واکنش آلمان به تعرض به کنگره آمریکا

۱۳۹۹/۱۰/۱۹ - ۱۱:۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۱۱۷۲۰۲
واکنش آلمان به تعرض به کنگره آمریکا
وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به واقعه تاسف‌بار حمله شورشیان طرفدار ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا تاکید کرد این حمله مختص به ایالات متحده نبوده و تمام دموکراسی غربی را نشانه رفته‌است.

به گزارش برنا، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان گفت حمله به ساختمان کنگره آمریکا (کاپیتول) فقط بر ایالات متحده تأثیر نمی گذارد، بلکه هرکسی که به دموکراسی آمریکا حمله کند به دموکراسی غربی ضربه می زند.

وی در مطلبی برای نشریه اشپیگل نوشت: تصاویر شورش در پایتخت آمریکا روح هر دوستدار دموکراسی را آزار می دهد. جهان دموکراتیک شوکه و وحشت زده شده است، اما این کافی نیست. ما به همه حامیان دموکراسی برای پیوستن به نیروهای خود در سراسر جهان نیاز داریم.

مبارزه با توهم تنگ نظری ، عدم تحمل دیگری، تقسیم جوامع مبارزه مشترک ماست. اگر انگشت اتهام را به سوی آمریکا بگیریم خودخواهانه است. در اینجا نیز در هانائو ، هاله ، در پله های رایشتاگ ، باید تجربه می کردیم که چگونه تحریک و التهاب کلمات به کارهای نفرت انگیز تبدیل می شوند. (اشاره به حمله اخیر مخالفان دولت آلمان به ساختمان پارلمان این کشور در تابستان)

یک چیز کاملاً واضح است: کسی مانند ترامپ که سالها با کلمات آتشین برخورد کرده و مدام طرفداران خود را تحریک می کند ، مسئول این حمله به قلب دموکراسی آمریکا است. ما در سراسر جهان می بینیم که چه اتفاقی می افتد، وقتی پوپولیست های رادیکال به قدرت می رسند و به طور سیستماتیک افکار عمومی را علیه نهادهای دموکراتیک تحریک می کنند. دموکراسی از این تناقض و اختلاف سر بر می آورد. اما هنگامی که نفرت محض همه مرزهای نجابت و احترام را می شکند و وقتی زورگویان دیگران را بی صدا می کند، می میرد.

اوباش تندرو نماینده اکثریت در ایالات متحده نیستند. اکثریت قریب به اتفاق رأی دهندگان آمریکایی از دموکراسی اطمینان دارند ؛ آنها در انتخابات علیه یک پوپولیست راست گرا رأی دادند. نه تنها دونالد ترامپ سرانجام باید این نتیجه را بپذیرد. اکنون هر جمهوری خواه با حداقل مسئولیت باید سرانجام با ترامپ مخالفت کند. دادگاه های آمریکا تصمیم روشنی گرفتند: این انتخاب قانونی بود. هر کسی که به آن احترام نگذارد مردم خود را نادیده می گیرد.

قدرت آمریکا در تنوع آن است و به دلیل دموکراسی اش مورد تحسین قرار می گیرد. جو بایدن رئیس جمهوری تازه انتخاب شده آمریکا ، این را می داند. درخواست او برای احترام متقابل و آشتی سخنانی مفید از سوی یک رئیس جمهور بود و تأیید کنگره آمریکا در انتخاب جو بایدن و کمالا هریس بهترین پاسخ دموکراتیک به کسانی بود که روز گذشته در واشنگتن هرج و مرج و درگیری ایجاد کردند.

ما به عنوان دوستان آمریکا و به عنوان دوستان دموکراسی برای جو بایدن و کامالا هریس در کار دشوار غلبه بر تقسیم آمریکا آرزوی موفقیت داریم و در مبارزه برای دموکراسی در کنار آنها هستیم.

هایکو ماس روز چهارشنبه نیز پس از شورش خیابانی طرفداران ترامپ و تسخیر کنگره آمریکا که در حال شمارش آرای پیروزی جو بایدن بودند، در صحفه توئیتری خود نوشت: دشمنان دموکراسی با این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی سی خوشحال خواهند شد. کلمات دیوانه وار به اقدامات خشونت آمیز تبدیل می شوند . بیزاری از نهادهای دموکراتیک ویرانگر است. وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: ترامپ و طرفدارانش باید سرانجام تصمیم رای دهندگان آمریکایی را بپذیرند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.

شب پنج شنبه و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه خبری نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند را به ترس و لرز انداخت و آن هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره بود. توقف نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز