واکنش تند ترکیه به اتهام داشتن مقاصد توسعه طلبانه در عراق

۱۳۹۹/۰۸/۳۰ - ۱۳:۰۱:۳۰
کد خبر: ۱۰۹۰۶۰۴
واکنش تند ترکیه به اتهام داشتن مقاصد توسعه طلبانه در عراق
سفیر ترکیه در عراق به اتهامات وارده به کشورش درخصوص داشتن مقاصد توسعه طلبانه در عراق واکنش نشان داد.

به گزارش برنا، «فاتح یلدز» سفیر ترکیه در عراق امروز جمعه با رد اتهامات تعدادی از مسئولان و نمایندگان پارلمان، سیاستمداران و شخصیت های عراقی مبنی بر مقاصد توسعه طلبانه آنکارا به خاک این کشور در توییتی نوشت: "خطاب به ذهنیتی که مدعی است ترکیه چشم طمع به خاک عراق دارد، می گویم از طریق ادعاهای نادرست ساخته دنیای خیالی خودتان تلاش بیهوده نکنید".

وی افزود: "این ادعاها از جانب کسانی است که تهدیدی واقعی برای حاکمیت و وحدت سرزمینی عراق به شمار می روند".

«محمد رضا آل حیدر» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق جزء آخرین نمایندگان پارلمان این کشور بود که سه شنبه هفته جاری بر لزوم مقابله با حملات ترکیه به خاک عراق تاکید کرد و گفت: عراق اقدام یکی از کشورهای همجوار در تعرض به حاکمیت خود یا انجام حملات هوایی در داخل خاک خود را نمی پذیرد .

«احمد الصحاف» سخنگوی رسمی دولت عراق نیز پیشتر از اقدامات دولت و وزارت خارجه عراق برای پایان دادن به عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق خبر داده و گفته بود که این وزارتخانه دو بار فاتح یلدز سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده و در دومین بار یادداشت اعتراض آمیز شدید اللحنی را نسبت به "تجاوزگری یکجانبه ترکیه با ماهیت خصمانه و تجاوزگرانه" علیه مناطق متعدد اقلیم کردستان عراق به وی تسلیم کرده است.

«غیاث سورجی» از مسئولان ارشد اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز هفته پیش تاکید کرده بود: حضور نیروهای ترکیه مستقر در اقلیم کردستان عراق غیرقانونی و نامشروع است زیرا توافقنامه ای بین عراق و ترکیه وجود ندارد و باید برای اخراج این نیروها در سریعترین زمان عمل شود.

در آخرین واکنش نیز شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل «عصائب اهل الحق» عراق پنجشنبه شب گفت که حریم هوایی عراق از جانب آمریکا و ترکیه نقض می شود.

وی تصریح کرد: تهدید نظامی آتی ترکیه شدیدتر و بزرگتر و خطرناکتر از تهدید نظامی آمریکا خواهد بود و در شرایط کنونی شاهد گسترش حضور نظامی ترکیه در برخی مناطق عراق بوده ایم.

براساس اعلام منابع عراقی، ارتش ترکیه بخش‌هایی از شمال عراق را در اشغال خود دارد و بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نیروی ارتش ترکیه در پایگاه «بعشیقه» در شمال عراق مستقر هستند که در ۱۲ کیلومتری از مرکز شهر «موصل» مرکز استان «نینوا» قرار دارد.

مسئولان و دولت عراق تاکنون بارها نقض حاکمیت عراق و حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به شمال این کشور به بهانه مبارزه با «حزب کارگران کردستان ترکیه» موسوم به «پ.ک.ک» را محکوم کرده و خواهان پایان آن شده‌اند. ارتش ترکیه در یک ماهه اخیر بر تعداد حملات خود به شمال عراق افزوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز