رئیس دفتر رئیس جمهور:

ورود وزارت اطلاعات و کشور به استفاده غیرقانونی از برق برای بیت کوین/ نباید بودجه بهانه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ شود/ ۵۲ میلیون یورو بابت قسط اول به کواکس پرداخت کردیم/ با چین، روسیه و هند درحال مذاکره هستیم

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۰:۳۶:۵۷
کد خبر: ۱۱۲۰۰۴۳
ورود وزارت اطلاعات و کشور به استفاده غیرقانونی از برق برای بیت کوین/ نباید بودجه بهانه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ شود/ ۵۲ میلیون یورو بابت قسط اول به کواکس پرداخت کردیم/  با چین، روسیه و هند درحال مذاکره هستیم
رئیس دفتر رئیس جمهور از دستور حجت الاسلام و المسلمین روحانی به وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور برای برخورد جدی با استفاده کنندگان غیرمجاز از برق برای استخراج بیت کوین خبر داد.

به گزارش برنا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه جلسه سران قوا گفت: خوشحالیم که جلسات سران سه قوه با فاصله کمتری انجام می شود. اکنون کشور از نظر سیاسی و اقتصادی به این نیاز دارد که سران قوا دیدارهای نزدیک تر داشته باشند و مسایل مهم را تبادل کنند. هرچه انسجام، هم فکری و مشورت بیشتر باشد، امور تسهیل می شود.

او افزود: در جلسه در مورد بودجه بحث شده و امور معیشت مردم موضوعی است که مجلس و دولت بر آن اتفاق نظر دارند. اکنون که شرایط جهانی بعد از ترامپ وضعیت بهتری پیدا می کند برای همکاری ایران با کشورهای مختلف و صادرات وضعیت بهتر است. باید نتیجه این تحولات بر سفره مردم خود را نشان دهد و باید در بودجه به گونه ای رفتار شود تا بر معیشت مردم، گشایش و کاهش قیمت ها تاثیر داشته باشد. 

او در رابطه با اظهارنظر یک نماینده مبنی بر اینکه بودجه برای فروپاشی تنظیم شده است، گفت:  این حرفی که زده شده که بودجه ما را به سمت فروپاشی می برد، حرف دقیقی نیست. نباید بودجه را سیاسی کنیم؛ نباید بودجه بهانه ای برای انتخابات ۱۴۰۰ شود؛ بودجه نباید تبلیغاتی شود. انواع و اقسام افراد در مجلس در مورد بودجه صحبت می کنند در گذشته به این گونه نبوده است‌ و فقط کمیسیون تلفیق دخیل بود. دولت بودجه را برای اداره کشور نوشته و در این پنج ماه و نیم همین دولت باید پاسخگو باشد. هر پیشنهاد اصلاحی که به بودجه کمک کند، ما استقبال می کنم.

او در رابطه با خاموشی های شهر وعدم حضور اردکانیان در جمع خبرنگاران گفت: آقای اردکانیان امروز در دولت هم تشریف نداشتند و جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی با عراق دارند. امروز با او صحبت کردم و در جریان نظرات او هستم. امروز رییس جمهور این موضوع را در جلسه دولت مطرح کرد. یک  دیدگاه در رابطه با سازمان محیط زیست، وزارت نفت و وزرات نیرو برای استفاده از سوخت بود. در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم در تهران و کرج مازوت استفاده نشود و اکنون هم استفاده نمی شود و در کلان شهرهایی که جمعیت زیاد دارد، وارونگی هوا وجود دارد این ایده عدم استفاده از مازوت نیروگاه ها با محدودیت مواجه کرد و این محدودیت وزارت نیرو را با یک اتفاقی که پیش بینی نکرده بود، مواجه کرد. هوا سردتر شده است و همچنین در این چند ماه در ستاد ملی و وزارت بهداشت مرتبط به مردم توصیه شده که در زمستان درب مکان های سرپوشیده و پنجره ها باز شود، نمی دانستند که این باعث می شود که مصرف سوخت بالا برود. به همین جهت خواهش کردیم که تا جایی که احتیاج نیست، چراغ ها خاموش نگه داشته شود و در موضوع حرارت پیشنهاد این است که در صرفه جویی دمای منزل و استفاده از روشنایی همکاری شود.

واعظی تاکید کرد: اینکه گفته شود دولت، بیت کوین استخراج می‌کند یک جفاست! دولت اصلاً وارد این مسائل نمی‌شود. در یک سال گذشته فشار بر این بود که دستگاه بیت کوین قاچاق وارد کشور شده است، این در جاهای مختلف استفاده می‌شد و فشار بر دولت می آورد تا بتواند آن را قانون مند کند. این موضوع دوبار این در کمیسیون دولت مطرح شد، اینها باید از  وزارت صمت اجازه بگیرند و وزارت نیرو هم اجازه چگونگی استفاده دهد. در دولت ادعا شد بیت کوین در برخی مرغداری ها استفاده می شود که رییس جمهور دستور داد به وزارت اطلاعات و وزرات کشور با اینها برخورد کنند.

واعظی در رابطه با تهیه و تامین واکسن کرونا از کواکس گفت: کواکس نه شرکت و نه چیزی دیگری است. سازمان بهداشت جهانی سبدی برای کل دنیا درست کرده و می‌گوید این تنها واکسنی است که کل دنیا به آن احتیاج دارند. پیش بینی این سازمان این است اگر همه کشورهای درحال ساخت واکسن حتی اگر موفق شوند و بتوانند به تولید واکسن دست یابند، تنها می توانند درصدی از نیاز جهان را تا پایان سال آینده پاسخ دهند. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید همه واکسن‌های تایید شده که فعلا  ۶ تا ۷ واکسن است را در یک سبد گذشته و به کشورها یک سهمیه می‌دهد که سهمیه ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز است و انتخاب آن برعهده ما است که بگوییم این واکسن‌ها را می خواهیم.

او ادامه داد: کاری که با سازمان بهداشت جهانی و کواکس کردیم تعارضی با نظر رهبری ندارد و واکسن را می‌خریم و وارد کشور می کنیم. سهمیه ما در کواکس است که ۵۲ میلیون یورو بابت قسط اول واریز کردیم، به محض تحویل بقیه را هم پرداخت می کنیم. سهمیه خود را از سازمان بهداشت جهانی گرفتیم، برای اینکه زودتر این کار انجام شود همزمان با چین روسیه و هند درحال مذاکره هستیم چون واکسن تولیدی این کشورها در منطقه در حال استفاده است. با توجه به اینکه ۱۰ سال گذشته کار پزشکی موفق با کوبا داشتیم، کار مشترکی هم با این کشور انجام دادیم.

واعظی گفت: کوبایی‌ها در زمینه مسایل دارویی خوب کار کردند. درباره واکسن کرونا هم با این کشور توافق کردیم و آنها از ما کمی جلوتر هستند. الان هر راه ممکن را دنبال می‌کنیم و خوشبختانه رییس جمهوری دو ماه قبل دستور دادند پول واکسن نباید با بقیه قضایا قاطی شود چون واکسن و سلامتی مردم، مهم است. تا پیش از این آمریکایی‌ها مانع دریافت از کواکس می شدند که الان قسط اول را پرداخت کردیم و آن را دریافت می‌کنیم.

نظر شما