هشدار چین به اظهارات کینه جویانه پمپئو درباره تایوان

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۰۸:۵۱:۴۲
کد خبر: ۱۰۸۷۱۸۹
هشدار چین به اظهارات کینه جویانه پمپئو درباره تایوان
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ که آخرین روزهای خود را سپری می کند در اقدامی کینه توزانه و برای نخستین بار اظهار کرد که «تایوان جزیی از چین نیست»، موضعی که باعث واکنش شدید چین به این مساله شد.

به گزارش برنا،  «وانگ وِن بین» سخنگوی وزارت خارجه چین روز شنبه در بیانیه ای به شدت سخنان مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را مبنی بر این که تایوان بخشی از چین نیست، رد و از آن انتقاد کرد.

این مقام چینی گفت: پمپئو با تمرکز بر منافع سیاسی شخصی، منافع اساسی مردم چین و آمریکا را کنار گذاشته و هدفش از دروغ پردازی، گمراه کردن افکار عمومی و تخریب هر چه بیشتر روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان است مقاصد شوم پمپئو از همان ابتدا نیز معلوم بود.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: اصل چین واحد، پایه سیاسی روابط چین و آمریکا است ما به افرادی مانند پمپئو هشدار می دهیم هر رفتاری که به منافع محوری چین آسیب بزند و دخالت در امور داخلی چین باشد، با واکنش و مقابله قاطع چین مواجه خواهد شد و چنین رفتارهایی جلو روند تاریخی اتحاد چین را نخواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از این بیانیه در واکنش به اتهامات چند کشور غربی به چین به دلیل تصمیم کمیته دائمی مجلس ملی نمایندگان خلق  چین درباره هنگ کنگ،  از آن چند کشور از جمله انگلستان و استرالیا خواست در امور داخلی چین دخالت نکنند.

وانگ ون بین با بیان اینکه اگر این کشورها به مسیر خود ادامه دهند، چین پاسخ قاطع، مناسب و ضروری خواهد داد افزود: پس از بازگشت هنگ کنگ به چین، اجرای کلیه مقررات مربوط به انگلستان که در «بیانیه مشترک چین و انگلستان» قید شده بود، به پایان رسیده است.

او گفت: انگلستان هیچ حق نظارتی بر امور هنگ کنگ را ندارد و حق ندارد با بیانیه مشترک در امور هنگ کنگ و امور داخلی چین دخالت کند خود استرالیا نیز مسائلی جدی مانند حقوق پناهندگان، مهاجران و مردم بومی دارد انگلستان و استرالیا هیچ صلاحیت و مبنای اخلاقی و قانونی ندارند که در مورد امور هنگ کنگ اظهار نظر  کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز