داده هایی که می گویند ترامپ قطعا بازنده انتخابات است

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۰۲:۰۲:۵۷
کد خبر: ۱۰۷۲۹۷۷
داده هایی که می گویند ترامپ قطعا بازنده انتخابات است
شبکه سی‌ان‌ان با بررسی مقایسه‌ای نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، زمینه را برای پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امسال مهیا دانست.

به گزارش گروه خبر سیاسی خبرگزاری برنا به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ مجری این شبکه در ابتدا گفت: شما (بینندگان) قطعا شنیده اید که جو بایدن در نظرسنجی‌ها پیشتاز است. شما همچنین قطعا به یاد دارید که هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ در نظرسنجی‌ها پیشتاز بود (اما در نهایت شکست خورد). بنا بر این، چه برداشتی می‌توان کرد؟ انتخابات ۲۰۲۰ را چگونه می‌توان با انتخابات سال ۲۰۱۶ مقایسه کرد؟ در ادامه با شخصی گفتگو می‌کنیم که پاسخ این سوال ما را می‌داند.

هَری اِنتن، نویسنده و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در سی ان ان در گفتگویی با این شبکه گفت: به تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نگاه کنید و نتیجه آن را با نظرسنجی سال ۲۰۱۶ مقایسه کنید.
 (۲۰۱۶) در این مقطع زمانی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون ۴۶ درصد آراء را به خود اختصاص داده بود درحالی که دونالد ترامپ ۴۰ درصد آراء را در اختیار داشت. بنابر این هیلاری کلینتون شش درصد از دونالد ترامپ پیش بود.
 (۲۰۲۰) هم اکنون نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جو بایدن ۱۰ درصد از دونالد ترامپ پیش است. جو بایدن ۵۲ درصد آراء و دونالد ترامپ ۴۲ درصد آراء را در اختیار دارد. نکته دیگر این است که جو بایدن بیش از ۵۰ درصد آراء را در اختیار دارد درحالی که هیلاری کلینتون در همین مقطع زمانی در سال ۲۰۱۶، زیر ۵۰ درصد رای داشت.
از این نظرسنجی چنین نتیجه گیری می‌شود که ترامپ حتی اگر رای دقیقه نودی‌ها در انتخابات را بدست آورد باز هم به اندازه کافی رای نخواهد داشت که به جو بایدن برسد در حالی که چهار سال پیش، تمام کاری که دونالد ترامپ باید می‌کرد این بود که رای کسانی را -که در انتخابات خیلی دیر و در دقیقه نود تصمیم می‌گیرند- جلب کند. ترامپ در سال ۲۰۱۶ توانسته بود این کار را بکند و در انتخابات هم پیروز شد، در واقع علت پیروزی ترامپ نیز همین بود.
مجری سی ان ان گفت: در اعداد و ارقام ریزتر این نظرسنجی شاهدیم که میزان حمایت نامزد‌ها در بین گروه‌های فرعی و نه چندان مهم متفاوت است.
هَری اِنتن گفت: همین طور است. به نتیجه نظرسنجی در میان «سفید پوستان» و «سفید پوستانِ بدونِ تحصیلات دانشگاهی» نگاه کنید. هر دو گروه تقریبا در سال ۲۰۱۶ به شدت حامی ترامپ بودند، اما میزان حمایت این دو گروه از ترامپ کاهش یافته است.
ترامپ در سال ۲۰۱۶ در زمینه برخورداری از حمایتِ سفید پوستان ۱۳ درصد از رقیب خود پیش بود و در زمینه جلب حمایتِ «سفید پوستان فاقد تحصیلات دانشگاهی» ۳۰ درصد از رقیب خود پیش بود، اما می‌بینیم که در انتخابات امسال در بخش رای سفید پوستان دو درصد پیشتاز است و در بخش «سفید پوستان فاقد تحصیلات دانشگاهی» هم ۱۸ درصد جلو است.
این پیشتازی در ایالت‌های کلیدی و سرنوشت ساز مثل آیووا و اوهایو متحول می‌شود. اوهایو ایالتی است که جو بایدن همین دیروز به آنجا سفر کرده بود. در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ در ایالت اوهایو با اختلاف هشت درصد پیروز شد، اما اکنون جو بایدن در این ایالت با اختلاف یک درصد پیش است!
در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با ۹ درصد پیشتازی در ایالت آیووا پیروز شده بود، اما اکنون، جو بایدن دو درصد پیش‌تر است. پس جو بایدن کسی است که دارد نقشه انتخاباتی را گسترش می‌دهد و همچنان به جلو می‌تازد.
مجری سی ان ان گفت: واقعا نکته کلیدی همین است و نشان می‌دهد که چرا دیروز جو بایدن در اوهایو حضور داشت و چرا رئیس جمهور ترامپ به شهر «دِموین» واقع در ایالت آیووا می‌رود؟ این دو موضوع چیزی نیست که شما چهار سال پیش شاهدش بوده باشید. تفاوت کلیدی همین است. نکته دیگری که وجود دارد این است که آیا در این انتخابات بیشتر شاهد «رای بر ضد ترامپ» هستیم یا اینکه بیشتر شاهد «رای در حمایت از بایدن» هستیم؟ برخی نشانه‌ها حکایت از آن دارد که جو بایدن اخیرا عملکرد خوبی داشته است.
کارشناس سی ان ان پاسخ داد: من اغلب می‌شنوم که افراد می‌گویند افراد به جو بایدن رای می‌دهند، چون وی ضد ترامپ است! واقعیت این است که اگر به آمار و ارقام نگاه کنید می‌بینید که جو بایدن در مقایسه با هیلاری کلینتون (در سال ۲۰۱۶) شخصی محبوب است. میانگین نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد میزان مقبولیتِ جو بایدن ۵۳ درصد است درحالی که میزان عدم مقبولیت وی ۴۱ درصد است. در سال ۲۰۱۶ میزان مقبولیت هیلاری کلینتون در این مقطع زمانی ۴۲ درصد بود، ولی میزان عدم مقبولیت او ۵۳ درصد بود.
در واقع در سال ۲۰۱۶ تنها کاری که لازم بود ترامپ انجام دهد این بود که رای گروه‌هایی را بدست آورد که هیچ یک از دو نامزد را دوست نداشتند. ترامپ در سال ۲۰۱۶ توانسته بود حمایت یکی از این گروه‌ها را با اختلاف ۱۷ درصدی بدست آورد. هم اکنون اگر ترامپ بتواند آراء کسانی را بدست آورد که هیچ یک از نامزد‌ها را دوست ندارند رای‌های ترامپ برای پیروزی کافی نخواهد بود، چون میزان مقبولیت جو بایدن بیش از ۵۰ درصد است.

مجری سی ان ان گفت: بنابر این تفاوت بسیار مهم این دو انتخابات همین نکته‌ای است که شما گفتید. اعتماد نیز در این انتخابات تفاوت اساسی با انتخابات قبلی دارد.
هری انتن پاسخ داد: رئیس جمهور ترامپ در هفته‌های آینده حرف‌های زیادی خواهد گفت. ما شب گذشته در تجمع انتخاباتی ترامپ شنیدیم که درباره ویروس کرونا صحبت کرد، اما واقعیت این است که نظرسنجی جدید سی ان در مورد اعتماد به نامزد‌ها و صداقت آنها، نشان می‌دهد ۵۸ درصد به صداقت بایدن اعتماد دارند و این درحالی است که ۳۳ درصد به صداقت ترامپ اعتماد دارند. در این بخش جو بایدن ۲۵ درصد جلوتر از ترامپ است. چهار سال پیش ۴۱ درصد هیلاری کلینتون را صادق می‌دانستند در حالی که ۴۵ درصد ترامپ را صادق می‌دانستند. ترامپ در این بخش اندکی جلوتر از هیلاری کلینتون بود.
در حالی که وارد هفته‌های پایانی رقابت‌های انتخاباتی آمریکا می‌شویم دو نامزد تاکید می‌کنند حریف شان صداقت ندارد! هم اکنون کسی که رای دهندگان بیشتر به صداقت او اعتماد دارند جو بایدن است و پیشتازی او نیز به همین علت است.
مجری سی ان ان پرسید: ترامپ چهار سال پیش در موضوع صداقت، پیشتاز بود. فکرش را بکنید که ریاست جمهوری ترامپ چقدر اوضاع را تغییر داده است. همچنین، موضوعات بزرگ‌تر هم وجود دارد. درباره آن‌ها برای ما توضیح بدهید.
نویسنده و تحلیلگر سیاسی سی ان ان گفت: انتخابات ربطی به شخصیت‌ها ندارد بلکه انتخابات به موضوعات و مشکلات و میزان اعتماد مردم به نامزد‌ها برای حل مشکلات ربط دارد. هم اکنون، بزرگترین موضوع روز ویروس کرونا است، اما نظرسنجی گالوپ در اواخر ماه میلادی گذشته درباره میزان اعتماد مردم آمریکا برای حل کردن مهمترین مشکلات این کشور نشان می‌دهد مردم آمریکا به دموکرات‌ها بیشتر از جمهوریخواهان برای حل مشکلات کشورشان اعتماد دارند.
۴۷ درصد مردم آمریکا برای حل مشکلات خود به دموکرات‌ها اعتماد دارند در حالی که ۳۹ درصد به جمهوریخواهان اعتماد دارند. در سال ۲۰۱۶ در همین مقطع زمانی ۳۸ درصد به دمکرات‌ها برای حل مشکلات کشور اعتماد داشتند درحالی که ۴۲ درصد به جمهوریخواهان اعتماد کرده بودند.
مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ در این مورد جمهوریخواهان چهار درصد جلوتر بودند، اما اکنون دموکرات‌ها هشت درصد جلوتر هستند. هم اکنون دمکرات‌ها از جنبه شخصیت و اعتماد مردم برای حل مشکلات وضعیت بهتری دارند. اگر همه این مسائل را در کنار هم قرار دهیم متوجه می‌شویم که چرا جو بایدن - در مقایسه با رقابت هیلاری کلینتون و ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶- با اختلاف زیاد از دونالد ترامپ پیش است.
مجری گفت: سه هفته تا انتخابات باقی مانده است. ما نمی‌دانیم چه رخ خواهد داد، اما به نظر من افراد درباره انتخابات سال ۲۰۱۶ «حافظه گزینشی» دارند. آن‌ها به یاد دارند که دونالد ترامپ در مجموع، در نظرسنجی‌ها داشت می‌باخت، اما چیزی که رای دهندگان به یاد ندارند این است که وی از فاکتور‌ها و عوامل پنهان زیادی که به نفعش بودند برخوردار بود و همین فاکتور‌های پنهان در نهایت، باعث پیروزی وی در انتخابات شدند، اما امروز چنین فاکتور‌هایی به نفع ترامپ، وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز