شاه مغرب،صحرا را تهدید کرد!

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۱۵:۵۸:۳۴
کد خبر: ۱۰۸۹۳۸۷
شاه مغرب،صحرا را تهدید کرد!
شاه مغرب در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد بر پاسخ قاطعانه به هر گونه تهدیدی علیه امنیت این کشور در صحرای غربی تأکید کرد.

به گزارش برنا، در حالی‌که تنش‌ها در صحرای غربی بین پادشاهی مغرب و جبهه پولیساریو ادامه دارد، «محمد ششم» شاه مغرب تأکید کرد که به هر گونه تهدیدی پاسخ قاطع خواهد داد.

محمد ششم در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که مغرب به آتش‌بس پایبند است اما در عین حال مصمم است که به هر گونه تهدید علیه امنیت شهروندان خود در چارچوب دفاع قانونی، پاسخ قاطعی بدهد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، این اظهارات شاه مغرب در حالی است که جبهه پولیساریو از روز جمعه گذشته در واکنش به عملیات نظامی مغرب در گذرگاه مرزی الکرکرات واقع در منطقه حایل در مجاورت موریتانی، اعلام جنگ کرده است.

شاه مغرب همچنین گفت که کشورش به اتخاذ اقدامات ضروری برای برقراری نظم و تضمین تردد امن افراد و کالاها در این منطقه ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر جبهه پولیساریو مدعی شد که مغرب به آتش‌بس اعلام شده در سال ۱۹۹۱ تحت نظارت سازمان ملل پایبند نیست و بر این اساس حملات به پایگاه‌های ارتش مغرب ادامه خواهد داشت.

طبق گزارش شبکه الجزیره، آرامش در منطقه الکرکرات حاکم است و عبور و مرور در این منطقه ازسرگرفته شده و مغرب در حال ایجاد خاکریز و موانع شنی و صخره‌ای در منطقه حایل واقع در بین گذرگاه الکرکرات و موریتانی است.

هشدار مغرب به جبهه پولیساریو

«سعدالدین العثمانی» نخست‌وزیر مغرب به جبهه پولیساریو درباره پیآمدهای اقدامات تحریک‌آمیز علیه مغرب هشدار داد.

وی گفت که سیاست مغرب عدم ایجاد مشکلات برای همسایگان چه در گذشته و چه در آینده بوده و هست.

او همچنین تأکید کرد که اقدام نیروهای مسلح مغرب برای ایجاد کمربند امنیتی جهت تأمین امنیت جاده مواصلاتی بین مغرب و موریتانی را یک تحول استراتژیک برشمرد که مانع جبهه پولیساریو از مسدود کردن این جاده در آینده خواهد شد.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود و نزدیک به 80 درصد از اراضی صحرای غربی را تشکیل می‌دهد، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

 

نظر شما