رییس قوه قضاییه:

بصیرت در زندگی سردار سلیمانی موج می‌زد

۱۳۹۹/۱۰/۱۲ - ۱۰:۵۲:۱۷
کد خبر: ۱۱۱۳۱۷۶
بصیرت در زندگی سردار سلیمانی موج می‌زد
رییس قوه قضاییه گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نشانه یک انسان با بصیرت است که در تمام زندگی سیاسی او این بصیرت موج می‌زد.

به گزارش برنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز جمعه دوازدهم دی ماه، در بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت سردار ملی ایرانیان حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش که در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب در باب شخصیت سلیمانی فرمودند مکتب شهید سلیمانی باید تبیین شود. مکتب شهید سلیمانی در امتداد مکتب امام خمینی (ره) و در امتداد مکتب عاشورا است. باید ابعاد آن برای نسل حاضر و نسل های آتی تبیین شود. اولین شاخصه مکتب شهید سلیمانی اخلاص شهید سلیمانی است. کسی که همه وجود او آهنگ خدا دارد و برای خدا حرکت، مقاومت و جهاد می کند.

رئیسی ادامه داد: امام (ره) بزرگوار کتاب بسیار دارند و سخن بسیار گفتند؛ در جایگاه یک شخصیت متحول کننده جامعه و به وجود آورنده یک انقلاب عظیم، سنگ زیر بنای اندیشه و تفکر امام (ره) این جمله است که بارها فرمودند عالم محضر خداست. عالم محضر خداست اگر کسی در سلوک و رفتارش، خدا را قبل از هر چیز، با هر چیز و بعد از هر چیز ببیند و خدایی حرکت کند، این رمز موفقیت او در همه زندگی خواهد بود.

رییس قوه قضاییه گفت: دومین شاخص مکتب شهید سلیمانی بصیرت او است. در مورد وجود مقدس ابوالفضل العباس (ع) علمدار سپاه ابی عبدالله حسین، فرمودند حقیقتاً از مشخصه‌های جدی وجود مقدس ابوالفضل نفوذ در بصیرت بود. این که انسان چشم سر نداشته باشد خیلی آسان تر از این است که چشم دل نداشته باشد. کسی که بینش ندارد، چشم دل ندارد، دوست و دشمن را نمی شناسد و راه زندگی نمی‌داند. اما کسی که از بصیرت بهره‌مند است، دوست را می داند ، دشمن و ترفندهای دشمن را خوب می شناسد. بصیرت در دین امری است که رهبری معظم انقلاب بارها همه ملت ایران و همه ملت ها را نسبت به داشتن آن توصیه کرده اند. 

وی افزود: کسی که بصیرت دارد، هیچ وقت ذلیل و خوار نمی شود. دشمن نمی‌تواند بر او سلطه پیدا کند و شهید سلیمانی از ویژگی‌های شخصیتی او داشتن بصیرت بود. می توان گفت کارنامه عملکرد شهید سلیمانی نشانه یک انسان با بصیرت است که بصیرت در تمام زندگی سیاسی او موج می‌زند.

حجت الاسلام رییسی ادامه داد: سومین شاخصه مکتب شهید سلیمانی ولایی بودن او است. برخی ولایت‌شعار و برخی ولایت‌مدار هستند. امام صادق (ع) در جلسه‌ای فرق بین ولایت‌شعار و ولایت‌مدار را توضیح دادند. وقتی سهل خراسانی به حضرت اعتراض می‌کند چرا قیام نمی کنید حضرت نحوه سلوک و رفتار هارون مکی را به او نشان می دهند و می فرمایند چند نفر در خراسان مثل هارون مکی خطرپذیر هستند، کسانی که در یک کلمه مرد میدان باشند، چند تا هستند. اگر مثل هارون مکی بودید، اگر خطرپذیر بودید، اگر در مسیر ولایت آنچه ولی گفت در تمام زندگی و رفتارها نصب العین خود قرار دادید، این ولایی بودن است. 


وصیت نامه حاج قاسم سلیمانی ولایت نامه است

وی گفت: وصیت نامه حاج قاسم سلیمانی ولایت نامه است. تمام فرازهای وصیت نامه حاج قاسم سلیمانی توجه به ولی و ولایت است؛ اینکه ولی کیست و ولایت چیست؟ این مکتب برای همه درس آموز است. 

رییس قوه قضاییه افزود: درس زندگی شهید سلیمانی حامی مظلومان بودن است. عرب باشد یا عجم، شیعه باشد یا سنی، فلسطینی باشد یا لبنانی، ترک باشد یا ترکمن،‌ کرد باشد یا ایزدی فرق نمی کند. در مکتب شهید سلیمانی حامی مظلوم بودن که در متن مکتب سیاسی رهبر معظم انقلاب نیز وجود دارد، یعنی کسی که نگاهش به همه محرومان و مستضعفان عالم باشد. انقلاب اسلامی نجات بخش همه مظلومان و مستضعفان عالم است. این نگاه، نگاه حمایتی از مظلومان هر قشر، هر جایگاه و هر جغرافیا و اقلیمی است.

حجت الاسلام رییسی ادامه داد: از ویژگی ها و شاخص های مکتب شهید سلیمانی مردمی بودن او است. سرداری که در سپاه سرافراز و مقتدر است، وقتی کنار خانواده شهدا می نشیند، وقتی با مردم سیل زده خوزستان می نشیند، وقتی کنار کودکان یتیم می نشیند، چهره یک پدر مهربان و چهره انسانی را دارد که می خواهد زندگی او علی وار باشد. نگاه او به مردم و مردم داری از نوع نگاه‌های تشریفاتی که سیاسیون به مردم دارند، نیست. حقیقتا مردم را دوست دارد و مردمی بودن در سلوک شهید سلیمانی است. 

وی گفت: این شاخص‌ها، شاخصه انقلابی بودن است. چهره انقلابی که هم انقلابی می‌اندیشد و هم انقلابی عمل می‌کند. در رفتار و سلوک او برای عمل به وظیفه هیچ مانعی به رسمیت شناخته نمی شود و هیچ مانعی مانع تلقی نمی‌شود. او خود و یاران خود را قادر به قدرت خداوند می داند که همه موانع را از پیش پا برمی دارد.

رییسی افزود: در یک کلمه او طرفدار منطق "ما می‌توانیم" بود. ما می توانیم در مقابل همه قدرت‌های تا دندان مسلح بایستیم و پیروز شویم. این منطق شهید سلیمانی است. تمام این ویژگی‌ها از او یک چهره انقلابی مردمی و اثرگذار ساخت که دارای ظرفیت بالایی است. بدانید و بدانیم خداوند متعال برای بهترین خلقش در این عالم مدالی را عنایت می‌کند که رمز موفقیت رسول گرامی اسلام است.

وی با بیان این که ظرفیت داشتن بسیار مهم است، ادامه داد: ظرفیت شهید ‌سلیمانی ظرفیتی است که در پرتو عبودیت پروردگار متعال و بینش عمیق و دلدادگی به اهل بیت عصمت و طهارت در او پیدا شده است. شما در زندگی همه پیامبران در قرآن می خوانید رمز موفقیت آنها تقوا، صبر، بردباری و تحمل در مقابل سختی‌ها و ناملایمات است.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر این که سردار سلیمانی ظرفیت بالایی داشت، گفت: عاشق شهید سلیمانی باید در این میدان ظرفیت پیدا کند. انسانی که ظرفیت داشته باشد، در مقابل گناه، وسوسه‌های شیطانی، استکبار جهانی و همه خناسان عالم نه می گوید. این ظرفیت فقط در خط عبودیت، بندگی و دلداگی به خدا است که اتفاق می افتد و شهید سلیمانی یک چهره با ظرفیت، مومن و بااستقامت در راه هدف بود و این ظرفیت در پرتوی بندگی به خدا و ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت بود.

وی گفت: می خواستند داعش را بر منطقه حاکم کنند، می‌خواستند مقاومت را خلع سلاح کنند، می‌خواستند اسلام را وارونه به مردم معرفی کنند. می‌خواستند اسلام آمریکایی را جای اسلام ناب به مردم معرفی کنند، می خواستند با فتنه و توطئه منطقه را به آتش بکشند، می‌خواستند ولی نتوانستند. امام خامنه ای فرمودند دشمن می خواست و نتوانست ما خواستیم و توانستیم. 

رییسی خاطر نشان کرد: دشمن می خواست اسلام را وارونه معرفی کند، اسلام داعش، اما نتوانست. شهید سلیمانی، سپاه قدس و یاران سپاه قدس و ظرفیت عظیمی که در منطقه ایجاد شد، جلوی آنها را گرفت.

وی گفت: این بیداری از برکت خون شهدا در منطقه پیدا شد. شهدای مدافع حرم و شهدایی که در جای جای این منطقه خونشان به زمین ریخته شد، بیداری ایجاد کردند. این بیداری هرگز به سردی نخواهد گرایید. شاید دشمن موفق شود دست نشانده‌هایی را در کشور ایجاد کند تا روابط آنها را با اسرائیل هموار کند و در جایی دیگر دست نشانده‌هایش را سرکار بگذارد اما بیداری از بین رفتنی نیست، بیداری که به برکت تلاش حاج قاسم سلیمانی، ابوالمهدی و یاران آنها و به برکت خون شهیدان در منطقه ایجاد شد، هرگز از بین نخواهد رفت.

حجت الاسلام رییسی یادآور شد: شاید بتوانند حکومتی را در منطقه جا به جا کنند یا در منطقه ای فتنه کنند اما بیداری از بین رفتنی نیست. این بیداری به برکت خون شهدا ایجاد شده است. جهل زدایی شده است. شهید سلیمانی قبل از اینکه به شهادت برسد، به مقام شهود رسید. او از ایران به عنوان قرارگاه حسین بن علی (ع) یاد می کند. او جمهوری اسلامی را حرم می‌داند و معتقد است اگر این حرم بماند، حرم‌های دیگر هم آسیب نخواهد دید. اما اگر حرم جمهوری اسلامی آسیب ببیند، همه حرم ها دچار آسیب خواهد شد. این نگاه و رمزی است که شهید سلیمانی در وصیت نامه خود گشود. 

وی گفت: او گفته که جمهوری اسلامی حرم است پس او ۴۰ سال مدافع حرم است. ۴۰ سال مدافع حریم این حرمی است که به نام حسین بن علی و به نام اهل بیت عصمت و طهارت و به نام اجرای دین و آموزه‌های دینی برپا شده است. 

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: ایدئولوژی مقاومت، جریان سلطه و استکبار را به هم ریخته است. مقاومت و ایستادگی در منطقه، کاری با استکبار کرده که او دچار استیصال شده است. دست زدن به ترور حاج قاسم دقیقاً دلالت بر استیصال دشمن می کند نه دست برتری او. ایدئولوژی مقاومت هژمونی نظام سلطه را به هم ریخته و اتاق فکر دشمن را منهدم کرده است. باید بر این مقاومت و ایستادگی افتخار کرد.

حجت الاسلام رییسی گفت: سردار سلیمانی منطق و حجت قاطع داشت. اما به کسی که منطق و سخن حق را نپذیرد، منطق در مقابل او مقاومت، ایستادگی و نشان دادن قدرت است. سردار حاج قاسم سلیمانی در منطقه تولید قدرت کرد. قدرتی که به وسیله حاج قاسم سلیمانی در منطقه ایجاد شد، هرگز نباید به سردی بگراید. 

وی یادآور شد: سخنان رهبران و نمایندگان رهبران مقاومت در این جلسه باشکوه دلالت بر این بود که در حوزه مقاومت می‌خواهیم با ایستادگی و مقاومت استکبار را مایوس کنیم و به عقب برانیم و اراده پولادین ملت‌ها را حاکم کنیم. این یک سخن بسیار دلگرم کننده‌ای برای همه دلسوزان و دلدادگان به این انقلاب و این نظام و این ارزش‌ها است. 

رییس قوه قضاییه با بیان این که از شاخصه های دیگر مکتب حاج قاسم سلیمانی دعا و تضرع و توسل بود، گفت: دشمن و آمریکایی‌ها و خالقان داعش و القاعده تصورشان این بود که با شهادت و ترور قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه و در جهان، مقاومت سرد و سست می‌شود. اما این پیام را دریافت کردند که خالقان و به وجود آوردندگان داعش و القاعده و گروه های تروریستی در منطقه با ترور مردان خدا و سرداران سپاه ما و شهید سلیمانی به هیچ عنوان نمی توانند مقاومت را سرد کنند. 

وی تاکید کرد: امروز بیش از هر زمانی باور به مقاومت و ایستادگی و سازش نکردن با دشمن و پافشاری بر ایستادگی در مقابل دشمنان در مردم منطقه وجود دارد و بعد از شهید سلیمانی روح مطهر شهید سلیمانی ایستادگی و مقاومت را بیش از پیش در مردم زنده و احیا کرده است. 

حجت الاسلام رییسی به تشییع باشکوه پیکر شهید سلیمانی و ابوالمهدی مهندس اشاره کرد و گفت: این مراسم باشکوه در سراسر عالم و دلدادگی که همه ملت‌ها نسبت به شهید سلیمانی دارند نه به عنوان قهرمان ملت ایران و امت اسلامی بود بلکه به عنوان قهرمانی برای نجات بشریت در مقابل ظالمان و گرگ‌هایی که در این عالم برای زندگی انسان‌ها ایجاد مانع می‌کنند.

وی تاکید کرد: جلوه‌هایی از انتقام سخت پیدا شده است اما دشمن منتظر انتقام سخت باشد. دشمن انتقامی سخت خواهد دید. آنچه تاکنون بوده، جلوه‌هایی از انتقام سخت بوده است. زمان و مکان آن را نیروهای مقاومت تعیین خواهند کرد. امت اسلامی می‌داند در چه زمانی و در چه مکانی این انتقام گرفته خواهد شد. دشمن بداند زندگی بعد از این برای او بسیار سخت خواهد بود. جریان مقاومت زندگی را بر او سخت و سخت‌تر خواهد کرد.

رییس قوه قضاییه گفت: انتقام خون شهید سلیمانی اخراج قطعی آمریکایی ها از منطقه و از جلوه های انتقام سخت خواهد بود. کیفر آمران و عاملان این جنایت جلوه های دیگر این انتقام سخت خواهد بود. مگر خداوند متعال از خون ابی عبدالله و قاسم بن الحسن و علی اصغر گذشته است که ما بتوانیم از خون حاج قاسم و خون از المهندس و خون های مطهر شهدای مدافع حرم بگذریم. هرگز نمی گذریم. دست انتقام الهی قطعی است و این انتقام گرفته خواهد شد. 

وی با بیان این که یک سخن با حاج قاسم و روح او دارم، گفت:‌ حاج قاسم عزیز به قاسم بن الحسن قسم، سلاحی که تو برافراشتی هرگز بر زمین نخواهد ماند. حاج قاسم بدان قاسم‌هایی در این عالم به نام تو و به یاد مکتب تو پرورش خواهند یافت که هر کدام در این میدان یک حاج قاسم خواهند بود. 

حجت الاسلام رییسی افزود: تصور نشود اگر کسی در کسوت رئیس جمهوری آمریکا به عنوان یک قاتل یا آمر به قتل ظاهر شد، از اجرای قانون و اجرای عدالت مصون است و در حاشیه امن قرار دارد. هرگز چنین نخواهد بود. هر کسی که در این ترور و این جنایت نقش داشته است، در هیچ کجای کره زمین امنیت نخواهد داشت و این قطعی است و اراده پولادین جریان مقاومت بر این است که تنها انتقامی سخت بگیرد.

وی ادامه داد: همه عزیزان و فرماندهان عالی مقاومت و عزیزانمان در کسوت مقدس پاسداری و سرداری و سربازی از این سرباز کوچک ولایت بشوند و بدانند وعده الهی وعده نصرت است. آن روزی که پیامبر به اصحاب خود می گفت وعده الهی نصرت است، برخی ممکن بود باورشان نشود. آن روزی که امام پرچم انقلاب اسلامی را در ۲۲ بهمن برافراشتند، برخی باورشان نمی‌شد اما این باور قطعی شد که پیروزی از آن ملت مصمم است.

رئیسی گفت: تردید نداریم نصرت الهی به برکت خون حاج قاسم سلیمانی و خون مطهر شهیدان، با جریان مقاومت و جبهه مقاومت خواهد بود که امروز باید گفت جبهه بین المللی مقاومت در سراسر عالم است.

مراسم نخستین سالگرد شهادت سردار ملی ایران حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش با حضور حجت الاسلام ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، محسن هاشمی رییس شورای شهر و جمعی از مهمانان خارجی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 

نظر شما