روزنامه فرانسوی :‌

نفس دموکراسی در آمریکا به شماره افتاده است

۱۳۹۹/۱۰/۱۹ - ۱۰:۲۶:۳۷
کد خبر: ۱۱۱۷۱۸۷
نفس دموکراسی در آمریکا به شماره افتاده است
روزنامه فرانسوی لیبراسیون در گزارشی با اشاره به شورش طرفداران ترامپ، از به شماره افتادن نفس های دموکراسی در این کشور خبر داد.

به گزارش برنا روزنامه فرانسوی لیبراسیون نوشت: روز گذشته، یورش آشوبگران طرفدار ترامپ به کاخ کنگره ایالات متحده، صحنه های بی سابقه ای از هرج و مرج را رقم زد که جهان را در بهت و حیرت فرو برد.

الیو لوران/Eloi Laurent استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا و موسسه مطالعات سیاسیفرانسه/ Sciences Po در گفت و گو با روزنامه فرانسوی لیراسیون درباره فروپاشی ساختارهای نهادی در ایالات متحده گفت: قبل از بحران همه گیری کووید۱۹، ایالات متحده به عنوان یک قدرت اقتصادی پیشرو در جهان هنوز نرخ رشد سه یا چهار واحدی را ثبت کرده بود؛ اما امید به زندگی در این کشور رو به کاهش و تخریب اکوسیستم ها منجر به تنش زایی در برخی مناطق این کشور شده است؛ مثال بارز آن کالیفرنیا است که حتی نرخ رشد ۵ یا ۶ واحدی را نیز ثبت کرده بود؛ اما در پی وقوع خشکسالی های مکرر و آتش سوزی های گسترده در این منطقه، به بحران های این منطقه دامن زده و باید گفت که ساختارهای نهادی در این کشور در حال فروپاشی است.

وی افزود: اما آنچه که روز گذشته در واشنگتن رخ داد؛ تازگی نداشت. با مروری بر وقایع ماه می (اردیبهشت/خرداد) در ایالت میشیگان که گروهی شورشی مسلح با تحریک دونالد ترامپ، فرماندار میشیگان را ارعاب و تهدید به لغو اقدامات قرنطینه ناشی از شیوع کرونا کرده، حکایت از تفاوت های بنیادین فرهنگی که حمل سلاح را قانونی می داند و آینه ارعاب، بحران زورگویی و از هم پاشیدگی نهادهای ایالات متحده بوده است.

لیبراسیون اتصریح کرد: اما دموکراسی متزلزل ایالات متحده که در بحران انتخاباتی این کشور رنگ باخته؛ چه سرنوشتی در انتظار آن است؟ آیا بی اعتمادی روز افزون به مسئولان سیاسی و فرآیندهای انتخاباتی در این کشور زنگ هشداری برای بازآفرینی دموکراتیک این فرآیندها نیست؟

شب گذشته و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه خبری نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند را به ترس و لرز انداخت و آن هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره بود.

توقف نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به ساختمانی که در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام درهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی در برابر شورشیان به صف کشیدند.

در تیراندازی ها درجریان این شورش، دست کم چهار نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند.  که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم ۵۳ نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. تعدادی نیروی پلیس هم در این درگیری زخمی شدند.

با ورود حامیان ترامپ به ساختمان کنگره و متوقف شدن نشست مشترک کنگره، جو بایدن طی سخنانی با تاکید بر اینکه هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، شورش است نه اعتراض گفت که مردم دنیا و حتی فرزندان ما که این صحنه های دردناک و نمایش افتضاح را در پایتخت امریکا می بینند، چه می گویند؟ وی خطاب به ترامپ گفت که دیگر بس است.

بایدن در نخستن نطق تلویزیونی خود پس از شورش طرفداران ترامپ و تسخیر ساختمان کنگره آمریکا که مشغول شمارش آرای گزینشگران و اعلام پیروزی او بودند، این شورش را یک افتضاح خواند.

کنگره پس از خروج شورشیان که با حضور نیروهای گارد ملی آمریکا و پلیس فدرال به حالت عادی برگشت، نشست خود را در ساعت ۸ شب چهارشنبه به وقت محلی از سر گرفت.

به این ترتیب،  جو بایدن برخلاف تلاش برخی طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا، با کسب ۳۰۶ رای گزینشگران به طور رسمی به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا تایید شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز