تحلیلگر مسائل سیاسی بین‌الملل:

اصولگرایان سکوت کرده‌اند چون مطلبی برای بهانه‌گیری ندارند/ اصل تحریم ناشی از عملکرد دولت احمدی نژاد است

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ - ۲۳:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۵۳۶۵
اصولگرایان سکوت کرده‌اند چون مطلبی برای بهانه‌گیری ندارند/ اصل تحریم ناشی از عملکرد دولت احمدی نژاد است
تحلیلگر مسائل سیاسی بین‌الملل درباره لغو تحریم تسلیحاتی گفت: اینکه چرا اصولگرایان سکوت کرده‌اند باید گفت آنها مطلبی برای دست گرفتن در چنین موقعیتی ندارند به ویژه در مسئله‌ای که اصل تحریم، ناشی از عملکرد خودشان بوده است.

«فریدون مجلسی»، کارشناس مسائل سیاسی، درباره دلایل سکوت جریان اصولگرایی به ویژه جریان تندرو در کشور درباره لغو تحریم تسلیحاتی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: به طور کلی برجام حاصل سوء عمل برخی اصولگرایان بود که با برخی پنهانکاری‌ها و ندانم‌کاری‌ها، ایران را متهم به تلاش برای تولید پنهانی سلاح اتمی کردند و ایران در دامی افتاد که با مذاکرات طولانی در برجام بالاخره آن اتهام و محرومیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی را به تحریم‌های موقتی در قالب برجام، تبدیل کرد و به آن تن داد.

او افزود: این عدم اجازه معاملات تسلیحاتی یکی از آن محدود‌یت‌های موقت برای ایران بود؛ محدودیت موقتی که برای ایران در نظر گرفتند نوعی مجازات و امتیازدهی برای اغماض و چشم پوشی از رفتارهای دوران احمدی نژاد بود؛ یکی از  محدودیت‌های موقت، عدم معاملات تسلیحاتی بود که اکنون به سر آمده است از این رو لغو تحریم تسلیحاتی به نوعی پایان یک محرومیت است. در سوی دیگر قضیه نیز باید گفت حالا که این تحریم تسلیحاتی برداشته شده آیا عملی است یا عملی نیست؟ آیا اجرای آن امکانپذیر است یا نیست؟ و اینکه چه مزایایی برای ایران دارد؟

مجلسی اشاره کرد: ایران می‌تواند برخی از نیازهای تسلیحاتی خود را از سایر کشورها خریداری کند هر چند خوشبختانه، بخش عمده نیازها در داخل ساخته می‌شود.

او درباره چرایی سکوت اصولگرایان تصریح کرد: اینکه چرا اصولگرایان سکوت کرده‌اند باید گفت آنها مطلبی برای دست گرفتن و بهانه گیری در چنین موقعیتی ندارند به ویژه در مسئله‌ای که اصل تحریم ناشی از عملکرد خودشان بوده است. در واقع این تحریم روی کاغذ برداشته شده اما باید بدانیم در عمل چه خواهد شد؟ در عمل دو ایراد وجود دارد: یکی اینکه آمریکا معتقد است که مکانیسم ماشه را علیه ایران اجرا کرده، از این رو همه تحریم‌ها  از نگاه آمریکا تمدید شده است. در عین حال آمریکا به کشورهای دیگر فشار وارد می‌کند که هیچ معامله‌ای در هیچ زمینه‎ای با ایران انجام ندهند.

تحلیلگر مسائل سیاسی بین‌المللی اضافه کرد: بنابراین باید دید کشورها این محدودیت‎های آمریکا را اجرا خواهند کرد در حالی که ادعاهای آمریکا را  در رابطه با مکانیسم ماشه، ذی حق نشناختند یا در نهایت رعایت حال ایران را خواهند کرد؟ متاسفانه برخی اصولگرایان به ویژه تندروها، در مقاطعی برای ایران در جهان، انزوایی پدید آوردند.

مجلسی تاکید کرد: برای اولین بار در برابر یک مسئله حقوقی بین‌المللی قرار گرفته‌ایم مبنی بر اینکه آیا آمریکایی که به مکانیسم ماشه استناد می‌کند حرف آن پیش خواهد رفت یا کشورهایی که ادعای آمریکا را قبول ندارند اما درعین حال از آمریکا تبعیت می‌کنند، بر روی حرفشان خواهند ماند؟

این تحلیلگر اظهار امیدواری کرد: امیدواریم که معاملات تسلیحاتی در حداقل ضرورت انجام شود و امکانات داخلی نیز روز به روز بهتر شود تا در نتیجه، کشور به سمت توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گام بردارد.3

نظر شما