برهه از تاریخ بسیار مهم دانست و گفت: اهمیت این فعالیت های ارزشمن در حالی است که بسیاری در صدد هستند آثار فرهنگی و تمدنی ایران را از بین ببرند.

وی تاکید کرد که ایرانشناسی بخش اصلی و تاثیرگذار برای شناخت تمدن بشری بوده و ابراز امیدواری کرد که همکاری های علمی دوکشور هرچه بیشتر توسعه یابد .
حسین میرزائی، مدیر عامل موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی نیز در تماس آنلاین در مراسم شرکت و ضمن تبریک به دکتر کندو، از اینکه نتوانستند حضوری در ایران از  ایشان قدارنی شود اظهار تاسف و از بنیاد فارابی جهت اهداء جایزه به کندو تشکر کرده و همچنین ابراز امیدواری کرد که این تلاش ها سرآغازی برای  گسترش بیشتر همکاری های علمی میان محققین ژاپنی و پژوهشگران ایرانی باشد.
در ادامه این برنامه پرفسور نوبو آکی کندو نیز اظهار داشت: ۳۰ سال پیش فکر نمی کردم بعد از سال ها تحقیق به روی نسخ خطی و کارهای پژوهشی به این افتخار دست پیدا کرده و بتوانم در مناسبات علمی میان دو کشور ایران و ژاپن اثرگذار باشم و اکنون از بیناد فارابی و سفارت جمهوری اسلامی در ژاپن تشکر کرده و امیدوارم که همکاری های علمی دو کشور دوست بیش از گذشته توسعه یابد.

 

 

در پایان این مراسم، لوح تقدیر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران همراه با دیگر تقدیرنامه های بنیاد فارابی، کمیسیون ملی یونسکو و دبیرخانه آیسسکو و نیز جوایز ارزشمند فرهنگی جشنواره از سوی مرتضی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو به پروفسور نوبوکی کندو اهداء شد.
نوبوآکی کندو دهم فوریه ۱۹۶۶ در توکیو متولد شده است . وی استاد برجسته موسسه تحقیقات زبان های فارسی و آفریقایی دانشگاه مطالعات خارجی توکیو، ایرانشناس و پژوهشگر نسخ خطی است .
کندو در سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ در دانشکده ادبیات دانشگاه توکیو مقطع کارشناسی را گذراند.در سال ۱۹۹۱ از مدرسه عالی / دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم انسانی دانشگاه توکیو مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ و در سال ۱۹۹۴ از همان دانشگاه به دریافت درجه دکترا نائل شد.

وی در سال ۱۹۹۷ دومین دکتری خود را از دانشکده تحصیلات تکمیلی و علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه توکیو با دفاع از رساله (قدرت های محلی در ایران از قرن هفدهم تا نوزدهم) دریافت کرد. در حال حاضر وی استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه است و در سال ۲۰۱۸ به منظور انجام پژوهش در زمینه تاریخ ایران به تهران سفر کرد.

پرفسور کندو همچنین زبان فارسی را در مرکز بین المللی مطالعات فارسی آموخته است .
علایق پژوهشی دکتر نوبو آکی کندو متمرکز بر تاریخ صفوی و قاجار؛ تاریخ تهران؛ تاریخ شیعه و علمای شیعی و نیز ارتباطات فرهنگی در بین جوامع پارسی است.

از او آثار و تحقیقات متعددی به چاپ رسیده است که مهمترین آنها "گزیده ای از اسناد فارسی" است که در سال ۲۰۰۳ به چاپ رسید.

از دیگر آثار منتشره شده وی می توان از "دستور الملوک: متن کامل بر اساس نسخ خطی حید آباد"؛ "جامعه و احکام اسلامی در ایران"؛ "تاریخ اجتماعی تهران عصر قاجار"؛ "مهاجرت و هم زیستی چند قومی در تهران عصر قاجار" و "نقشه برداری از ایران درعهد صفوی" نام برد .
این ایرانشناس ژاپنی جایزه یازدهمین جشنواره فارابی در سال ۹۹ را به دلیل  نقش و سوابق فعالیت های برجسته اش در حوزه ایرانشناسی کسب کرد. اما از آنجایی که شرایط کرونایی به او اجازه پروازابه ایران و حضور در برنامه جشنواره بین المللی فارابی در تهران را نداد، جوایز این جشنواره از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو و دبیرخانه این جوایز در توکیو اهداء شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز