هشدار هسته ای پوتین به آمریکا

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۱۷:۳۶:۲۶
کد خبر: ۱۰۸۷۶۳۲
هشدار هسته ای پوتین به آمریکا
رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که خطرات امنیتی پس از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش برنا،ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز شنبه در اجلاس مجازی شرق آسیا خاطرنشان کرد، "خطرات و تهدیدها از زمان خاتمه پیمان نیروهای هسته ای میان برد که توسط ایالات متحده آمریکا آغاز شده، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

اجلاس شرق آسیا (EAS) یک مجمع منطقه ای است که هر ساله توسط سران ۱۶ کشور در شرق آسیا، جنوب شرقی آسیا، مناطق جنوب آسیا و اقیانوسیه برگزار می شود.

وی گفت: روسیه طرفدار ایجاد جو همکاری سازنده و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی است و بر همین اساس، یک طرفه توقف موشک های میان برد و کوتاه برد را در منطقه آسیا و اقیانوسیه و سایر مناطق جهان را ادامه می دهد.

پیمان اقدامات مربوط به کاهش و محدودیت بیشتر سلاح های استراتژیک تهاجمی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد در سال ۱۹۸۷میلادی بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) شامل می شود. این پیمان، موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد. در می ۱۹۹۱، دو هزار و ۶۹۲ موشک نابود شدند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ (۹ مهر ۹۷) اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد و ۱ فوریه ۲۰۱۹ ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد. روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

 

نظر شما