عضو حزب کارگزاران:

لزوما رییس جمهور نباید جوان باشد/ مشکل اساسی نبود یک رییس جمهوری برخواسته از یک حزب مشخص سیاسی است/ در تعیین سن کاندیداها کم سلیقگی شده است

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۲۳:۳۰:۳۰
کد خبر: ۱۰۹۴۲۰۵
عضو حزب کارگزاران گفت: به عقیده بنده از ابتدای انقلاب تاکنون تنها چیزی که در دولت ها مشکل اساسی بوده و هست، نبود یک رییس جمهوری برخواسته از یک حزب مشخص سیاسی است که حتی کابینه و رده های مختلف دولت او، اعضای همان حزب باشند تا مردم در پایان هر دوره مطالبات خود را از همان حزب طلب کنند.

«محمد تمیزکار»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات، گفت: شرایط داخلی کشور و در زمانی که مردم عزیزمان با مشکلات مادی و برای گذران زندگی با مشکلات بی شماری روبرو هستند موضوعات واجب تری برای قانون گذاران وجود داشته که موضوع اصلاح قانون انتخابات در زمان فعلی نه تنها برای اداره کشور واجب نیست و اولویت ندارد، بلکه برای مردم نیز جذابیتی ندارد. می شود با مطالعه دقیق تر اصلاح قانون را به بعد از انتخابات این دوره ریاست جمهوری موکول کرد.

او افزود: در شرایط اختصاصی داوطلب، باید واژه رجال کاملا مشخص شده و اگر فقط آقایان می توانند در انتخابات به عنوان انتخاب شونده، ثبت نام کنند از واژه معادل پارسی آن استفاده شود. در خصوص مدیر و مدبر بودن، بحث زیاد است چرا که خیلی ها خود را مدیر می دانند ولی در عمل توانایی مدیریت یک واحد کوچک را هم ندارند.

این عضو حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: در شرایط عمومی، دارا بودن مدرک تحصیلی نیاز بی قید و شرط است چرا که از حضور افراد مختلف که در دوره های قبل باعث فان شدن موضوع انتخابات شدند، جلوگیری می شود. شرط سنی به عقیده بنده بی معنا و باعث عدم بهره از افراد توانمندی است که شاید از برخی کاندیداها صلاحیت و توانایی بیشتری دارند. در اصلاح قانون قطعا، می شد با بهره گیری از مشاوران عالی نظام، شرایط بهتری وضع کرد که بعدها نیازی به اصلاح مجدد نباشد و شائبه ای مبنی بر دخالت مستقیم مجلس بر انتخابات ریاست جمهوری و حتی مهندسی آن به نفع افراد خاص، به وجود نمی آمد.

تمیزکار در پاسخ به اینکه با این طرح می شود به سمت جوان گرایی رفت، گفت: در خصوص تعیین سن نامزدها بدون در نظر گرفتن شرایط جامعه کم سلیقگی شده چرا که رهبر انقلاب در سن 42 سالگی رییس جمهور شدند. در مجموع، تعیین سن در انتخابات بی معناست چراکه با شرایطی که به عنوان شرایط عمومی وضع شده خود به خود سن افراد مشخص می شود و قطعا با این شروط (حداقل سن و شرایط عمومی) نمی توان فضای انتخاب را برای مردمی که بخواهند، یک رییس جمهور جوان انتخاب کنند، ایجاد کرد.

او تصریح کرد: وقتی در تعیین شرایط عمومی مطرح می شود که مثلا رییس مجمع می تواند کاندیدا شود، این سوال هم مطرح می شود چرا بقیه اعضا نمی توانند و در شرایط عمومی ذکر شده فقط این افراد خاص می توانند کاندیدا شوند که این خود سوالاتی برای مردم مطرح می کند و عملا راه را برای حضور جوانان نیز، مسدود می کند. این طرح مشخص می کند جوانان هیچ جایگاهی در انتخابات ریاست جمهوری ندارند و نمی توانند خود را نامزد کنند که البته باید عرض کنم، جامعه رییس جمهور صرفا جوان نمی‌خواهد. ما باید رییس جمهوری انتخاب کنیم که توانایی اداره کشور را داشته باشد، ایده های نو داشته و ایجاد انگیزه کند، او باید فکر جوان داشته و به جوانان متخصص، دلسوز، مومن و درد آشنا در جامعه اعتماد کند و با انتخاب کابینه قوی و متخصص برای آینده کشور قدم بردارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید براینکه لزوما رییس جمهور نباید جوان باشد، اظهار کرد: رییس جمهور باید دولت جوان تشکیل بدهد. ما باید رییس جمهوری داشته باشیم که جوانان را برای دوره های بعدی تربیت کند و نباید از جوانان به عنوان سکوی پرتاب استفاده کند. به عقیده بنده از ابتدای انقلاب تاکنون تنها چیزی که در دولت ها مشکل اساسی بوده و هست، نبود یک رییس جمهوری برخواسته از یک حزب مشخص سیاسی است که حتی کابینه و رده های مختلف دولت او، اعضای همان حزب باشند تا مردم در پایان هر دوره مطالبات خود را از همان حزب طلب کنند. در هر دوره با انتخاب هر رییس جمهور یک یا دو جریان در دولت مشغول به کار بودند که در نزدیک پایان آن دولت، جریان ها رییس جمهور وقت را نفی می کردند تا جا برای خود در دولت بعدی نگه دارند.

او در پایان افزود: در اصلاح قانون انتخابات جایگاه احزاب به درستی دیده نشده چرا که می توان یکی از ویژگی های عمومی کاندیداها را عضویت قطعی در یک حزب سیاسی دانست، عضویت در احزاب اولویت بر سن کاندیداها دارد. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز