یک عضو حقوقدان شورای نگهبان:

حاج قاسم نقشه آمریکا در منطقه را بر هم زد

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۰:۴۳:۴۲
کد خبر: ۱۱۲۰۰۵۱
حاج قاسم نقشه آمریکا در منطقه را بر هم زد
یک عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه حاج قاسم نقشه آمریکا در منطقه را بر هم زد، گفت: آمریکا، حاج قاسم را بر هم زننده راهبردهای منطقه‌ای خود یعنی راهبرد تقویت رژیم صهیونیستی، راهبرد اختلاف‌افکنی میان کشورهای اسلامی و سیاست دعوای مذهبی و جنگ شیعه و سنی می‌دانست؛ لذا ترور حاج قاسم با هدف برداشتن مانع تحقق اهداف آمریکا و صهیونیزم انجام شد.

به گزارش برنا، به نقل از شورای نگهبان، هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، روز جمعه (19 دی 1399) در «نشست بین‌المللی امنیت زنان و خانواده در خاورمیانه» با تأکید بر نقش شهید سلیمانی، گفت: در ابتدا درود می‌فرستیم به روح پاک همه شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحیملی، شهدای علمی و هسته‌ای و شهدای مدافع حرم و همچنین شهدای مقاومت در اقصا نقاط عالم بالاخص روح بلند و ملکوتی شهید حاج قاسم سلیمانی شخصیت و چهره‌ بین‌المللی مقاومت.

وی با بیان اینکه این داغ برای مردم ایران و البته برای همه آزادگان جهان همچنان تازه است و سرد نمی‌شود، گفت: این داغ همچنان گرم و تازه است و تا گرفتن انتقام سخت، مرهمی بر این زخم گذاشته نمی‌شود.

طحان‌نظیف عنوان کرد: همه می‌دانند که حاج قاسم شخصیت تأثیرگذاری در کل منطقه و بر کل منطقه بود و دشمن تصور می‌کرد با ترور او می‌تواند از این همه تأثیرگذاری جلوگیری کند، در حالی که حاج قاسم، تربیت یافته انقلاب اسلامی و تربیت یافته مکتب امام خمینی (ره) است این مکتب اصیل، مکتب عدالت‌خواهی و زیر بار زور نرفتن و زیر بار ظلم و ستم نرفتن و مکتب حق‌گرایی و مکتب ضدیت با استکبار است. این مکتب، امروز در سراسر جهان پیروان فراوان و بی‌شماری دارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: شاید مهم‌ترین ویژگی حاج قاسم، شناخت عمیق او از مکتب امام خمینی (ره) و ایمان و اعتقاد راسخ به مسیر امام و رهبری بود. حاج قاسم تجسم عملی راهبردها و سیاستهای رهبر عزیز انقلاب و مجری سیاستها و اهداف ایشان در جهان اسلام بود.

استاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با بیان اینکه حاج قاسم شاگرد اتمّ مکتب امام(ره) و پیاده‌کننده نظر امام(ره) در عرصه جهاد و مبارزه و مقاومت اسلامی بود، تأکید کرد: مقاومت اسلامی، هم اسلامی است و هم مردمی. مقاومت مورد نظر امام خمینی(ره) کاملاً اسلامی و متکی بر توان و ظرفیت مردم است. طرح امام(ره) در مقابل طرح‌های ناسیونالیستی و ملی‌گرایانه بود که رویکردهای غیرمردمی و متکی به دولت‌ها دارد که نه برآمده از ملت‌هاست و نه از عقبه اجتماعی در میان مردم بهره‌مند است؛ در حالی که طرح اسلامی امام(ره) متکی به مردم و توده‌هاست و حضرت امام(ره) آن را تبدیل به گفتمان با کسانی نظیر شهید سلیمانی کرد.

طحان‌نظیف با اشاره به مقاومت لبنان و یمن که هم اسلامی به معنای شرعی است و هم محبوب مردم می‌باشد، خاطرنشان کرد: حاج قاسم انسان مؤمن، مجاهد مخلص و صادق در برابر خداوند متعال بود او دارای اخلاص در حمایت از آرمان فلسطین و دفاع از ملت مظلوم فلسطین و مقابله با اشغال‌گری و صهیونیزم بود و اولویت ایشان مقاومت و جهاد برای تحقق اهداف امت اسلامی بود.

وی افزود: ویژگی مهم حاج قاسم این بود که امر ولایت را حجت شرعی و مسیر جلب رضایت خدا می‌دانست و این را سرمایه اصلی برای موفقیت‌ها می‌دید.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه شهید والامقام سپهبد حاج قاسم سلیمانی یک فرمانده تمام عیار برای سپاه اسلام و یک متفکر سیاسی و نظامی بود، ادامه داد: حاج قاسم بینش عمیقی در شناخت دشمن و استراتژی منطقه‌ای و جهانی داشت؛ شناخت عمیق حاج قاسم از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیم جبهه مقاومت و مرعوب نشدن در مقابل ابزار نظامی و ماشین جنگی دشمن بود که باعث می‌شد، حاج قاسم عملیات‌های بزرگی علیه دشمن صهیونیستی و عوامل آمریکایی در منطقه طراحی و اجرا نماید.

وی با تأکید بر اینکه با شهادت شهید سلیمانی، نه تنها خللی در جریان مقاومت ایجاد نشد بلکه می‌توان گفت این مکتب و این جریان، بارورتر، منسجم‌تر و مصمم‌تر شد، گفت: بسیاری از آزادگان عالم، پیام شهید سلیمانی را دریافتند و لذا ما امروز با چهره‌هایی بسیار مصمم‌تر و استوارتر در مبارزه با استکبار مواجهه‌ایم و اینها همه به برکت خون پاک شهید سلیمانی است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: امروز دوست و دشمن بعد از گذشت یک سال از شهادت او به این نکته اذعان دارند که حاج قاسمِ شهید برای دشمن بسیار خطرناک‌تر از خود حاج قاسم است.

طحان‌نظیف با بیان اینکه خون شهید سلیمانی تأثیرات زیادی در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشت، اظهار داشت: تأثیر آن در داخل ایران این بود شهید سلیمانی را به مردم شناساند و مردم را با هر فکر، ایده، مرام و مسلک، هر گرایش سیاسی و اعتقادی متأثر کرد؛ برخی اصلاً داخل ایران نبودند با نظام سیاسی همراه نبودند ولی به عنوان افرادی میهن‌پرست و وطن‌دوست و ملی‌گرا از این مسأله متأثر شدند و همه حول محور ایشان جمع شدند و حاج قاسم محور وحدت شد.

وی افزود: طیف کسانی که در شبکه‌های اجتماعی، نسبت به ایشان اظهارنظر کردند ابراز علاقه و ابراز ارادت کردند را ببینید این طیف خیلی متنوع است؛ پس حاج قاسم محور وحدت ملی شد با اینکه دشمن در سال‌های قبل داشت مقاومت را به عامل اختلاف ملی در ایران تبدیل می‌کرد. وقتی شعار نه غزه نه لبنان سر ‌داده می‌شد، دشمن به دنبال تفرقه و اختلاف بر سر این مسأله بود، دشمن تمام تلاشش را کرد که بین ایران و مقاومت فاصله بیندازد، دشمن تمام تلاشش را کرد که بگوید میان منافع ملی ایران و جبهه مقاومت تعارض وجود دارد، در حالی شهادت شهید سلیمانی اینها را ممزوج کرد حالا همه افراد و آن همه طیف‌های متنوع، دور نماد مقاومت، فرمانده مقاومت، سردار مقاومت دست در دست هم جمع شده بودند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی تاثیرات غیرقابل انکاری داشته است، ادامه داد: تأثیر آن در منطقه ما، در خاورمیانه که موضوع بحث این نشست هم هست، به وضوح و روشنی مشخص است؛ شهید سلیمانی در منطقه ایثارگرانه برای حفظ امنیت تلاش می‌کرد، برای امنیت زنان منطقه ما و برای امنیت کودکان منطقه ما و برای امنیت خانواده‌های منطقه ما؛ حاج قاسم خدمات فراوانی به ملت فلسطین، ملت لبنان، ملت سوریه، ملت عراق، ملت افغانستان، ملت یمن و سایر ملت‌های مسلمان ارائه کرد و برای ایجاد امنیت در این کشورها، مخلصانه جهاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: حاج قاسم یک فرمانده فراطائفی و فرامذهبی بود و همان‌قدر برای معضلات امنیتی مردم سنی مذهب در عراق یا اهل تسنن فلسطین مجاهدت نمود که برای امنیت شیعیان عراق و لبنان و پیروان اهل بیت علیهم‌السلام در یمن تلاش کرد.

طحان‌نظیف با بیان اینکه حاج قاسم نقشه آمریکا در منطقه را بر هم زد، گفت: آمریکا، حاج قاسم را بر هم زننده راهبردهای منطقه‌ای خود یعنی راهبرد تقویت رژیم صهیونیستی، راهبرد اختلاف‌افکنی میان کشورهای اسلامی و سیاست دعوای مذهبی و جنگ شیعه و سنی می‌دانست؛ لذا ترور حاج قاسم با هدف برداشتن مانع تحقق اهداف آمریکا و صهیونیزم انجام شد.

وی عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم حاج قاسم این بود که ایشان همه مجموعه‌های مجاهد و مبارزین را ذیل پرچم مبارزه با صهیونیزم منسجم و یکپارچه نمود به طوری که هویت اصلی همه نیروهایی که با ایشان کار می‌کردند اعم از عراقی، لبنانی، افغانستانی، سوری و یمنی و... مخالفت با صهیونیزم و ضدیت با اسراییل بود. این مسأله به هویت آنها تبدیل شده بود و به طور خاص این شهادت، عامل وحدت ایران و عراق شد؛ خون حاج قاسم و خون ابومهدی المهندس در هم ممزوج شد و پیوند خورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام گفت: 72 ساعت آخر عمر شریف حاج قاسم خود روایت ویژه‌ای در این خصوص دارد، نمادی است از سالها مجاهدت حاج قاسم، یک روز در سوریه، یک روز در لبنان و روز آخر هم در عراق این یعنی پیوند منطقه؛ پس حاج قاسم عامل پیوند ملت‌های منطقه شد و همه آنها را علیه آمریکا متحد کرد.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر دشمن داشت یک جریان ایران‌ستیزی در منطقه ایجاد می‌کرد ولی با شهادت شهید سلیمانی مسأله به طرف خودشان برگشت؛ در عراق داشت یک موج ایران‌ستیزی ایجاد می‌شد اما کنار رفت. شما ببینید برای تشییع حاج قاسم عراقی‌ها خودشان آمدند برای سلگرد ایشان دیدیم و دیدید و دیدند همه که چه مراسمات باشکوهی برگزار شد.

طحان‌نظیف با بیان اینکه در بُعد جهانی هم این خون برکات و تأثیرات زیادی داشت، گفت: همه ملت‌ها و گروه‌های آزادی‌بخش و همه عدالتخواهان به میدان آورد و همه علیه استکبار جهانی علیه آمریکا متحد شدند و امروز می‌بینیم که حاج قاسم فاتح بسیاری از دل‌ها و قلب‌ها در جهان است.

وی افزود: صراطی که شهید سلیمانی ترسیم می‌کند همه آزادگان، آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان جهان را به طریق حق و حقیقت رهنمون می‌رسازد. امروز با توجه به حاج قاسم همه متوجه این حقیقت شده‌اند که دوست واقعی کیست و دشمن واقعی کیست و ملت‌ها بیش از هر زمانی از استکبار جهانی تنفر دارند و اینها همه از ثمرات خون شهدا و به طور خاص ثمره خون حاج قاسم سلیمانی است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر اینکه امروز همه ما احساس می‌کنیم باید حاج قاسم باشیم، گفت: هر مرد و زنی این را دوست دارد و همه دوست داریم دِین خود را به حاج قاسم و مکتب او ادا کنیم؛ حاج قاسم تکثیر شده است چرا که او قاسم است و گویا او خود را در میان قلب‌های همه ما قسمت کرده است.

وی عنوان کرد: امروز در سالگرد عروج سردار عزیزمان شهید حاج قاسم سلیمانی، جهان به نظاره عزت او و به نظاره ذلت قاتلانش نشسته است. وضعیت او و وضعیت قاتلانش را داریم می‌بینم و مشاهده می‌کنیم، او در اوج عزت است و قاتلانش در حضیض ذلت هستند و این سنت الهی و ثمره خون پاک شهید است.

استاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با تأکید بر اینکه خون پاک شهید هدر نمی‌رود، گفت: امروز ترامپ دارد با ذلت می‌رود، ذلت او عیان شده است اما مساله‌ای که وجود دارد، مسوولیت دولت آمریکا در شهادت سردار عزیز ما فقط به او محدود نخواهد بود و تمام آمرین و عاملین منتظر اجرای عدالت باشند.

وی افزود: موضوع به ترامپ ختم نمی‌شود که با رفتن او تمام شود، دولت‌ها مسوول هستند، ارتش آمریکا که عامل تجاوز بوده است، باید پاسخگو باشد، چرا که بر اساس حقوق بین‌الملل، رفتار هر شخص یا ارگان دولتی عمل آن دولت قلمداد می‌شود و به شخصیت حقوقی دولت قابل انتساب است.

وی ادامه داد: از نگاه حقوق بین‌الملل، ترور شهید سلیمانی، ترور یک مقام عالی رتبه نظامی دولتی، نه در میدان نبرد که در سفری رسمی، نه برای مأموریت نظامی بلکه مأموریتی سیاسی برای گفتگو با مقامات رسمی کشور میزبان و در راستای کاهش تنش‌ها و مسائل منطقه‌ای بوده است؛ ضمن اینکه رفتار سردار سلیمانی در راستای رسالت مقابله با تروریسم که در قطعنامه‌های شورای امنیت بدانها پرداخته شده بوده و ایشان همواره با رضایت مقامات کشورهای منطقه در آنها فعالیت می‌کرد. لذا ترور شهید سلیمانی یک جنایت بود و علاوه بر اینکه هیچ انسان آزاده‌ای این جنایت را تأیید نمی‌کند، در حوزه حقوق بین‌الملل نیز اسناد متعددی وجود دارد که این جنایت را محکوم می‌کند.

طحان‌نظیف خاطرنشان کرد: این حادثه ابعاد مختلفی از منظر حقوق داخلی و بین‌المللی دارد؛ از مغایرت اقدام آمریکا با مفاد موافقتنامه حضور نظامیان ایالات متحده در عراق مصوب 2008 تا نقض اصول و مبانی حقوق بشری نظیر «حق حیات» و قواعدی مانند «قاعده منع توسل به زور» که حقوقدانان حوزه بین‌الملل در این خصوص صحبت نموده‌اند و توجیهات آمریکا در تمسک به دفاع مشروع هم قابل قبول نیست؛ چون عمل آمریکا مصداق دفاع مشروع نیست. چرا که دفاع مشروع باید در مقابل حمله مسلحانه باشد؛ یک حمله مسلحانه باید قابل انتساب به آن عامل باشد. ضمن اینکه دفاع مشروع باید تناسب داشته باشد ضرورت داشته باشد و آن خطر هم باید فوریت داشته باشد.

وی با بیان اینکه توجیهات آمریکا در زمینه دفاع پیشگیرانه یا دفاع پیش‌دستانه در حقوق بین‌الملل مردود است، گفت: این دستاویزها و ادعاها برای حمله به کاروان شهید سلیمانی از نظر حقوقی جایگاهی در میان حقوقدانان، دولت‌ها و سازمان‌های حقوقی ندارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان تأکید کرد: دولت آمریکا در قبال شهادت سردار سلیمانی، مسوولیت دارد و باید تضمین عدم تکرار دهد و ما معتقدیم با توجه سوابقی که امریکا دارد، این اطمینان تنها با خروج کامل از منطقه امکان‌پذیر خواهد بود.

نظر شما