نامه امیر کویت به رئیس جمهور مصر

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۱۴:۰۵:۳۰
کد خبر: ۱۱۱۴۴۶۷
نامه امیر کویت به رئیس جمهور مصر
یر کویت که کشورش عهده دار میانجی گری برای ایجاد آشتی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس شده است چند روز قبل از برگزاری نشست این شورا در شهر « العلا » در عربستان سعودی ، نامه ای برای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر ارسال کرد.

به گزارش برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی الخلیج الجدید ، این نامه دیروز (شنبه ) توسط « احمد ناصر المحمد الصباح »  وزیر امور خارجه کویت در اختیار رئیس جمهور مصر قرار گرفت.

بر اساس اعلام خبرگزاری کویت، این نامه شامل موضوعاتی در خصوص روابط دو جانبه قوی و نزدیک که دو کشور و دو ملت دوست را به هم پیوند می دهد و راه های حمایت و توسعه آنها در زمینه های مختلف و در همه سطوح و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی است.

از سوی دیگر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور از تلاش های کویت برای آشتی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس تقدیر و حمایت خود از این تلاش ها را اعلام کرد.

بر اساس بیانیه صادر شده توسط دفتر ریاست جمهوری مصر، « سیسی » تاکید کرد: سیاست مصر برای دستیابی به همکاری، ایجاد و حمایت از همبستگی عرب به عنوان یک رویکرد استراتژیک محکم در چارچوب احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی ثابت است و  همچنین پایبندی به اهداف صادقانه برای دستیابی به منافع مشترک و همبستگی برای دفع خطرات از سایر ملت عرب و حفظ امنیت ملی آنها را با اهمیت می‌داند.

بر اساس این گزارش، در پایان جلسه توافق شد که رایزنی و هماهنگی مشترک بین مصر و کویت در این زمینه در دوره آینده افزایش یابد.

سفر فرستاده امیر کویت به مصر در حالی است که عربستان اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس دعوت به عمل آورده است . 

مصر در کنار بحرین و امارات یکی از سه کشوری است که در حمایت از تصمیم عربستان روابط خود با قطر را قطع کرد لذا سعودی ها تلاش دارند در نشستی که به میزبانی آنها برگزار می شود ، مصر هم حضور داشته باشد تا آشتی کامل میان قاهره و دوحه حاصل شود.

هفته گذشته عبدالفتاح السیسی اعلام کرد تا زمانی که قطر به خواسته های این کشور تن ندهد در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس شرکت نخواهد  لذا به نظر می رسد سفر وزیر خارجه کویت برای متقاعد کردن او برای شرکت در این نشست انجام شده است .

امیر کویت به تازگی به رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله سلطان عمان، امیر قطر ، رئیس امارات، پادشاه بحرین و عربستان سعودی نامه هایی ارسال کرده است.

پیش از این  « خالد الجارالله » معاون وزیر امور خارجه کویت ابراز امیدواری کرد که اجلاس شورای همکاری خلیج فارس که پنجم ژانویه در شهر « العلا » عربستان و با حضور سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برگزار می شود با توافق نامه‌ای درباره مصالحه با قطر و کاربردی کردن آن همراه شود.

امیر کویت در ماه جاری و پس از اعلام توافق اولیه، حل بحران خلیج فارس که طی حدود سه سال و نیم ادامه داشته است را به کشورهای حاشیه خلیج فارس تبریک گفت.

عربستان سعودی ، امارات ، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کردند که روابط خود با قطر را قطع و ادعا کردند که این کشور از تروریسم حمایت می کند اما این ادعا توسط دوحه رد شد. 

 

نظر شما