خط ویژه تماس رهبران انگلیس و اتحادیه اروپا برای برگزیت

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۰۷:۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۱۰۸۱۴۴
خط ویژه تماس رهبران انگلیس و اتحادیه اروپا برای برگزیت
منابع نزدیک به دولت لندن از خط تلفن ویژه بین نخست وزیر انگلیس و رئیس کمیسیون اروپا برای تماس‌های سری به منظور تسریع در روند مذاکرات رسیدن به توافق تجارت آزاد میان دو طرف در واپسین روزهای باقی‌مانده برای آغاز مرحله گذار خبر دادند.

به گزارش برنا، بنابر گزارش روزنامه دیلی میل، بوریس جانسون و اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا در ۴۸ ساعت گذشته به طور پیوسته با یکدیگر در تماس بوده تا پیش از کریسمس راه حلی برای خروج از اختلافات باقی‌مانده پبدا کنند.

از سویی رئیس کمیسیون اروپا با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که از نگاه لندن سد راه رسیدن به توافق دیده می‌شوند در تماس است.

این در حالیست که منابع دیپلماتیک می‌گویند میشل بارنیه رئیس هیئت اروپایی در مذاکرات برگزیت از محتوای گفت‌وگوهای جانسون و فون‌درلاین اطلاع ندارد و از اینکه در روزهای پایانی مذاکرات به حاشیه رانده شده کمی هم دلخور است.

مذاکرات درباره آینده همکاری‌های تجاری و امنیتی انگلیس و اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت بر سر دو موضوع به بن‌بست خورده است؛ ۱) میزان دسترسی صیادان اروپایی به آب‌های غنی ماهیگیری انگلیس، ۲) شرایط رقابت یکسان برای نیروی کار انگلیسی و اروپایی.

بر اساس این گزارش، انگلیس پیشنهاد جدیدی را در خصوص سهم صیادان اروپایی از شیلات این کشور روی میز گذاشته است. بر اساس این پیشنهاد انگلیس خواستار تحویل ۳۵ درصد از سهمیه صیدهای اروپایی به این کشور است. این پیشنهاد پیشتر ۶۰ درصد بوده در حالی که اتحادیه اروپا کماکان خواستار حفظ دسترسی کامل به آب‌های انگلیس در دوره پسا برگزیت است.

میشل بارنیه دیروز در جلسه‌ با سفیران کشورهای اروپایی در بروکسل، پیشنهاد لندن را غیر قابل قبول خواند. اما گفته می‌شود «فون درلاین» در پشت پرده در تلاش است تا رضایت مکرون و سایر سران اروپایی را نسبت به پیشنهاد لندن جلب کند.

بارنیه در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشت: ما در مقطع حساسی از مذاکرات قرار داریم و سرگرم آخرین تلاش‌ها هستیم. ده روز دیگر انگلیس از بازار واحد اتحادیه اروپا خارج می‌شود و ما هنوز در خصوص شیلات به توافق نرسیده‌ایم.

وی عنوان کرد؛ مسائلی وجود دارد که حل آن در سطح او نیست و رهبران دو طرف باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

در این میان، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تمدید مذاکرات برگزیت در سال‌ آینده میلادی شدت گرفته است. طرف اروپایی مایل است که گفت‌وگوها پس از ۳۱ دسامبر که دوره گذار برگزیت به پایان می‌رسد ادامه یابد. اما مقامات انگلیس هنوز به این پیشنهاد چراغ سبز نشان نداده‌اند.

شیلات برای انگلیس یک سرمایه ملی و صنعت مهمی به شمار می‌رود. «اوون پترسون» وزیر پیشین محیط زیست انگلیس در باره اهمیت این مساله می‌گوید که فقط پس گرفتن کنترل آب‌های کشور بیانگر اشراف حاکمیت بر کشور است.

 

نظر شما