گفت‌وگوی تلفنی عبدالمهدی با ترامپ دو روز قبل از ترور سردار سلیمانی

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۱۷:۳۵:۲۹
کد خبر: ۱۱۱۳۹۸۶
گفت‌وگوی تلفنی عبدالمهدی با ترامپ دو روز قبل از ترور سردار سلیمانی
نخست‌وزیر پیشین عراق طی سخنانی در یک برنامه مستند جزئیات گفت‌وگوی تلفنی‌اش با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را دو روز قبل از ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش فاش کرد.

به گزارش برنا، عادل عبدالمهدی در مستندی که از شبکه خبری المیادین منتشر شد، به بیان جزئیات مکالمه تلفنی‌اش با رئیس‌جمهوری آمریکا دو روز قبل از ترور سردار سلیمانی و  ابومهدی المهندس در اوایل سال گذشته پرداخت.

 

وی گفت:‌ ترامپ شب تحویل سال میلادی گذشته حدود ساعت ۹ شب به وقت بغداد با من تماس گرفت و از پایان دادن به حادثه حمله به سفارت آمریکا از ما تشکر کرد. بعد از من پرسید که آن‌ها (حمله‌کنندگان) عراقی بودند یا ایرانی؟ گفتم عراقی‌ها به اقدام هواپیماهای آمریکایی در بمباران گروه‌های مسلح در مرزهای مشترک با سوریه معترض بودند.

 عبدالمهدی افزود که ترامپ گفت: آمریکایی‌ها ایرانی‌ها را خوب نمی شناسند اما  عراقی‌ها آن‌ها را خوب می‌شناسند.

وی در ادامه گفت: به ترامپ گفتم ایرانی‌ها می‌گویند که به دنبال جنگ نیستند همانگونه که آمریکایی‌ها خواهان جنگ نیستند. به او پیشنهاد دادم که یا به طور مستقیم با ایرانی‌ها مذاکره کند یا اینکه توافقات ضمنی همانند توافقاتی که از سال ۲۰۰۳ منعقد شد، با آن‌ها امضا کند.

نخست‌وزیر پیشین عراق افزود:‌ ترامپ به من گفت که شما مذاکره‌کنندگان خوبی هستید، آنچه دراین باره از دستتان برمی‌آید انجام دهید و ما آماده هستیم.

عبدالمهدی تاکید کرد:  طی توافق و با دعوت رسمی قرار شد شهید سلیمانی برای گفت‌وگو به عراق بیاید. تصمیم ترور او در یک یا دو روز برنامه‌ریزی نشده بود بلکه مدت زمانی زیادی بود که برای آن برنامه‌ریزی شده بود.

سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس سال گذشته در سوم ماه ژانویه هنگامی که در یک سفر رسمی وارد پایتخت عراق شده بود، توسط پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد هدف حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز