لایحه همکاری در زمینه حفظ نباتات بین ایران و صربستان تصویب شد

۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۰۸:۵۹:۲۲
کد خبر: ۱۰۸۱۵۷۸
لایحه همکاری در زمینه حفظ نباتات بین ایران و صربستان تصویب شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان را تصویب کردند.

به گزارش گروه سیاسی برنا، لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان روز دوشنبه با ۱۹۳ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۳۴ نماینده حاضر تصویب شد.

پیش از رای گیری «معین الدین سعیدی» سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در این باره گفت: همکاری بین المللی در زمینه حفظ نباتات یک اصل پذیرفته شده جهانی است و در شرایطی که نظام سلطه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران روا داشته، بایداز هر روزنه‌ای برای تبادلات دربخشهای مختلف اقتصادی، کشاورزی و علمی استفاده کنیم.

«علیرضا سلیمی» نماینده مردم دلیجان در مخالفت با این طرح گفت: رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارها با نمایندگان مجلس فرمودند بعضی از این موافقتنامه‌ها با بعضی از کشورهای خارجی در یک مرکز خاص مدیریت می شوند و تبعاتی برای کشورها دارند.

وی با اشاره به موضوع تبادلات اطلاعات در این موافقتنامه اظهار داشت:  ۹۰ درصد بذر مصرفی کشاورزی،تخم قزل آلا،  مرغ، گوجه فرنگی و پیازو ... وارداتی است. همچنین در ماده  چهار موافقتنامه گفته شده که طرفین عندالزوم کارهای علمی را انجام دهند که این مورد ابهام دارد.

وی افزود: این موافقتنامه منشا خسارت‌های وارده به کشور است. همچنین در موضوع اختلاف بین دو کشور، سازمان جهانی فائو را داور قرار داده که فائو و دیگر سازمان‌های بین المللی بی طرف نیستند. مانند سازمان انرژی اتمی که در قابل ایران بی طرف نبود.

نماینده مردم دلیجان تصریح کرد: آیا این موافقت نامه‌ها در زمانی که ۲۰۰ هزار تن برنجی در گمرک دپو و فاسد شده  و به دست مردم نرسید، در اولویت است.

«محمد تقی نقدعلی» نماینده خمینی شهر نیز در موافقت با این طرح گفت: این موافقت نامه در راستای تسهیل امور تجاری ودیپلماسی اقتصادی است و این موافقتنامه در سال ۹۷ امضاء شده ولی تاکنون تکلیف آن مشخص نشده است.

وی یادآورد شد: سازمان فائو گزارش داده که ۴۰ درصدخسارت توسط عوامل بیماری زا به کشاورزی جهان واردمی‌شود و البته شبیه این موافقتنامه هم بین کشورهای  چین، روسیه عراق و ترکیه منعقدشده است.

نماینده مردم خمینی شهر با بیان اینکه تبادل تجاری و کشاورزی ایران و صربستان ۲۵ میلیون دلار است، عنوان کرد:  از این مقدار ۲.۵ میلیون دلار تراز مثبت برای ایران است. اما منظور از تبادل اطلاعات،  اطلاعات پیرامون آفت های گیاهی و از این دست است.

«سیدغنی نظری خانقاه» نماینده مردم خلخال نیز در مخالفت با این طرح اظهار داشت: باید دقت کنیم که موافقتنامه ما را به سمت وابستگی به دیگر کشورها پیش نبرده و بهتر است با کشورهای همسایه دراین زمینه‌ها موافقت‌نامه تنظیم شود.

«ذبیح اللله اعظمی» نماینده مردم جیرفت نیز در موافقت با این طرح اظهار داشت: این توافقتنامه برای هر دو کشور بسیار مهم ضروری است. زیرا به دلیل عدم رعایت قوانین قرنطینه‌ای خسارت‌ها زیادی به کشاورزی وارد می شود.

وی ادامه داد: مگس مدیترانه‌ای، سیاهک هندی گندم، سوسک کرارادو و  علف های هرزی که همراه با محموله‌های گیاهی وارد کشور می‌شوند از جمله مواردی هستند که سبب خسارت به کشاورزی کشور شدند و اگر این توافقنامه‌ها پیش از این بودند شاهد این خسارت‌ها به  کشاورزی کشور نبودیم.

نماینده مردم جیرفت تصریح کرد: طبق این موافقتنامه‌ها چنانچه محمول‌های گیاهی آلودگی داشته باشند، درمحل معدوم می‌شوند. همچنین در این موافقت‌نامه تبادل‌های علمی صورت می‌گیرد و هر دو کشور باید لیست آفات و بیماری‌های کشاورزی خود را اعلام کنند.

«محمد جوادکولیوند» به عنوان نماینده دولت در این باره اظهارداشت: در دنیا بین ۳۵ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی به دلیل آفات به کشاورزی از بین می روند و در کشور سالانه ۶۵ هزار میلیارد تومان به دلیل آفات کشاورزی آسیب می‌بیند.   از طرفی در دنیا سازمانی به نام حفظ نباتات و آفات گیاهی تعریف شده است که اصل برنامه این سازمان پیشگیری و جلوگیری از ورود آفات به کشور است.

وی افزود: کشورهای بر اساس آفاتی که به آنها می‌رسد بین کشورهای توافقنامه هایی تبادل می‌شود. تا این زمان سازمان نباتات کشور با ۹ کشور از جمله چین روسیه،  ترکیه، سودان،   تاجکیستان توافق همکاری امضا کرده است همچنین ۱۶ موافقت نامه با کشورهای اروپایی و آسیایی و استرالیا داریم که در حال طی کردن مراحل موافقتنامه است.

کولیوند درباره تبادل اطلاعات در موافقتنامه گفت: این تبادل اطلاعات درباره مسائل کشاورزی،  فهرست آفات و بیماری‌ها در هر دو کشور و اطلاع رسانی در این زمینه است و در این موافقتنامه به مبادله تکنولوژی تاکید شده است. از طرفی در موافقتنامه با کشورهای اروپایی دچار مشکل هستیم و این موافقت نامه می‌تواند مشکل را حل کند.

در ماده واحده طرح آماده است:  به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به امضای موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان به شرح پیوست اقدام و اسناد مربوط را مبادله نماید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز