وزیر خارجه اسبق انگلیس:

دنیا از رفتن ترامپ نفس راحتی می‌کشد

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۱۷:۴۵:۲۱
کد خبر: ۱۰۸۴۰۶۹
دنیا از رفتن ترامپ نفس راحتی می‌کشد
وزیر امور خارجه اسبق انگلیس سیاست‌های چهار سال گذشته دونالد ترامپ در کاخ سفید را به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد که دنیا پس از پایان دوره ریاست جمهوری او نفس راحتی خواهد کشید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ملکوم ریفکیند روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای افزود: به نظر من هر کس درباره عدم کفایت ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا ذره‌ای تردید داشت با رفتار تکان دهنده او در ۲۴ ساعت گذشته به همین نتیجه رسیده است. 

وی با اشاره به ادعای ترامپ درباره تقلب و فساد در پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود:‌ او فقط دمکرات‌ها را ناراحت نکرده، بلکه دوستان جمهوری‌خواه خودش نیز دست از حمایت او دست کشیده و شرمسار هستند. 

درحالی که هنوز روند شمارش آرا در ایالت های سرنوشت ساز آمریکا ادامه دارد، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مدعی به سرقت رفتن انتخابات و وقوع فساد و تقلب گسترده در این رویداد مهم شده است.

دونالد ترامپ پنجشنبه گذشته در نشست خبری حضور یافت و ضمن تکرار ادعای تقلب و فساد در انتخابات اخیر از جمله در ایالت میشیگان و مطرح کردن شائبه "رای های قانونی" و "راهای غیرقانونی"، ادعا کرد: اگر رای های قانونی شمرده شود، ما برنده هستیم اما اگر رای های غیرقانونی شمرده شود، انتخابات از ما دزدیده شده است.

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس با بیان اینکه آرا قانونی از نگاه ترامپ آرایی هستند که به او رای داده و آرای غیر قانونی عکس آن است افزود: این رفتارها کاملا ناشیانه و بیانگر این است که چرا تمام دنیا، و نه فقط ایالات متحده از پایان چهار سال ریاست جمهوری هولناک ترامپ نفس راحتی خواهند کشید.

او درباره آینده روابط انگلیس و آمریکا هم گفت: اینکه دو کشور رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند شانسی نیست «بلکه ما ارزش‌ها و اهداف مشترکی داریم.» 

ریفکیند با بیان این پرسش که اگر انگلیس نزدیکترین متحد آمریکا نباشد چه کسی خواهد بود؟ کشوری مانند فرانسه را مثال زد و افزود که از زمان ریاست جمهوری شارل دو گل، پاریس از واشنگتن فاصله گرفته چون نمی‌خواهد آنها در امور اروپا دخالت کنند.

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس احتمال سفر قریب‌الوقوع بوریس جانسون به آمریکا برای ملاقات با جو بایدن را هم بعید دانست و یادآور شد که سفر ترزا می (نخست وزیر سابق انگلیس) به واشنگتن بلافاصله پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری ترامپ چندان در روابط دو کشور تاثیرگذار نبود.

ریفکیند به دو رویداد مهم نشست گروه ۷ و تغییرات آب و هوایی سال آینده در انگلیس اشاره و از آن به عنوان فرصتی مهم برای ملاقات با رئیس جمهوری جدید امریکا یاد کرد. 

وی با اشاره به پیشینه ایرلندی بایدن اضافه کرد که او ممکن است با برخی از سیاست‌های جانسون در خصوص برگزیت موافق نباشد اما دو طرف در رابطه با طیف وسیعی از مسائل و تحولات بین‌المللی اشتراک نظر دارند. چنانچه به گفته او جانسون هم در این مدت نشان داد که در رابطه با تغییرات آب و هوایی، سازمان جهانی بهداشت، ناتو و توافق‌های چند جانبه با ترامپ هم عقیده نیست.

 

نظر شما