سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس دهم:

شرایط برای سیاسی کردن تحقیق و تفحص در مجلس دهم فراهم نبود/ هیچ شکایتی از امامی به ما واصل نشد

۱۳۹۹/۰۸/۲۳ - ۰۵:۵۱:۳۸
کد خبر: ۱۰۸۵۸۵۸
شرایط برای سیاسی کردن تحقیق و تفحص در مجلس دهم فراهم نبود/ هیچ شکایتی از امامی به ما واصل نشد
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس دهم گفت: امامی اگر نسبت به یکی از نمایندگان مجلس عضو تحقیق و تفحص مسأله داشت باید به دفتر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گزارش می داد و اگر هم که در رابطه با تحقیق و تفحص، مسأله ای دارد، باید بگذارد از روال قانونی کار پیش برود.

به گزارش برنا؛ دوازدهمین جلسه رسیدگی به دادگاه محمد امامی، پای مجلس و برخی نمایندگان را هم به این غائله باز کرد. محمد امامی این ‌بار پای مجلس را به ماجرای اتهامات متهم ردیف اول این پرونده باز کرده و مدعی شد که مجلس دنبال پایین کشیدن امامی بوده است!

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با اظهارات سعید امامی و متهم کردن مجلس در موضوع تحقیق و تفحص گفت: مجلس این اختیار را دارد که از هر دستگاهی، تحقیق و تفحص به عمل اورد، این جزو اختیارات مجلس است. قطعا دستگاه ها از اینکه تحقیق و تفحصی صورت بگیرد رضایت ندارند و خوششان نمی آید و در تلاش هستند تا جلوی این اتفاق را بگیرند. گاهی در برخی موارد دستگاه ها با گروه تحقیق و تفحص تا مدت ها همکاری نمی کنند و اسناد را در اختیارشان قرار نمی دهند و مقداری وقت کشی می کنند تا به اصطلاح، سم پاشی کنند. 

او ادامه داد: به امامی اعلام می کنم که تحقیق و تفحص حق مجلس است اما اینکه این تحقیق و تفحص مقرون به واقعیت و صحت باشد یا خیر در دو قسمت مورد قضاوت قرار می گیرد. نخست خود مجلس است که گزارشی به 290 نماینده و کمیسیون اصل 90 ارجاع می شود و در آنجا نمایندگان مردم از طیف های مختلف حضور دارند. شرایط در مجلس دهم به گونه ای نبود که کسی بخواهد، بحث تحقیق و تفحص را سیاسی کند.

نوبندگانی گفت: پس از تایید گزارش مجلس، قوه قضاییه موضوع را بررسی می‌کند، سوال اصلی این است که امامی در صندوق ذخیره فرهنگیان یا بانک سرمایه مگر مسئولیتی داشته که بخواهد این تحقیق تفحص را رد کند؟ آیا امامی مدرکی دارد که به صورت مکتوب نامه ای به کمیسیون اصل 90 نوشته باشد؟ او می توانست اگر اتهامی به او وارد شده به هیأت نظارت و دفتر نمایندگان شکایت کند. در مجلس دهم هیچ شکایتی از سوی آقای امامی به ما واصل نشده است. 

عضو‌ کمیسون امنیت ملی در مجلس دهم گفت: توصیه ام این است که امامی از روال قانونی کار پیگیر باشد و بحث را قانونی و فنی جلو ببرد. اگر امامی در همان زمان شکایتی ارائه می کرد پرونده او را بررسی می کردیم و خیلی هم خوشحال می شدیم که اگر یک گزارش واقعی به دست ما، می رسید. 

جمالی نوبندگانی مطرح کرد: امامی اگر نسبت به یکی از نمایندگان مجلس عضو تحقیق و تفحص مسأله داشت باید به دفتر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان گزارش می داد و اگر هم که در رابطه با تحقیق و تفحص، مسأله ای دارد، باید بگذارد از روال قانونی کار پیش برود. 

او در رابطه با اظهارات وکیل امامی مبنی بر این که یک نماینده در کمیسیون تحقیق و تفحص وجهی را دریافت کرده است، گفت: چرا در همان زمان به ما اعلام نکردند، امامی اگر راست می گوید بگویند به کی و کجا اعلام کرده اند؟ حداقل در مجلس دهم این کار را نکرده اند. البته هنوز هم دیر نشده است. او می تواند در مجلس یازدهم به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کند تا بررسی شود. 4

نظر شما