وزیر کشاورزی عراق:

سعودی‌ها از سرمایه‌گذاری در عراق منصرف شدند

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۱۰:۳۵:۴۳
کد خبر: ۱۰۹۱۵۶۷
سعودی‌ها از سرمایه‌گذاری در عراق منصرف شدند
وزیر کشاورزی عراق گفت که سعودی ها از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری در جنوب و غرب عراق منصرف شدند.

به گزارش برنا،  «محمد کریم الخفاجی» وزیر کشاورزی عراق امروز یکشنبه به روزنامه «الصباح» این کشور درباره سرمایه گذاری سعودیها گفت: شرکت های سعودی تمایل خود را برای طرح های دامپروری در مساحت 10 هزار تا 50  هزار دونم (هر دونم 2500 متر) در استان های المثنی و الانبار و نجف اشرف اعلام کردند اما وزارت منابع آبی عراق تاکید کرد که توان تامین آب به صورت پایدار برای 50 سال را ندارد و از این رو، شرکت های سعودی از اجرای این طرح ها منصرف شدند.
وی در عین حال افزود: شرکت های سعودی با وزارت صنعت عراق برای احداث یک کارخانه صنایع مکانیکی در منطقه الاسکندریه در جنوب عراق برای تولید سامانه های آبی و آبرسانی توافق کرده اند.
وزیر کشاورزی عراق همچنین از پیشنهاد سه کشور ایران ، ترکیه و عربستان برای خرید محصول جو از عراق خبر داد و گفت که در این خصوص مزایده برگزار خواهد شد.
از سه هفته پیش گزارش هایی از احتمال واگذاری میلیون ها هکتار از بیابان های استان های الانبار، نجف اشرف، المثنی، سماوه و بصره عراق به عربستان سعودی برای سرمایه گذاری منتشر شد و ریاض نیز اخیرا یک هیات بلند پایه از تعدادی از وزیران امنیتی، اقتصادی و خدماتی را برای توسعه روابط دو جانبه، به بغداد اعزام کرد.
ولیعهد عربستان متعاقب حضور این هیات سعودی در بغداد، با نخست وزیر عراق تماس گرفته و خواهان توسعه روابط بین دو کشور در بخش های مختلف شد.
عراق و عربستان سعودی در جریان برگزار کمیته مشترک دو جانبه در ۱۴ اکتبر گذشته (۲۳ مهرماه ۹۹) در ریاض برای سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در عراق بحث و گفت وگو کردند که در آن از سرمایه‌گذاری ۲.۹ میلیارد دلاری عربستان در طرح‌های مختلف در عراق پرده برداشته شد و «خالد بتال النجم» وزیر برنامه‌ریزی عراق نیز از وجود شش هزار طرح پیشنهادی مناسب سرمایه‌گذاری سعودی‌ها به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار سخن گفت.
محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق انتقادهای گسترده ای به نوع رویکرد اقتصادی دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور مطرح کرده اند. این محافل درباره پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه گذاری در عراق با توجه به سابقه بد این کشور در برخورد با کشورشان هشدار می‌دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می دانند.
عراق در طول سال های بعد از جنگ آمریکا از سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد قربانی هزاران عملیات تروریستی سعودی بود که با ورود به عراق دست به کشتار مردم این کشور زدند.
برخی کارشناسان امنیتی عراق می‌گویند که دستکم ۱۵ هزار تروریست سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.
به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی تروریست‌ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست. ریاض تاکنون از خانواده‌های قربانیان عراقی حملات تروریست‌های سعودی عذرخواهی نکرده و غرامت نپرداخته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز