وزیر خارجه عربستان از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با قطر خبر داد

۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۱۵:۳۱:۲۷
کد خبر: ۱۱۲۱۶۰۳
وزیر خارجه عربستان از برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با قطر خبر داد
«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز (شنبه) در کنفرانس خبری مشترک با همتای اردنی خود، از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک بین ریاض و دوحه در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش برنا، بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در یک کنفرانس مطبوعاتی با «ایمن صفدی» همتای اردنی خود در ریاض گفت: روابط کامل دیپلماتیک به زودی با قطر را برقرار خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر «العلا» در عربستان، به طور مثبت بر نقش این شورا در روابط بین کشورهای عضو تاثیر خواهد گذاشت، افزود: سفارت عربستان در دوحه پس از انجام اقدامات لازم طی چند روز آینده بازگشایی می‌شود.

بحران روابط میان چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ و به دلیل متن سخنرانی امیر قطر در یک رژه نظامی که وی پنجم خرداد ماه همان سال، جمهوری اسلامی ایران را «هژمونی» (قدرت برتر) منطقه و دو جنبش «حزب الله» و «حماس» را نیروهای مقاومت اسلامی و ضدصهیونیستی خوانده بود، آغاز شد.

این چهار کشور عربی از همان زمان با وارد کردن اتهامات فراوان به دوحه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به صورت زمینی، دریایی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات وارده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آنها را به تلاش برای دست اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

 کشورهای تحریم کننده قطر در ادامه ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با این کشور اعلام کردند که قطع روابط با ترکیه و جمع شدن پایگاه نظامی این کشور در خاک قطر یکی از این شروط می‌باشد، اما دولت دوحه این شرط‌ها را در تضاد با حق حاکمیت خود دانسته و از تن دادن به آن خودداری کرده است.

چهار کشور یا شده عربی در این سه سال تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بسته بودند.

در کنفرانس نشست وزرای خارجه عربستان و اردن در مورد روابط بین دو کشور و تحولات منطقه بحث و تبادل نظر شده و در پایان به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

صفدی وزیر خارجه اردن نیز در این نشست مطبوعاتی گفت: ما خواهان صلح عادلانه و همه جانبه برای آرمان فلسطین هستیم. عربستان سعودی و اردن مطابق مرزهای ۱۹۶۷ به کشور فلسطین پایبند هستند و صلح ابزار استراتژیک عربی است.

وی افزود: اقدامات مشترک ما با عربستان سعودی برای رویارویی با چالش‌ها است و ما در تلاش هستیم که روابط خود را با اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر اساس بیانیه العلا بهبود بخشیم .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز