وزیر خارجه اردن:

جهان عرب و امان خواهان روابط خوب با ایران هستند

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۲۰:۳۳:۳۸
کد خبر: ۱۱۱۶۶۸۸
جهان عرب و امان خواهان روابط خوب با ایران هستند
ایمن الصفدی" وزیر امور خارجه اردن چهارشنبه شب با بیان این که جهان عرب و کشورش به دنبال برقراری روابط خوب و حسنه با تهران است گفت که به همین خاطر باید تمامی مسائلی که موجب تنش شده است، حل وفصل شود.

به گزارش برنا، از پایگاه اینترنتی روزنامه "الغد" اردن، الصفدی که در کنفرانس خبری پس از پایان سومین نشست ابتکار عمل خلع سلاح هسته‌ای و معاهده عدم اشاعه تسلیحات استکهلم سخن می‌گفت، بر ضرورت ساخت یک منطقه خاورمیانه عاری از هرگونه سلاح کشتار جمعی تأکید کرد.

وی با بیان این که اردن بر اهمیت حل تنش با ایران در تمام ابعاد آن تأکید دارد، افزود: منطقه آکنده از درگیری است ودیگر نیازی به درگیری‌ جدید ندارد.

الصفدی همچنین بر اهمیت دستیابی به راه‌حل تنش با ایران در خصوص آنچه وی تسلیحات هسته‌ای نامید، تأکید کرد و بدون نام بردن از کشوری خاصی افزود: در صورت گفت‌وگو با ایران منطقه [خاورمیانه] باید در این گفت‌وگو نماینده داشته باشد.

وزیر امورخارجه اردن مدعی شد: تمام جهان عرب به دنبال روابطی حسنه با ایران هستند و برای دست‌یابی به این نقطه، باید گفت‌وگوهایی صریح، عملی و شفافی وجود داشته باشد تا تمام مسائلی که موجب این تنش‌ها شده حل وفصل شود.

الصفدی با تکرار سخنان مقام‌های سعودی و بحرینی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و به پیروی از دولت ترامپ گفت : برای رسیدن به راه‌حلی دائمی برای حل تنش‌ها و ایجاد روابط منطقه‌ای مبتنی بر همکاری باید به مسائل دیگری از جمله مسائل موشکی نیز پرداخت.

این درحالی است که بسیاری از مقام‌های کشورمان هرگونه مذاکره دوباره برسر توافق هسته‌ای و آنچه برخی آن را برجام پلاس می‌نامند، کاملا رد کرده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه و غیرقانونی کشورش را از برجام خارج کرده و تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

کشورهای اروپایی طرف برجام که تلاششان برای متقاعد کردن ترامپ برای باقی ماندن در برجام شکست خورده بود، ابتدا قانون مسدودساز اتحادیه اروپا را برای جلوگیری از خروج شرکت‌های اروپایی از ایران فعال کردند که کارآیی چندانی نداشت.

اروپا سپس اقدام به تأسیس ساز وکاری برای انجام تبادلات مالی میان ایران و شرکت‌های اروپایی بدون نیاز به نظام مالی آمریکا کرد که در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با تأسیس شرکت «اینستکس» عملی شد.

تهران نیز تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان، حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.

براین اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز