چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

عذرخواهی امام‌ جمعه تهران از نقل روایت غیر دقیق خود/ اظهارات جنجالی فائزه هاشمی درباره ایران و آمریکا

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ - ۰۵:۰۵:۳۱
کد خبر: ۱۱۱۸۲۵۲
عذرخواهی امام‌ جمعه تهران از نقل روایت غیر دقیق خود/ اظهارات جنجالی فائزه هاشمی درباره ایران و آمریکا
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، صبح جمعه در سخنانی تلویزیونی به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم، بر ضرورت حراست از یاد و نام این قیام تعیین‌کننده و مضمون دینی و ضدآمریکایی آن تأکید کردند و با افتخارآمیزخواندن تولید واکسن کرونا در کشور گفتند: حضور منطقه‎ای و ثبات‌آور و افزایش قدرت دفاعی و موشکی ایران ادامه خواهد یافت. در مورد برجام هم ما اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا نداریم؛ مهم این است که تحریم‌ها باید فوری و کامل برداشته شود. 

ایشان با تشکر از وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران تولید واکسن آزمایش‌شده برای مقابله با کرونا، این واکسن را مایه افتخار و عزت کشور خواندند و با انتقاد از افرادی که هر کار بزرگ در کشور را انکار می‌کنند، به سوابقی از این انکارها در مقابل پیشرفت‌های علمی اشاره و خاطرنشان کردند: سال‌ها قبل وقتی جوانان کشور دستگاه‌های سانتریفیوژ را درست کرده بودند، عده‌ای نامه نوشتند که مبادا فریب این ادعاها را بخورید، همچنین پس از موفقیت مرحوم کاظمی و جوانان همکار او در سلول‌های بنیادی، پیغام‌های مشابهی داده شد؛ اما آن پیشرفت‌ها واقعا قابل باور بود و پس از آن نیز پیشرفت‌ها ۱۰ برابر شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کردند و گفتند: آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشورشان به ‌وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود چهار هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساسا به آنها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها برای آزمایش بر روی ملت‌هاست.

ایشان افزودند: البته با سابقه‌ای که فرانسوی‌ها در قضیه خون‌های آلوده دارند، به آنها هم خوش‌بین نیستم، اما تهیه واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد.

مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم استمرار مراقبت‌های بهداشتی مردم و انجام وظایف مسئولان برای مقابله با کرونا گفتند: برخی تجربه‌های خوب، موفق و امتحان‌پس‌داده دارویی در زمینه کرونا وجود دارد که مسئولان هم آنها را تصدیق می‌کنند، این موارد نباید انکار شود بلکه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

چهره هفته؛ اظهارات آیت الله صدیقی

اخیرا آیت الله کاظم صدیقی در یک برنامه‌ تلویزیونی که از شبکه قرآن پخش شده صحبت هایی درباره باز شدن چشمان آیت الله مصباح یزدی در هنگام غسل دادن مطرح کرده که با واکنش های زیادی از سوی شخصیت های سیاسی و مذهبی روبرو شد. 

حسام الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور، در واکنش به اظهارات کاظم صدیقی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «اشخاص حاضر در این داستان یعنی آقایان محمدی داماد آقای محمدی عراقی و آقای محمد علی جاودان افرادی شناخته شده هستند. ‌غسال را شناسایی کنید و ما وقع را از او استفسار کنید. ‌اگر تایید کرد او را برای بررسی بیشتر به اداره آگاهی معرفی کنید. ‌اگر تکذیب کرد ناقل را برای بررسی بیشتر فرا بخوانید.»

در ادامه عزت‌الله ضرغامی در واکنش به اظهارات کاظم صدیقی در مورد آیت‌الله مصباح‌ یزدی خواستار عذرخواهی صداوسیما در این خصوص شد.

در ادامه امام‌ جمعه موقت تهران از سخنان اخیر خود درباره بازشدن چشمان مرحوم مصباح‌یزدی در جریان تغسیل عذرخواهی کرد.

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مصباح‌یزدی در مسجد جامع قلهک، با اشاره به نقل جمله‌ای درباره بازشدن چشمان آن مرحوم در جریان تغسیل، عنوان کرد: در مصاحبه‌ای نکته‌ای را مطرح کردم که همین‌جا از روح بلند آیت‌الله مصباح‌یزدی عذرخواهی می‌کنم که ما چقدر کوتاه فکر می‌کردیم و کرامت آقای مصباح را ما چه می‌دیدیم که اینجور فضایی هم ایجاد شد. برخی از افراد غافل گاهی جسارت کردند و این حرف ما باعث شد که اینها در موضع بدی قرار گیرند و به ساحت یک نماینده ائمه اطهار و هادی راه احیانا جسارتی کرده باشند.

او با بیان اینکه از خانواده مرحوم مصباح‌ یزدی عذرخواهی می‌کند، ادامه داد: از مؤمنان و از کسانی که پای خطبه‌های ما بوده‌اند و دلی با این روضه‌خوان دارند و این روزها شاهد این توفان‌ها هستند، از همه با همه وجودم عذرخواهی می‌کنم.

امام‌جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه جا نداشت من کرامت آیت‌الله مصباح را یک همچین چیزی بگویم، گفت: آن مطلب خیلی دقیق نبود، چون شاید آن غسال هم خیلی دقیق نبود. نقل شده بود و ما هم نقل را بازگو کردیم. از اینکه این نقل را ما نقل کردیم بین خودم و خدا شرمنده‌ام. از آیت‌الله مصباح شرمنده‌ام و از شما مؤمنان که گاهی ما باعث می‌شویم که به شما زخم‌زبان بزنند هم شرمندگی دارم. از امام زمان هم عذرخواهی می‌کنم. اعلان شرمندگی و انفعال دارم.

دروغ هفته؛ ابتلا رئیس جمهور به کرونا

معاون دفتر رئیس‌جمهوری با تکذیب ادعای ابتلای رئیس‌جمهوری به کرونا تأکید کرد: رئیس‌جمهوری نه‌تنها درگیر تست کرونا و قرنطینه نیست که طبق روال معمول، برنامه‌های خود را دنبال می‌کند و فردا صبح هم در جلسه ستاد ملی شرکت خواهد کرد.

علیرضا معزی‌ ‌ در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش به ادعای یک حساب کاربری جعلی با نام «محمود. واعظی» (رئیس دفتر رئیس‌جمهوری) مبنی بر «ابتلای حسن روحانی به کرونا و قرنطینه او» نوشت: «‌باز هم ‎فیک‌ نیوز؛ دکتر واعظی چنین توییتی نداشته و ‎رئیس‌جمهور هم نه‌تنها درگیر تست کرونا و قرنطینه نیست، بلکه طبق روال معمول، برنامه‌های خود را دنبال می‌کند و فردا صبح هم در جلسه ستاد ملی شرکت خواهد کرد. 

جنجال هفته؛ فائزه هاشمی

فائزه هاشمی در گفتگویی با یک سایت خبری گفته بود: «من یک جایی قبلا هم گفته بودم که برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رای نمی‌دادم. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. مردم هر چه تلاش می‌کنند اصلاحات انجام بگیرد «مرغ یک پا دارد» و هیچ خبری نمی‌شود و برعکس مردم سرکوب می‌شوند، شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. این تغییر سیاست‌ها حتما به نفع مردم می‌توانست اتفاق بیفتد. دموکرات‌های کمی شُل و وِل هستند. یعنی با آمدن دموکرات‌ها این موضع خطای ما بیشتر تقویت می‌شود، امیدوارم نشود ولی چنین چشم‌اندازی دارد.»

این اظهارات فائزه هاشمی با واکنش محسن هاشمی مواجه شد. او در نامه ای خطاب به خواهر خود نوشت: «می‌دانم که در سال های اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده است که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه‌روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی‌شود که به رییس جمهور کشور بیگانه امید ببندی ودم از استقلال بزنی! لذا ازتو صمیمانه تقاضا دارم صحبتهای خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی وافراطیون داخلی شوی.»

محسن هاشمی خواسته بود از مواضعش به‌ویژه درمورد خواسته قلبی‌اش درباره رأی‌آوردن ترامپ عقب‌نشینی و بابت گفته‌هایش عذرخواهی کند.

فائزه هاشمی پس از دو روز به محسن هاشمی پاسخ داد. او در نامه خود نوشت: «پیرو گفت‌وگوی این‌جانب با انصاف‌نیوز و جنجال ایجاد شده، لازم می‌دانم ضمن احترام به منتقدین محترم و نامحترم و دروغ‌گو و قدردانی و سپاس از حامیان شجاع و حامیان ساکت، نکاتی را به شرح زیر بیان نمایم: از نامه محسن خوشحال شدم، سبب راحتی هم او و هم من گردید. چنین چیزی را بارها خواسته بودم و این اقدام اول او نبود.  به او حق می‌دهم چون برای خودش آینده‌ای ترسیم کرده و دنبال حذف موانع است.»

محمد هاشمی هم گفته من موافق نظر فائزه خانم نیستم و موضعی که محسن آقا گرفتند در برابر این حرف‌ها مورد تأیید ما هم هست. ایشان برخورد مناسبی کردند. موضعی که فائزه خانم گرفتند، مورد تأیید خانواده ما نیست. ایشان گفته بودند دوست دارند آقای ترامپ بیاید. این نکته قابل توجه است که نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی نیست که با تحریم و این حرف‌ها ساقط شود.

یاسر هاشمی، پسر کوچک آیت‌الله هاشمی، هم به اظهارات اخیر خواهرش فائزه واکنش نشان داد و در نامه‌ای به او نوشته است: «اول بگویم که حرف‌های تو و نامه محسن، خاطرات جمعه‌های عزیزی را به یادم آورد که همه در منزل پدر جمع می‌شدیم و داغ‌ترین بحث‌ها را داشتیم و حسن ختام، حرف‌های پدر بود که وقتی ناصبری‌های ما را می‌شنید و می‌دید، با بیان اتفاقاتی از تاریخ اسلام، «ان الله مع الصابرین» را در جام جانمان می‌ریخت.»

خبر هفته؛ جلسه سران قوا

رئیس جمهور عصر سه‌شنبه در پایان نشست سران قوا که به میزبانی رئیس قوه قضائیه برگزار شد، با ابراز خوشحالی از نشست مجدد سران در یک فاصله زمانی کوتاه و گفت و گوهای خوبی که در این نشست انجام شد، گفت: مهم‌ترین مباحث مورد گفتگوی نشست سران قوا، سلامت، معیشت و بی‌اثر کردن و لغو تحریم‌های ظالمانه بود.

رئیس جمهور در این نشست تصریح کرد: همه تلاش داریم که وابستگی بودجه جاری از درآمدهای نفتی را برای همیشه قطع کنیم و این کار در این دو سه سال اخیر به خوبی انجام گرفته است. انشاالله امسال هم در بودجه همین‌طور خواهد بود. امیدواریم هزینه‌های جاری به نفت وصل نشود و از منابع دیگر تامین شود.

دکتر روحانی اضافه کرد: امروز همه نیازهای ضروری کشور یا خریداری شده و یا سفارشات لازم ثبت شده است. در جلسه ستاد اقتصادی دولت که بحث می‌کردیم همه سفارشات مربوط به کالاهایی می‌شود که قرار است در سال 1400 وارد شود. بنابراین همه نیازهای مردم در سال 99 هم خریداری شده و هم تامین شده و انشاالله برای سال آینده هم انجام می‌گیرد.

**********

«چوی جونگ کن» قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره‌ جنوبی، که در راس هیاتی به منظور بررسی حل مشکلات روابط دو کشور و به ویژه موضوع منابع مالی ایران در این کشور به تهران سفر کرده است، روز دوشنبه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ظریف بزرگ‌ترین مانع توسعه روابط دو کشور در شرایط فعلى را محدودیت ایجاد شده برای منابع ارزی ایران نزد بانک‌ های کره‌ای ذکر کرد و از دولت کره خواست هر چه سریع‌تر در جهت رفع این موانع اقدامات لازم را معمول کنند. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که با توجه به پیامدهای بهداشتی و اقتصادی کرونا در حال حاضر اولویت اصلی مناسبات دو کشور فراهم شدن دسترسى به این منابع است.

این هیات در تهران با تعدادی از مقامات کشورمان دیدار کرد. در ادامه «کی بی اس» تارنمای رادیو و تلویزیون کره جنوبی در گزارشی با اشاره به سفر دو هیات دیپلماتیک کره ای به تهران برای گفت و گو در مورد مسایل مورد علاقه دو طرف از جمله آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران و رهاسازی کشتی توقیف شده، نوشت که این دو هیات با دست خالی تهران را به مقصد سئول ترک کردند.

نظر شما