گزارش روز؛

بالا گرفتن تب انتخاب رئیس جمهور نظامی/ واکنش کاربران چیست؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۰۵:۴۹:۱۷
کد خبر: ۱۰۹۱۲۹۳
بالا گرفتن تب انتخاب رئیس جمهور نظامی/ واکنش کاربران چیست؟
«یک کاندیدای نظامی بر صندلی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می نشیند» این گزاره ای است که از مدت ها پیش، بارها از سوی بسیاری از چهره های سیاسی و کاربران شبکه های اجتماعی، مطرح شده و می شود.‌

به گزارش برنا؛ «یک کاندیدای نظامی بر صندلی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می نشیند» این گزاره ای است که از مدت ها پیش، بارها از سوی بسیاری از چهره های سیاسی و کاربران شبکه های اجتماعی مطرح شده و می شود‌. در واقع تا پیش از انتخابات آمریکا، تصور این گونه بود که کاندیدای نظامی بهترین گزینه است و گمانه زنی هایی نیز از کاندیداهای احتمالی  همچون سردار حسین دهقان، محسن رضایی و قالیباف مطرح شد، هر اندازه نام محسن رضایی و قالیباف برای همه و تمایلشان برای رسیدن به پاستور آشنا بود و ورودشان تازگی نداشت، اما سردار دهقان با اعلام کاندیداتوری برای ۱۴۰۰، بحث رییس جمهور نظامی را جدی تر کرد.

هر چند بحث کاندیدای نظامی، بیش از پیش مورد استقبال بسیاری از اصولگرایان قرار گرفته اما برخی همچون احمد خورشیدی آزاد که خود از سرداران سپاه است، نسبت به پذیرش اجتماعی کاندیدای نظامی، تردید دارد.

او با بیان اینکه احتمال روی کار آمدن یک کاندیدای نظامی را برای انتخابات 1400 کم می‌داند، گفته است: «در مجموع پذیرش اجتماعی نسبت به افرادی که سابقه نظامی‌گری دارند، سختگیرانه است هر چند این دیدگاه ترمیم شده اما همچنان سخت است. حال ممکن است شرایط به گونه‌ای شود که به عنوان مثال یک نیروی نظامی بتواند، برنامه قابل قبول ارائه دهد و مردم را قانع کند و شاید این اتفاق رخ دهد، اما احتمال آن را کم می‌دانم.»

از  سوی دیگر بسیاری بر این باورند که نظامی های ما از توانایی و تجارب بسیاری برخوردارند از این رو بهتر می توانند، منافع کشور را تامین کنند و به گفته سردار کوثری از سرداران سپاه، «رییس جمهور نظامی مقابل دشمن محکم تر می ایستد.»

به گفته سردار کوثری، «اینکه می گویند مثلا نظامی ها فلان طور هستند، چون برخی ترس از این دارند که نظامی ها با فداکاری هایشان بین مردم محبوبتر شوند، اینها از این می ترسند که نظامی ها مسؤلیت بگیرند و کار را دنبال کنند و مقابل دشمن محکمتر بایستند. متاسفانه آنها این موضوع را بر این اساس مطرح می کنند.»

گذشته از اینها، اکنون که نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شده تا حدودی از تب و تاب بحث کاندیدای نظامی کاسته شده تا جایی که با انتخاب جو بایدن دموکرات، بحث آشنایی کاندیداها با فنون دیپلماسی و مذاکره مطرح است. به رغم همه اینها همچنان بحث کاندیدای نظامی در اخبار مطرح است تا جایی که مهدی آیتی، چهره سیاسی اصلاح طلب، نیز بر این باور است که «برنده انتخابات 1400، به احتمال زیاد یک اصولگرا خواهد بود و به احتمال زیاد، یک ژنرال و نظامی است.»

این اظهارنظرات با واکنش بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شد. واکنش های که به ویژه در توییتر همچنان داغ است و اظهارنظر کاربران توییتری نیز در نوع خود جالب است.

برخی کاربران، مطرح کردن بحث کاندیدای نظامی را به صندوق رأی پیوند می دهند و بر این باورند که این گونه مباحث بدین منظور است که مردم را پای صندوق رأی بیاورند در حالی که دیگر برای مردم فرقی نمی کند، رییس جمهور چه کسی باشد؟

همچنین برخی کاربران به این مسئله اشاره می کنند که مانند اوایل انقلاب، نظامیان و روحانیون نمی بایست به عنوان مقامات اجرایی مانند رئیس جمهور عمل کنند.

برخی کاربران نیز به لزوم داشتن دیپلماسی قوی و ارتباط دوستانه با سایر کشورها اشاره می کنند.

بسیاری از کاربران توییتر نیز با ادبیات مختلف، مخالف کاندیدای نظامی اند و بر این باورند که نظامی ها، باید به پادگان برگردند تا نظم را برقرار کنند.

برخی کاربران نیز با اشاره به شهید سلیمانی و تعهد او  به سرباز بودنش به جای گرفتن مدرک دکتری نوشتند: «مردم به نظامی ها رأی نمی دهند انشاالله که رأی نمی دهند به حاج قاسم گفتند برو دکتری بگیر، گفت: «من سرباز هستم؛ دکتر سرباز که معنی ندارد»!

نظر شما