کارشناس مسائل آمریکا:

لکه و خاطره سیاه برای آمریکایی‌ها باقی ماند/ دموکراسی ترامپ را در جای خود نشاند/ ترامپ به اجبار جامعه را به آشتی دعوت کرد

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۰۵:۳۰:۱۵
کد خبر: ۱۱۱۷۳۰۷
لکه و خاطره سیاه برای آمریکایی‌ها باقی ماند/ دموکراسی  ترامپ را در جای خود نشاند/ ترامپ به اجبار جامعه را به آشتی دعوت کرد
کارشناس مسائل آمریکا گفت: ترامپ در سخنرانی توبه‌گونه‌اش که نوشته شخصی‌اش نبود بلکه به او داده بودند که به اجبار بخواند، جامعه را به آشتی دعوت کرد و از رفتارها و شورش‌هایی که خودش مقصر بود به عنوان اقداماتی زشت و ضددموکراسی نام برد.

«فریدون مجلسی»، کارشناس مسائل آمریکا، درباره رفتارهای قانون‌شکنانه ترامپ و طرفدارانش و در نتیجه شکست او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در یک دموکراسی، گاهی اوقات اشخاصی پیدا می‌شوند که به دلیل خصوصیات شخصی‌شان، قواعد بازی را برهم می‌زنند و به اصطلاح عامیانه‌تر، در هر موردی می خواهند به تعبیری جرزنی کنند. این گونه موارد بارها مشاهده شده است اما به جز مورد دونالد ترامپ به یاد ندارم که فردی این گونه رفتار کرده باشد. به این دلیل که ترامپ هیچ گونه سابقه علمی، تجربه اداری و سیاسی نداشت و صرفا به دلیل موفقیت‌های مادی در عرصه فعالیت‌های ساخت و ساز و قمارخانه و غیره که آن هم را نمی‌توان موفقیت تلقی کرد، تصور می‌کرد می‌تواند یک کشوری را مطابق اراده شخصی خودش اداره کند.

او افزود: در واقع ترامپ به رغم اینکه تلاش کرده بود حمایت گروه‌هایی را با دادن امتیاز به دست آورد یا خریداری کند، با حیرت ملاحظه کرد جامعه به دنبال این گونه خودکامگی‌های شخصی نمی‌رود از این رو وقتی با شکست مواجه شد تلاش کرد قواعد بازی را بهم بزند و در برهم زدن این قواعد تا جایی پیش رفت که نتیجه انتخابات را در کشوری که خودش رئیس جمهور آن است، تقلب دانست. از این رو پیروزی دموکراسی در این مسئله است که ترامپ را در جای خود بنشاند.

مجلسی با اشاره به اقدامات قانون شکنانه طرفداران ترامپ بیان کرد: اینکه تعدادی اوباش با سوء استفاده از آزادی‌های جامعه به داخل پارلمان رسوخ می‌کنند و در آن جا اقدام به خرابکاری می‌کنند در برابر عظمت و ثروت و تاریخ کشور بزرگی چون آمریکا به حساب نمی‌آیند چراکه در نتیجه آن خرابی‌ها، مجددا ترمیم خواهد شد اما این لکه و خاطره سیاه برای آمریکایی‌ها باقی می‌ماند. به بیانی دیگر عده‌ای خواستند در برابر دموکراسی بایستند، منافع و سودجویی‌های شخصی را جایگزین آن کنند، نژادپرستی را بازگردانند، تعصبات بیگانه‌ستیزی، ضدمذهبی و ضدمهاجرتی را  دنبال کنند و برخلاف منافع مردم جهان زیر بار قوانین بین‌المللی از جمله محیط زیست نروند که با پاسخ دندان شکن آراء مردم مواجه شده و شکست خوردند.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: ترامپ تصور می‌کرد حمایت آن توده‌هایی که حمایت آنها را خریداری کرده بود را با خود دارد اما در عمل با شکستی مواجه شد که حتی معاونش که ریاست کنگره نهایی را برای تنفیذ حکم ریاست جمهوری جدید برعهده داشت، نتوانست مغایر حق و قانون رفتار کند و رأی او هم بر تنفیذ آراء رقبای خودش بود به گونه‌ای که معاون، رئیس‌جمهور جدیدی را به جای او می‌نشاند. همچنین قضاتی هم که ترامپ خودش تعیین کرده بود و از آنها انتظار داشت تابع نظراتش باشند آنها خود را تابع قانون اساسی و نظرات قانونی دانستند ولواینکه در یک ذهنیت دست راستی تری هم قرار داشتند، نتوانستند برخلاف عدالت رأی دهند این یک پیروزی برای دموکراسی بود.

او با اشاره به سخنرانی ترامپ و پذیرش شکستش اظهار کرد: ترامپ در سخنرانی توبه‌گونه‌اش که نوشته شخصی‌اش نبود بلکه به او داده بودند که به اجبار بخواند، جامعه را به آشتی دعوت کرد و از رفتارها و شورش‌هایی که خودش مقصر بود به عنوان اقداماتی زشت و ضددموکراسی نام برد. بنابراین اینها همه پیروزی دموکراسی است هیچ چیز فرق نکرده بلکه یک سرشکستگی تاریخی برای کسی که در برابر دموکراسی شورش کرده بود، باقی ماند.

او در پایان گفت: به هر حال دموکراسی آمریکایی، دموکراسی کامل نیست اما به عنوان اولین کشوری که حکومت دموکراتیک را در جهان پایه گذاری کرد برایش شکست  بسیار بدی بود. حال اگر ایرادهایی در دموکراسی وجود دارد باید در عمل و با گذشت زمان با پیشرفت فرهنگی جامعه اصلاح شود نه اینکه منکر دموکراسی شد. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز