یک حقوقدان:

من از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه درباره بازدید از زندان‌ها استقبال می‌کنم/ برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر نزدیک به ۱۲ هزار نفر شهید دادیم/ در زمان کرونا بیش از ۱۲۰ هزار نفر را به مرخصی فرستادیم

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۰۵:۳۳:۴۴
کد خبر: ۱۱۳۸۵۴۰
من از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه درباره بازدید از زندان‌ها استقبال می‌کنم/ برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر نزدیک به ۱۲ هزار نفر شهید دادیم/ در زمان کرونا بیش از ۱۲۰ هزار نفر را به مرخصی فرستادیم
یک حقوقدان گفت: ما برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر نزدیک به 12 هزار نفر شهید نیروی انتظامی داده ایم، غرب به این توجه نمی‌کند که ما داریم برای اینکه آنها آلوده نشوند چه خدماتی را انجام می دهیم.

«نعمت احمدی»، یک حقوقدان، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره پیشنهاد اخیر رئیس قوه قضاییه گفت: بازدید از زندان ها را ما قبلا داشتیم و در گذشته صورت می گرفت و حتی در رژیم سابق، در آن اواخر صلیب سرخ به ایران می آمد. زمانی که دیگر اجازه بازدید از زندان ها را ندادند، سازمان ملل برای ما نماینده ویژه گذاشت که هم به زندان ها سرکشی و هم با فعالان سیاسی و اجتماعی صحبت می کرد و گزارش ها سمت و سوگرایانه نبود یعنی با وسیله کسانی که مخالف بودند، این گزارش ها تنظیم نمی شد.

او گفت: در گذشته ما اجازه ندادیم نماینده ویژه به ایران بیاید و استدلال هم این بود که چه لزومی دارد نماینده ویژه تعیین کنند مگر همه کشورها نماینده دارند. من معتقد هستم اگر این اتفاق بیفتد و نماینده ویژه از زندان های ما بازدید کند، بسیاری از این شایعات از بین خواهد رفت چرا که یک ذهنیت بسیار منفی از زندان های ما در نگاه آنها است. از این موضوع استقبال می‌کنم گرچه در سخنان حجت الاسلام رئیسی یک قیدی بود و آن قید احتمالا امکان سر زدن را کمی مشکل خواهد کرد. زندان درجه بندی، تقسیم بندی و تفکیک جنسیتی دارد و اگر نماینده ویژه بیایند و ببینند در پرونده ما اثر می گذارد.

این حقوقدان در خصوص ضرورت کاهش جمعیت کیفری زندان ها نیز گفت: ما از معدود کشورهایی هستیم که برای جلوگیری از آلوده شدن دیگر کشورها مردم خود را زندانی می کنیم. از نظر کانون تولید مواد مخدر در بدترین نقطه قرار گرفتیم. بیش از 90 درصد تولید مواد مخدر دنیا در افغانستان کشت شده و بخش وسیعی از آن از ایران ترانزیت می شود.

او افزود: ما برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر نزدیک به 12 هزار نفر شهید نیروی انتظامی داده ایم، غرب به این توجه نمی‌کند که ما داریم برای اینکه آنها آلوده نشوند چه خدماتی را انجام می دهیم. یکی از معضلات ما این است بخاطر اینکه ترانزیت مواد مخدر از ایران به اروپا نشود جمعیت زندانی زیادی داریم. با اصلاحی که در قانون مواد مخدر صورت گرفت میزان اعدامی ها کم شد و با پذیرش وثیقه برای متهمین قاچاق مواد مخدر تا اندازه ای زندانی مواد مخدر هم کم شد.

احمدی افزود: همچنین در پی قانون اخیری که تصویب شد راجع به تقلیل مجازات زندان، اکثر پرونده هایی که احکام سنگین داشتند بازنگری می شوند. در زمان کرونا بیش از 120 هزار نفر را به مرخصی فرستادیم منتهی ما جمعیت جوانی داریم اشتغال بیکاری و بسیاری از موارد در مملکت اثرگذار است که باعث می شود، جرم و جنایت بیشتر شود.

او تصریح کرد: باورم این است که مردم بسیار خوب و صبوری داریم وگرنه اگر این مصادیق و موارد در دیگر کشورها می بود، جمعیت زندانی به مراتب بیش از این ها بود خصوصا زندانی هایی که نوبت اول به زندان می روند. سال گذشته یکی از مقامات نیروی انتظامی گفت بیش از 50 درصد از سارقین نوبت اولی هستند یعنی بار اول به عنوان سارق دستگیر شدند و این یک زنگ خطر است. ما باید اقداماتی داشته باشیم تا از ورودی زندان ها کم کنیم.

گفتنی است؛ حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه، در جلسه شورای عالی قوه قضائیه اعلام کرد: ما آمادگی داریم درِ زندان‌های خود را باز کنیم تا مدعیان حقوق بشر، هر زندانی را که در ایران می‌خواهند، ببینند. مشروط به اینکه بگذارند ما‌هم هر زندانی را که در کشور آنها می‌خواهیم، ببینیم.

نظر شما