گزارش روز؛

تازه‌ترین وضعیت ترامپ و بایدن در نظرسنجی‌ها/ چه کسی پیروز انتخابات آمریکاست؟

۱۳۹۹/۰۸/۰۷ - ۰۵:۱۶:۵۱
کد خبر: ۱۰۷۸۷۲۱
تازه‌ترین وضعیت ترامپ و بایدن در نظرسنجی‌ها/ چه کسی پیروز انتخابات آمریکاست؟
با در نظر داشتن همه گزاره‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه، اما باید همچنان منتظر آراء الکترال بود تا در نهایت چه کسی به عنوان رئیس آمریکا انتخاب می شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ 6 روز به رأی‌گیری نهایی و سرنوشت ساز انتخابات سوم نوامبر 2020 آمریکا باقی مانده و نتیجه نظرسنجی‌ها همچنان حاکی از پیشی گرفتن جو بایدن دموکرات بر دونالد ترامپ جمهوریخواه است؛ نتیجه‌ای که هنوز قطعی نشده  و همه نگاه‌ها به رأی الکترالی است که تعیین کننده رئیس جمهور آینده آمریکا است. به بیانی دیگر آنچه برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مشخص می‌کند یک سیستم پیچیده مشهور به «کالج» انتخاباتی است که رئیس جمهوری بعدی را تعیین می‌کند. 

کالج انتخاباتی، بخشی بحث‌برانگیز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست به بیانی در انتخابات آمریکا مردم به طور مستقیم رییس جمهور را انتخاب نمی‌کنند. آن‌ها علاوه بر رأی دادن به یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری، نمایندگان خود در کالج انتخاباتی را هم مشخص می‌کنند. در نهایت هم این "رأی‌دهندگان" کالج انتخاباتی هستند که رییس جمهور را انتخاب خواهند کرد. تعداد نمایندگان هر ایالت در کالج انتخاباتی با تعداد اعضایش در کنگره برابر است. از سوی دیگر تعداد کرسی‌های هر ایالت در مجلس نمایندگان هم به جمعیتش بستگی دارد. اما در مجلس سنا هر ایالت به طور مشخص دو نماینده دارد. سیستم انتخاب رئیس جمهور در آمریکا که بر اساس آرای الکترال (کالج انتخاباتی / مجمع انتخابگرها / انتخاب کنندگان) طراحی شده، سیستمی غیر مستقیم، گاه شگفتی آفرین، غیرعادلانه و در نهایت پیچیده است. غیرعادلانه از این نظر که الزاماً منعکس کننده آرای اکثریت نیست.

به هر روی آمارها حاکی از این است که این دور از انتخابات آمریکا با بیشترین مشارکت مردمی روبرو شود به عبارتی طبق آمارهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که روز گذشته منتشر شد در بازه زمانی هشت روز مانده به تاریخ برگزاری انتخابات، بیش از ۶۰ میلیوین نفر رای داده‌اند.

این سرعت در ریختن آراء بی‌سابقه است و می تواند، نشان دهنده بالاترین میزان مشارکت در انتخابات آمریکا طی بیش از یک قرن اخیر باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این ارقام جدیدترین مورد از رقابت شدید بین دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه و جو بایدن، نامزد حزب دمکرات، و در عین حال نشان دهنده تمایل رأی‌دهندگان به پرهیز از خطر ابتلا به ویروس کروناست. این گزاره در حالی است که مسئله کرونا به مهمترین موضوع در آمریکا تبدیل شده تا جایی که مناظره انتخاباتی دو رقیب دموکرات و جمهوریخواه را تا حدود زیادی، تحت الشعاع خود قرار داد و به عنوان اولین سوال مجری در دومین مناظره در ایالت تنسی مطرح شد؛ به ویژه اینکه تاکنون بیش از ۲۲۵ هزار نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

امسال تعداد دموکرات‌هایی که رأی خود را از طریق پست ارسال کرده‌اند بسیار بیشتر است. در انتخابات قبلی معمولا رأی‌دهندگان جمهوریخواه بیشتر از این روش استفاده می‌کردند ولی امسال با توجه به حملات دونالد ترامپ که مدعی است، ارسال رأی از طریق پست شرایط را برای تقلب گسترده انتخاباتی فراهم می‌کند بسیای از جمهوریخواهان از این روش پرهیز کرده‌اند.

آمارها نشان می‌دهد، تعداد دموکرات‌هایی که تصمیم گرفته‌اند زودتر رأی بدهند دو برابر جمهوریخواهان است که به نظر می‌رسد با سخنرانی اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا و هم حزبی جو بایدن، این روند رأی دادن، دور تندتری به خود بگیرد. از سوی دیگر مایک مک دونالد، پروفسور دانشگاه فلوریدا و مسئول «پروژه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا» که آمارهای این انتخابات را جمع‌آوری و تحلیل می‌کند معتقد است که در انتخابات امسال حدود ۱۵۰ میلیون نفر یا به عبارتی دیگر حدود ۶۵ درصد از واجدان شرایط شرکت خواهند کرد که بالاترین رقم از انتخابات سال ۱۹۰۸ است.

آمارها نشان می‌دهند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ تعداد افرادی که قبل از روز انتخابات رای داده بودند حدود ۴۷ میلیون نفر بود. انتخاباتی که در آن ترامپ بر هیلاری کلینتون پیروز شد، در حالی که آراء مردمی کلینتون حاکی از برتری وی بر ترامپ بود اما نتیجه دیگری رقم خورد. در واقع تاکنون پنج مرتبه (۱۸۲۴، ۱۸۷۶، ۱۸۸۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶) برنده بیشترین آرای مردمی با پیروز نهایی انتخابات متفاوت بوده است. آخرین مرتبه در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد که با وجود آن‌که بیشتر رای‌دهندگان به هیلاری کلینتون نامزد دموکرات رأی دادند و او سه میلیون رأی بیشتری نسبت به دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه کسب کرد، اما دونالد ترامپ با کسب اکثریت آرای الکترال پیروز انتخابات شد.

حال گذشته از اینها، مناظره اخیر نامزد دموکرات و نامزد جمهوریخواه  همچنان از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ مناظره‌ای که براساس نظرسنجی‌های رسانه‌های برجسته آمریکایی، برتری بایدن بر ترامپ را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، بر اساس نتایج نظرسنجی شبکه خبری «سی‌ان‌ان» از بینندگان مناظره نهایی میان دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، «جو بایدن» در مقابل «دونالد ترامپ» عملکرد بهتری در این مناظره داشت.

بیش از ۵۲ درصد رای‌دهندگان در نظرسنجی که این مناظره را تماشا کردند معتقدند نامزد حزب دموکرات، پیروز این مناظره بوده و در مقابل ۳۹ درصد چنین نظری را درباره رئیس‌جمهور آمریکا داشتند.

در مجموع پاندمی کرونا، کارآمدی سیاسی و مدیریتی آمریکا را برای نخستین بار در مدت چهار سال زیر سوال برد. در واقع ترامپ نتوانست الگوی مدیریتی موفق برای مهار کرونا در جامعه قریب به ۳۰۰ میلیون نفری آمریکا ارائه دهد. اوج این ناکارآمدی در ابتلای شخص ترامپ به کرونا نمایان شد. عدم توجه به اصول بهداشتی و تاکید بر برگزاری کمپین های تبلیغاتی با نادیده گرفتن هشدارها نسبت به هر گونه تجمع، درآوردن ماسک از چهره اش در هنگام سخنرانی همگی این تصور را در میان افکار عمومی مردم آمریکا ایجاد کرد که ترامپ، فاقد چراغ راهنمای مشخص برای عبور از پاندمی کروناست. طبیعی است که این امر بر کاهش اقبال مردمی به ترامپ تاثیر بگذارد. در برابر بایدن با رویکرد و استراتژی کاملا حساب شده و با برنامه وارد عرصه انتخابات آمریکا شده و توانسته تا به امروز، مطابق نظر سنجی ها اقبال عمومی را به خودش جلب کند.  

با در نظر داشتن همه گزاره‌های پیش روی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه، اما باید همچنان منتظر آراء الکترال بود تا در نهایت چه کسی به عنوان رئیس آمریکا انتخاب می شود؟ آیا بایدن که طبق نظرسنجی‌ها همچنان پیشتاز است برای اولین بار براساس آراء مردمی خود، برنده نهایی خواهد شد و به بیانی برای اولین بار طی 5 دوره گذشته، برنده بیشترین آراء مردمی با پیروز نهایی انتخابات یکسان خواهد بود یا خیر؟6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز