رئیس جمهوری روسیه:

هدف روسیه تقویت صلح در قفقاز جنوبی است

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۱۶:۰۰:۰۶
کد خبر: ۱۱۱۹۰۹۳
هدف روسیه تقویت صلح در قفقاز جنوبی است
رئیس جمهوری روسیه در دیدار سه جانبه با سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت که هدف تلاش های صلح جویانه روسیه، تقویت صلح و ثبات در منطقه قفقاز جنوبی است.

به گزارش برنا، ولادیمیر پوتین روز دوشنبه در دیدار با "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان و "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان با قدردانی از انها بخاطر پاسخ مثبت به دعوت وی برای دیدار در مسکو گفت: امروز روند اجرای بیانیه روز ۹ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ در مورد صلح در قره باغ و اقدامات بعدی برای حل مسائل و رفع پیامدهای مناقشه و جنگ اخیر در این منطقه را بررسی می کنیم.  

پوتین با بیان اینکه روسیه با مردم ارمنستان و جمهوری آذربایجان روابط حسن همجواری دارد، اظهار داشت: ما بنابرین با نگرانی و ناراحتی جنگ در قره باغ را پیگیری می کردیم و نگران سرنوشت ساکنان این منطقه بودیم.

وی با اشاره به قربانیان فراوان بر اثر جنگ قره باغ خاطرنشان کرد که این مساله وضعیت پیچیده منطقه قفقاز جنوبی را متشنج کرد و خطر انتشار تروریسم در منطقه را افزایش داد.

رئیس جمهوری روسیه گفت که برای پایان جنگ در قره باغ سازمان های دیپلماتیک روسیه با مشارکت ارمنستان و جمهوری آذربایجان تلاش های گسترده ای کردند و ما نیز چند دور با یکدیگر گفت و گو کردیم.  

وی یادآوری کرد که مرکز صلحبانی روسیه به درخواست طرف های ارمنستانی و آذربایجانی در منطقه قره باغ مستقر شده است.  

وی افزود: نظام موثر نظارت بر آتش بس ایجاد شده است و در محدوده عمل صلحبانان روس ۲۳ مقر بازرسی فعالیت می کند و چهار مقر دیگر هم مسوول تامین امنیت کوریدور (لاچین) است.   

پوتین با بیان اینکه الان وضع منطقه قره باغ آرام است، اظهار کرد: با تلاش های روسیه از روز ۱۴ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۴۸ هزار نفر از پناهندگان به منطقه قره باغ بازگشته اند. با وساطت روسیه تبادل اسرا و اجساد کشته شدگان بین دو طرف انجام گرفته است.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: مرکز بین المللی واکنش انسانی در قره باغ بطور موثر فعالیت می کند و در چارچوب آن کارشناسان کشور ما مسائل قره باغ را حل می کنند و به بازسازی اماکن عمومی  و مسکونی و محافظت از اماکن مذهبی و فرهنگی تاریخی و تعمیر مراکز تولید انرژی می پردازند.  

وی ادامه داد: روسیه ۸۰۰ تن مصالح ساختمانی و بیش از ۱.۵ میلیون تن محموله های کمک های انسانی به قره باغ ارسال کرده است و واحدهای نظامی روسی ۴۷۹ هکتار اراضی این منطقه را از وجود مین و مواد منفجره پاکسازی کرده اند.  

وی تصریح کرد: دیدار امروز در فضای کاری برگزار می شود و در آن اقدامات لازم برای تقویت صلح در منطقه و پیشرفت اقتصادی را بررسی می کنیم.  

نظر شما