نماینده مردم چابهار در مجلس:

نمی‌خواهیم عظمت اسم بلوچستان از بین برود/ هنوز کار کارشناسی روی طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان صورت نگرفته است/ طرح باید اجماع علما و نخبگان را داشته باشد

۱۳۹۹/۰۸/۳۰ - ۰۵:۲۰:۵۰
کد خبر: ۱۰۹۰۳۹۸
نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان در روز چهارشنبه در صحن مجلس اعلام وصول شد؛ معتقدم هنوز کارشناسی های لازم بر روی طرح صورت نگرفته است.

«معین الدین سعیدی»، نماینده مردم چابهار در مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان گفت: طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان در روز چهارشنبه در صحن مجلس اعلام وصول شد. معتقدم هنوز کارشناسی های لازم بر روی طرح صورت نگرفته است. این طرح باید اجماع نظر نخبگان، بزرگان و علما را به همراه داشته باشد و نیاز به بررسی های فراوان دارد. باید بررسی کرد که اجرای طرح های مشابه در دیگر استان ها چه مزایا و مشکلاتی را به همراه داشته است. برای بحث های کارشناسانه پیرامون این طرح زمان کافی وجود دارد. هنوز نمی توانم موافقت و یا مخالف خودم را با این طرح اعلام کنم اما تازمانی که اجماع نباشد، نمی توان روی این طرح کار کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اضافه کرد: اگر در این طرح توسعه استان در نظر گرفته شود و ملاحظات اجتماعی و هویتی در آن لحاظ شده باشد قطعا عمده عناصر تاثیرگذار در استان، موافق طرح هستند. برای مردم استان اسم سیستان بسیار مهم است و تحت هیچ شرایطی نمی خواهیم، عظمت اسم بلوچستان از بین برود، زیبایی کشور به گوناگونی و تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی است لذا حتما باید ملاحظات هویتی فرهنگی در طرح تفکیک استان، لحاظ شود. 

او ادامه داد: معتقدم چنین موضوعی هرگز اتفاق نخواهد افتاد و کشور و نظام اجازه چنین اتفاقی را نخواهد داد. با حذف عناصر هویتی چیزی عاید کشور نمی شود و نظام زیر بار چنین موضوعی نخواهد رفت. 

نماینده مردم چابهار در رابطه با جدی بودن مطالبه تقسیم استان گفت: برای ما شاخص های توسعه انسانی که در استان بسیار پایین است و تفاوت معناداری با دیگر نقاط دارد، دارای اهمیت است، این ها باید مرتفع شود. اگر طرح منجر به چنین موضوعی شود قطعا با حفظ حساسیت های هویتی  روی آن کار صورت می گیرد. البته اینگونه نیست که با تفکیک استان مشکلات آن مرتفع شود البته در برخی از استان های دیگر، جواب داده است مانند استان خراسان اما چون کار کارشناسی هنوز روی طرح صورت نگرفته، نمی‌توان پیش بینی کرد. 

او در پاسخ به این سوال که آیا تفکیک استان در توسعه آن نقش موثری دارد، افزود: مهم ترین موضوع در چنین طرح هایی رعایت ملاحضات اجتماعی و هویتی است. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز