الکاظمی از خروج بیشتر نظامیان آمریکایی از عراق در روزهای آینده گفت

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۰۱:۳۰:۱۴
کد خبر: ۱۱۱۶۰۷۶
الکاظمی از خروج بیشتر نظامیان آمریکایی از عراق در روزهای آینده گفت
نخست وزیر عراق سه شنبه شب از خروج بیشتر نظامیان آمریکایی از این کشور در روزهای آینده گفت.

به گزارش برنا به نقل از پایگاه خبری «ناس» عراق، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در پیام خود به مناسبت یکصدمین سالروز تاسیس ارتش عراق از تلاش دولت خود برای برقراری توازن در پرونده روابط بین المللی عراق و تداوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در چارچوب طرح گفت وگوی راهبردی سخن گفت و تصریح کرد: از همان روز اول در زمینه شروع گفت وگوی راهبردی با آمریکا به هدف خروج نیروهایش عمل کردیم و این مسئله ای بود که رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر اخیر ما به واشنگتن آن را اعلام کرد.

 

وی افزود: به عنوان ثمره این گفت وگوی راهبردی مداوم، چند گروه از نیروهای آمریکایی در قالب زمانبندی های فنی در طول ماههای گذشته خارج شدند و این امر در روزهای آینده با خروج بیش از نیمی از این نیروها تکمیل خواهد شد.

نخست وزیر عراق توضیح داد که  فقط صدها نفر از آنها برای همکاری در زمینه های آموزشی و ارتقای توانمندی و تسلیحاتی و پشتیبانی فنی باقی خواهند ماند و جدول استقرار کامل آنها در خارج از عراق درچارچوب توافقاتی بین دو کشور در جریان است.

وی یادآورشد که : این تحول در پرتو آمادگی نیروهای مسلح دلاور ما و رده های مختلف نیروهای امنیتی برای پاسداری از خاک عراق و کرامت ملت آن حاصل شده است.

فردا چهارشنبه مصادف با یکصدمین سالروز تاسیس ارتش عراق است که به همین مناسبت تعطیل عمومی اعلام شده و قرار است رژه نظامی برگزار شود.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها عین الاسد در استان الانبار در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت آمریکا پیشتر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به تازگی شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرد، با این حال، برخی از منابع سیاسی و امنیتی عراق شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده اند.

 

نظر شما